شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 6:14:41 PM
رئیس سابق سازمان نظام مهندسی معدن در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

هرمز ناصرنیا معتقد است از نظر رعایت ایمنی، هر چند نمی‌توان صد در صد اطمینان داشت، ولی معادن زغالسنگ ما عمدتاً در وضعیت چندان نامطلوبی نیستند. مقررات ایمنی وجود دارد و غالباً به‌طور نسبتآ مناسبی به مقررات ایمنی توجه می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که غالب حوادث بر اثر بی احتیاطی و کم توجهی کارگران بوده است. به این منظور آموزش مستمر کارگران، به ویژه در معادن کوچک، ضروری است. البته نقص تجهیزات هم وجود دارد. در طرح جامع توسعه معادن زغالسنگ کشور توصیه شده است که پروانه بهره‌برداری برای معادن زغالسنگ با ظرفیت تولید سالانه کمتر از ۲۰۰۰۰ تن صادر نشود ولی متأسفانه به این موضوع توجهی نمی‌شود. نظارت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز باید جدی‌تر و سخت‌گیرانه‌تر باشد.
هشدار به ایمنی معادن کوچک زغال
هرمز ناصرنیا افزود: معادن کشور دارای ایمنی ۱۰۰ درصدی نیستند اما کارگران معادن در کشور نیار به آموزش دارند اغلب حوادث ناشی از قصور کارگران است. این که بگوییم وضعیت ایمنی در معادن، نامناسب است اینگونه نیست و تمام مقررات ایمنی در واحدهای زغال سنگ رعایت می شود
او با اشاره به اینکه ایمنی در معادن کوچک ضعیف است, بیان کرد: چندین بار به وزارت صنعت معدن و تجارت ابلاغ کردیم که به معادن کوچک که سالانه ۲ هزار تن استخراج دارند، اجازه فعالیت ندهد این معادن به دلیل عدم رعایت ایمنی می‌توانند خطراتی را به وجود بیاورند. ناصرنیا با اشاره به رعایت ایمنی در معادن متوسط و بزرگ گفت:خوشبختانه در معادن متوسط و بزرگ مشکلی در رعایت ایمنی نداریم ، اما از نظر تجهیزات ایمنی دچار ضعف هستیم.
او ادامه داد: هرچند که معادن کوچک تلاش می‌کنند تا ایمنی را رعایت کنند اما به دلیل عدم نظارت کافی که شامل همه معادن می‌شود و با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستیم.
رئیس سابق سازمان نظام مهندسی در بخش دیگری از گفته های  خویش یکی از نکات اصولی در معادن را تقویت آموزش دانست و اظهار کرد: بزرگ‌ترین معضل معادن ما به ویژه در معادن زیرزمینی آموزش است و افراد و کارگرانی که از سطح پایینی از آموزش و تسهیلات برخوردار هستند وارد معادن شده و به همین دلیل است که بخش عمده‌ای از حوادث ناشی از اصول کارگران است که ما نمی‌گوییم که تمام موارد ایمنی در معادن رعایت می‌شود.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین