شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 5:51:36 PM
گفت‌وگو با رئیس خانه معدن ایران درباره عملکرد بخش معدن به مناسبت اول خرداد، روز معدن

محمدرضا بهرامن با تبریک روز معدن به دست‌اندرکاران بخش معدن کشور از ضرورت نگاهی نو به اقتصاد معدن سخن گفت و عنوان کرد با توجه به اینکه پتانسیل‌های منابع طبیعی و معادن ایران به‌عنوان اهرم توسعه اقتصاد ایران تعریف شده، بهتر است سیاستگذاری‌ها به سمت تشویق معدنکاران سوق یابد و قوانین مخرب و موانع تولید و صادرات از بخش معدن حذف شود. او معتقد است نامگذاری روز اول خردادماه به نام روز معدن باید بهانه‌ای باشد برای مرور کارنامه روشن یکساله فعالیت‌های معدنی کشور تا در هر تریبونی از ارتقای استانداردهای معدنی یاد شود.  
کارنامه معدن در روز معدن

محمدرضا بهرامن در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد: روز معدن و معدنکاری را در اول خرداد به اهالی باشرف بخش معدن کشور تبریک می‌گویم. امیدوارم در سال آینده، ۱۴۰۱ شاهد برگزاری بزرگداشت معدن و معدنکاری در اول خردادماه باشیم تا بتوانیم  باتوجه به این ثروت الهی که در سرزمین ما گذاشته شده به طور مطلوب از کارگران و مهندسان عزیز، ماشین سازان خوبمان، سرمایه‌گذاران عزیزی که در مسیر راه قرار گرفتند و تمامی کسانی که  به هر دلیلی سیاست‌گذاری می‌کنند، حتی متولیان بخش معدن کشور تجلیل کنیم.

بهرامن افزود: خدا را شکر می‌کنم و قدردان ثروتی که در اختیار ما قرار داده، هستیم و ما در کنار هم از این ثروت به معنای واقعی اثرگذاری آن را در اقتصاد کشور عزیزمان ببینیم.

او ادامه داد: در دهه ۶۰ بر اساس پیشنهاد تعدادی از فعالین معدنی در کشور که در آن مقطع حرکت‌های نسبتاً جدیدی نسبت به فعالیت‌های معدنکاری شروع کرده بودند، پیشنهادی به وزیر معدن و فلزات وقت در رابطه با برگزاری روز معدن در اول خردادماه داده شد اما پس از  تجمیع وزارتخانه‌های معدن و فلزات و صنعت  بدون  در نظر گرفتن اظهار نظر از فعالان بخش معدنی کشور و سیاستگذاری دولتمردان آن زمان روز معدن با روز صنعت و معدن ادغام شد که هنوز هم باعث تأسف است.

او افزود: بخش معدن ویژگی های خاصی دارد که نباید به آسانی فراموش کنیم. معادن کشور انفال هستند و بر اساس ماده ۴۴ قانون اساسی، حاکمیت بر آن نظارت دارد و اکنون متولی بخش معدن وزارت صمت، معاونت معدنی است.

بهرامن با اشاره به بزرگداشت روز معدن بیان کرد: در همان دو تا سه سالی که بزرگداشت روز و معدن در اول خرداد بود نشست های تخصصی میان فعالین معدن برگزار می‌شد، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات گزارش‌هایی را از روند کار ارائه می‌کرد و از فعالین معدنی تجلیل می‌شد، چرا که باید از کارگران معدنی که در بدترین شرایط کار فعالیت می‌کنند، از مهندسین خوش فکر و از اساتید تجلیل شود.

بهرامن ادامه داد: با توجه به تجربیات و نشست هایی که در آن سال ها با حضور من، آقای حمیدی انارکی و آقای مهندس معدنی و سایر دست اندرکاران برگزار می‌شد، توانستیم کار ارزنده‌ای را انجام دهیم که در نتیجه مطالعات خوبی در حوزه معدن شکل بگیرد و مطالبات دو جانبه ای میان دولت و بخش خصوصی رقم زده شود.

 رییس خانه معدن ایران در ادامه با بیان اینکه معادن در کشورهای معدن‌خیز با نگاه حاکمیتی مدیریت می‌شود، تصریح کرد: در کشور ما هم معادن انفال هستند و نگاه حاکمیتی در آن مشخص شده؛ معادن تمام دنیا دارای قانون است و در کشور ما هم قانون معادن سالهاست که حاکم بوده است، در سال ۱۳۱۶ اولین قانون معادن در کشور تدوین شد و بر همین اساس در کشورهای معدن خیز خصوصاً در سال‌های ۱۹۹۰ که اقتصاد معدنی فعالیت های معدنی و ذخایر معدنی شکل دیگری داشت برای ارج نهادن به این نعمت و سپاسگزاری از خالق هستی روز خاصی را برای بزرگداشت معدن و معدن کاری در نظر گرفته می گرفتند و در کشور ما نیز شاهد چنین رویدادی بودیم که اول خرداد روز معدن و معدن کاری تعیین شد تا بتوانیم قدردان خالق باشیم و از فعالان معدنی تجلیل کرده و دستاوردهای بخش معدن را مرور کنیم.

 به گفته بهرامن بزرگداشت روز معدن در کشورهای دنیا اهداف ویژه ای دارند تا بتوانند آخرین اکتشافات و نوآوری ها و استخراج در  بخش  زنجیره تولید و اثرگزاری آن در اقتصاد معدن مدنظر قرار داد.

او گفت: در کشور ما هم روزی به عنوان با روز معدن داشتیم و سالیانه برنامه‌هایی را برای بخش معدن و با مطالبه گری می توانستیم به نیازهای بخش معدن دست پیدا کنیم.

 

رئیس خانه معدن ایران با اشاره به ضرورت جامعه شناسی معدن اظهار کرد: راجع به جامعه شناسی معدن چه میزان اطلاعاتی داریم و چرا نتوانستیم  در ۲۵ سال گذشته نشست هایی که در آن تحلیلی از فعالیت های معدنی و افرادی که در کنار معدن زندگی می کنند را داشته باشیم؟ اصطلاحاً به آنها معارضین محلی گفته می شود این درحالیست که آن‌ها مطالبه گر حرف حق هستند اما به دلیل عدم شناخت از آنها به عنوان معارض یاد می‌کنیم.

او ادامه داد: جامعه شناسی معدن در کشور ما امروز ضرورت دارد چرا که از طریق آن بتوانیم به بررسی و تحلیل رویدادهای معدن دست پیدا کرده و در سال‌های آتی از آن به عنوان الگویی استفاده کنیم.

 بهرامن در پایان خاطرنشان کرد: باید کارنامه روشنی از فعالیت‌های معدنی و سیاست‌های دولت داشته باشیم تا بتوانیم به معنای واقعی توسعه را در  معادن کشور ایجاد کنیم و با ثروتی  که در اختیار ما قرار داده شده در اقتصاد کشور عزیزمان از آن بهره‌مند شویم.

<div >
<div >


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین