شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 6:34:11 PM
بهروز برنا در گفت‌وگو با بیرونیت خبر داد:

مشاور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران معتقد است که روش‌های فرآوری برای سنگ‌آهن باید اصولی و بهینه باشد زیرا ذخایر سنگ‌آهن کشور همراه با خاک‌های نادر است. او می‌گوید عناصر نادر خاکی به دلیل ارزش افزوده بالاتر باید از دل سنگ‌ها جدا شود و به دلیل وجود همین ذخایر چینی‌ها مشتاق برای خرید سنگ آهن از ما بودند تا خاک‌های نادر را از این سنگ‌ها جدا و در صنایع مختلف استفاده کنند.
نقشه چینی‌ها برای عناصر نادر خاکی ایران

بهروز برنا در گفت‌وگو با بیرونیت اظهار کرد: به طور کلی در کشور سنگ‌آهن انواع مختلفی دارد و طبق فرمول شیمیایی برخی از ذخایر سنگ‌آهن از نوع هماتیتی، لیمونیتی یا گوتیتی هستند که عیارآن از عیار منتیت کمتر است.

 

 او افزود: تنوع ذخایر سنگ آهن در کشور ما بسیار زیاد است و حدود۴ میلیارد تن ذخایر سنگ آهن در کشور   باعث شده است کارخانه‌های متعددی ایجاد شود. اگر بخواهیم درباره جانمایی صحیح یا غلط واحدهای فولادی در کشور صحبت کنیم نیاز به بررسی دارد چرا که منافع ملی در نظر گرفته نشده و بخشی نگری های بسیاری وجود دارد.

 

او با اشاره به اینکه ذخایر سنگ آهن به ویژه در ایران مرکزی و برخی از نواحی معدنی آهن دار همراه با خاک‌های نادر است، بیان کرد: روش‌های فرآوری برای سنگ‌آهن باید اصولی و بهینه باشد چرا که ذخایر سنگ‌آهن ما همراه با خاک‌های نادر است که باید از دل سنگ‌ها جدا شودو ارزش افزوده بالاتری دارد و همین دلیل است که چینی ها مشتاق برای خرید این سنگ آهن ما بودند تا خاک‌های نادر از این سنگ‌ها را جدا کنند تا بتوانند استفاده بهینه داشته باشند.

 

به گفته او در کشور ما کارخانه های بسیاری وجود دارد اما چون ذخایر محدودیت دارد به دنبال آن هستند تا از ذخایر غیرمنیتیتی هم نیز استفاده کنند که روش های فرآوری خاص خود را دارد.

 

 مشاور مدیرعامل شرکت تهیه مواد معدنی با بیان اینکه یکی از روش‌هایی که می تواند سنگ آهن را در عمق شناسایی کند، ژئوفیزیک هوایی است، تصریح کرد: از طریق روش ژئوفیزیک هوایی می توان ذخایر عمقی آهن رابه خوبی شناسایی کنند چرا که در ایران مناطقی وجود دارد که ذخایر فعلی سنگ آنها درکلاس جهانی محسوب می شود و از طرفی هم ذخایر سنگ آهنی داریم که توسط هوازدگی جدا شده و در آبرفتها شکل گرفته که به آن سنگ آهن پلاسری گفته می شود که مثال آن در منطقه سنگان و دیگر نواحی ایران مشاهده می شود این سنگ آهن ها  با روش فیزیکی خاص جدا می شود.

برنا با تاکید بر ضرورت ارتقای اکتشافات معدنی اظهار داشت: از آنجایی که باید نیاز کارخانه‌ها را  تامین کنیم باید اکتشاف در دستور کار قرار بگیرد خوشبختانه این مهم در حال انجام است و مهمترین حفاری  که شرکت تهیه و تولید انجام داده در حوالی ساغند در آنومالی ۲۱ حفرشده که ذخیره‌ای با ضخامت ۲۴۰ متر را درعمق ردیابی کردند و کلا نیازمند آن هستیم که دستگاه های حفاری تجهیز و به‌روز شوند و ذخایرسنگ آهن در عمق با استفاده از  ژئو فیزیک هوایی رصد شود و سپس ژئوفیزیک زمینی آن را تأیید نماید و تا بتوانیم پس از حفاری های مرحله شناسایی و سپس حفاری های تکمیلی ذخایرآهن را در عمق کشف نماییم. او در پایان گفت: شناسایی منابع سنگ آهن توسط سازمان زمین‌شناسی، شرکت تهیه تولید، ایمیدرو، گل گهر، چادرملو و دیگر بخش های خصوصی  در حال انجام است و کشور ما با توجه به مصرف بالای سنگ‌آهن اکتشافات باید در دستور کار جدی قرار گیرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین