شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 1:33:44 PM
علی الماسی در گفت‌وگو با بیرونیت تشریح کرد:

عضو هیات امنای خانه معدن ایران معتقد است انتظارات و نیازهای بخش معدن برای تمامی اعضای خانواده معدنی کشور روشن است چراکه حذف موانع و تبدیل تهدیدها به فرصت ها از عمده ترین خواسته‌های خانواده معدن است. او می‌گوید چند سالی است شعار «معدن جایگزین نفت» مطرح شده اما چنین شعاری عملی نیست. اما اگر موانع برداشته و تهدیدها را به فرصت تبدیل و بستر کار فراهم شود شاید گوشه ای ازاین شعار محقق شود. از نگاه او احیای وزارت معادن در کشور ضرورت دارد چرا که تمامی حلقه‌های بخش معدن شامل زمین‌شناسی، اکتشاف، فرآوری و فلزات با نگاه کارشناسی مدیریت می‌شود. 
منوی انتظارات بخش معدن
علی الماسی در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد: چند سالی است شعار «معدن جایگزین نفت » مطرح شده، چنین شعاری عملی نیست. چنانچه موانع برداشته و تهدیدها را به فرصت تبدیل  وبستر کار فراهم شود شاید گوشه ای ازاین شعار محقق شود. 
الماسی با اشاره به ضرورت ایجاد وزارت معادن در کشور گفت: قبل از انقلاب بخش معدن در وزارت اقتصاد قرار داشت که پس از آن در قالب وزارت صنایع و معادن فعالیت تداوم یافت؛ پس از انقلاب وزارت معادن و فلزات شکل گرفت, در این چهل سال دوران طلایی بخش معدن همان زمانی است که وزارت معادن و فلزات فعال بود و در آن تمامی حلقه های بخش معدن که شامل زمین شناسی،اکتشاف، فرآوری و فلزات بود؛ به فعالیت خود ادامه می دادند پس از مدتی وزارت معادن باصنایع ادغام شدو پس از مدتی تجارت هم به آن افزوده شد که در قالب وزارت صمت امروزه به فعالیت خود ادامه می دهند, در  وزارتخانه امروز شاهد هستیم که فقط در گفتاربخش معدن مطرح می‌شود، ووزارت صمت بااجبار به سمت وسویی دیگر کشیده شده است. 
 عضو هیأت امنای خانه معدن با بیان این که زیر بنا واساس چرخه اقتصاد کشور معدن است, تصریح کرد: اگر باور داریم که معدن می تواند جایگزین نفت باشد، اولین قدم تشکیل وزارت مستقل معدن است و با این اقدام می توانیم معدن و جایگاه آن را به عنوان زیربنای اقتصاد مستحکم و حلقه‌های مفقوده را احیا کنیم.
 الماسی در ادامه یکی دیگر از خواسته های بخش معدن از دولت جدید را ایجاد بستر و امنیت کار دانست و گفت: در بخش معدن شرایط باید به گونه‌ای مهیا شود تا افراد با خیالی آسوده سرمایه‌گذاری کنند و محدودها و پهنه ها در اختیار افراد متخصص قرار بگیرد. 
او در ادامه با اشاره به اینکه سرعت عمل پرداخت وام  به اکتشاف کنندگان کنداست، بیان کرد:یکی از مطالبات معدن کاران تخصیص وام در رابطه با سرمایه‌گذاری در بخش معدن است.  ۳۵ سال قبل اولین گامی که به عنوان یک مسئول در وزارتخانه برداشتم روان سازی تخصیص وام به سرمایه گذاران در بخش معدن بود چرا که باور داشتم عده ایی از افراد سرمایه دارند و دانش ندارند و عده‌ای دانش دارند و سرمایه ندارند و در همین راستا در سازمان برنامه و بودجه از محل حقوق دولتی مجوز گرفتیم و وام به سرمایه گذاران اختصاص دادیم متاسفانه امروزه این روند کند است و خواسته اکتشاف کنندگان رسیدگی به تخصیص وام در بخش معدن است تا متخصصین بخش معدن و مهندسین مشاور که کننده کار هستند بتوانند در شرایط بهتروسریع تری به اکتشاف بپردازند و این بخش رونق پیدا کند.
 الماسی در پایان گفت: از دیگر عوامل تقویت  بخش معدن آن است که اطلاعات موجود اکتشافی را طبق ضوابط در اختیار سرمایه گذاران و افراد متخصص این بخش قرار دهند تا بتوانند با استفاده از این اطلاعات با سرعت بیشتری به امر اکتشاف بپردازند.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین