شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 6:14:37 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:29543
  • زمان انتشار:يکشنبه 6 تير 1400-14:12
  • کاربر:
تاکید کارشناسان کانون تفکر آب دانشگاه یزد

دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد با بیان این که با وجود مخاطرات محیط‌زیستی، بهره‌برداری از معدن دره‌زرشک به توسعه پایدار نمی‌انجامد، گفت: اشتغال‌زایی فقط به بهره‌برداری از منابع طبیعی محدود نمی‌شود.
تخریب‌های معدن دره‌زرشک از فواید اقتصادی آن بیشتر است

به گزارش بیرونیت، حسین ملکی‌نژاد، در نودمین نشست کانون تفکر آب دانشگاه یزد با محوریت تأثیر توسعه معادن علی‌آباد و دره‌زرشک استان بر منابع آب و محیط‌ زیست مناطق مجاور به‌ صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به فعالیت معادن علی‌آباد و دره زرشک، اظهار کرد: مشخصات محیطی این منطقه به سبب حضور ماشین‌آلات سبک و سنگین و قطع درختان تغییر می کند.

وی از بین رفتن پوشش گیاهی، تغییرات رژیم دمایی و بارش منطقه و تولید گرما از دیگر تهدیدات طبیعی در منطقه معدنی دره زرشک دانست و افزود: این منطقه خط‌الرأس ارتفاعات استان را تشکیل می‌دهد و باید بیش از پیش حراست شود.

دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد ابعاد دهانه معدن دره‌زرشک را حدود۸۰۰ در ۶۰۰ به عمق ۲۰۰ متر دانست و گفت: دهانه معدن علی‌آباد حدود ۵۰۰ در ۲۰۰ و به عمق ۴۰۰ متر است که می‌تواند گستره جغرافیایی عظیمی را در بر گیرد.

حمیدرضا علمی، عضو هیات ‌علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه یزد آثار سوء فعالیت معدن دره‌زرشک را بر محیط‌زیست به‌ مراتب بیشتر از آثار مثبت اقتصادی آن دانست و تصریح کرد: این مهم در نهایت توسعه پایدار را در پی نخواهد داشت.
وی جلوگیری از تردد گدار حیات وحش به سبب نزدیکی موقعیت معدن به پناهگاه شیرکوه از دیگر آسیب‌های احتمالی فعالیت معادن بر زیست آن منطقه بود که به آن اشاره و خاطرنشان کرد: تأثیر آلودگی ناشی از فعالیت معدن بر باغات آن منطقه از دیگر عوامل تأثیرگذار بر منطقه معدنی دره زرشک است.

عضو هیات‌علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه یزد گفت: با توجه به تأثیر آن‌ها بر تعادل دمایی محیط، در صورت از بین رفتن باغات با تشکیل جزیره حرارتی مواجه خواهیم بود.

علمی به عنوان راهکار، تعریف طرح جامع بررسی تأثیرات معدن مس دره زرشک بر منطقه را پیشنهاد کرد که تنها با تأکید بر بررسی آماری آثار فعالیت این معدن بر بخش‌های مختلف محیط‌زیست و اجتماع، می‌توان درک مسئله را ساده‌تر کرد.

سمیه سلطانی ‌گرد فرامرزی، عضو هیات ‌علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه اردکان با اشاره به تکنولوژی ضعیف و تجهیزات فرسوده معادن در کشور، آلودگی‌های ناشی از فعالیت معادن را بیشتر از آنچه در محاسبات پیش‌بینی می‌شود دانست.

وی ضمن انتقاد از عدم اعتماد تصمیم‌گیرندگان شهری و استانی به نظرات کارشناسان متخصص محیط‌زیست، توسعه و اشتغال‌زایی از طریق صنایعی با ضریب تخریب محیط‌زیست کمتر همچون گردشگری به جای بهره‌برداری از منابع و معادن را پیشنهاد کرد.

امیری، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز به استناد گزارش دکتر رئیسی از دانشگاه شیراز و با اشاره به روند کاهشی منابع آب زیرزمینی در موقعیت معدن دره‌زرشک، تغییرات سرزمینی در ابعاد و عمق مورد نیاز معدن را منجر به تغییر الگوی تغذیه‌کننده منابع آبی پایین‌ دست عنوان کرد که در کنار آهکی بودن عمده مناطق بالادست، حساسیت فعالیت این معدن را دوچندان می‌کند.

وی خطاهای اطلاعاتی موجود در مجموع گزارش‌های تهیه ‌شده را از نقاط ضعف کارشناسی این معدن خواند که حاصل کمبود پایش کمی و کیفی منطقه است.

ابوالفضل عزیزیان، عضو هیات‌علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه اردکان توجه به شیب منطقه معدن و رژیم کمی و کیفی بارش را با توجه به امکان تغییر نوع بارش‌ها به باران‌های اسیدی در فرآوری و بهره‌برداری از معادن علی‌آباد و دره‌زرشک از جمله مهم‌ترین موارد قابل توجه در تصمیم‌گیری‌ها دانست.

وی با اشاره به جهت بادهای منطقه و بادهای محلی از امکان جابجایی آلاینده‌های حاصل از فعالیت معدن که موجب تشدید آلودگی منطقه می‌شود سخن به میان آورد.

عزیزیان استفاده از تجربه زیست‌ محیطی معادن دارای ویژگی‌های مشابه در کشور و جهان را امری سودمند تلقی کرد که در هر حال جهت بهره‌برداری از این معادن، ایجاد شبکه پایش محیط به منظور بررسی اجزای مختلف متأثر از فعالیت معدن ضروری است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین