شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 9:22:19 PM
مدیر HSEE ایمیدرو مطرح کرد:

مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی ایمیدرو در خصوص ایمنی و امداد و نجات در معادن زغال‌سنگ مطرح کرد: اولویت آن است که بتوانیم از وقوع حادثه پیشگیری کنیم و تجهیزات را برای ایمن سازی در محل تامین کنیم و با نظارت قوی اطمینان حاصل شود که دستورالعمل‌های کاری و ایمنی به خوبی اجرا  می شوند.
نیازمند ایجاد سازمان نظارت تخصصی معدن هستیم

امیر ولدخانی در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد: ضروری است که به نظارت ایمنی معادن با جدیت پرداخته و مطابق قانون کار نظارت بر ایمنی بر عهده بازرسی کار انجام شود. بنابراین لازم است که ادارات بازرسی استان ها ی معدنی کشور در این خصوص تقویت شوند. ایجاد سازمان‌های  نظارتی تخصصی ایمنی و بهداشت معادن در سایر کشورها موفق بوده بنابراین ما نیازمند ایجاد سازمان نظارت تخصصی معدن هستیم تا اداره‌های بازرسی فارغ از مسائل دیگر بتوانند به صورت فنی و مهندسی شرایط ایمنی معادن را بررسی کنند و در این راستا وزارت صنعت معدن و تجارت می تواند همکاری لازم را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته باشد.

 مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی ایمیدرو در پاسخ به عوامل تاثیر گذار در وقوع حوادث معدنی و این که باید از جنبه های مختلف به ایمنی پرداخت بیان کرد: منابع خطرات معادن زغال سنگ  به چند بخش تقسیم می‌شوددر مرحله نخست عوامل ناشی از زمین شناسی همانند شیب و ضخامت لایه های زغال، خصوصیات لایه های همجوار، وجود شکستها و میزان گازخیزی آنها باید بررسی شود از سوی دیگر طراحی تونل ها،کارگاه ها و تهویه ها از دیگر نکاتی است که در ایمنی زغال باید مد نظر قرار بگیرد.

 او ادامه داد: یکی از عوامل موثر در ایمنی معادن زغال سنگ تجهیزاتی است  که بر اساس طراحی در معادن با توجه  به آنکه برداشت مکانیزه یا نیمه مکانیزه یا سنتی و دستی است متفاوت است. عوامل دیگر مانند تامین هوا، آب، روشنایی، منابع تامین انرژی همانند هوای فشرده و برق می باشند.  سایر موارد مرتبط با پاسپورتهای کاری تایید شده، به روز آوری و اجرای آن در مراحل مختلف عمر معدن می باشد.

ضمن آن که مجری و ناظر در سطح امکانات باید بتوانند شرایط را مدیریت کنند تا اینکه مطابق با طراحی با کمترین خطر برداشت زغال انجام شود که بخشی از آن به دانش و توانایی نظارت آنها مربوط است.

 ولدخانی افزود: اگر تجهیزات کامل  در معادن زغال سنگ وجود نداشته باشد نمی توانیم حادثه را مدیریت کنیم .

 مدیر بهداشت، ایمنی ، محیط زیست و انرژی ایمیدرو تاکید کرد: در ایمنی و مدیریت حوادث باید به سه مرحله پیش از وقوع حادثه ، حین حادثه و بعد از حادثه توجه کنبم و تجهیزات، ماشین آلات و دستورالعمل‌های متفاوتی در شرایط محیطی هر یک از این مراحل مورد نیاز است. برای مثال کارگری که در شرایط معمول معدن مشغول بکار است نیاز به ماسک فیلتر دار مخصوص گرد و غبار دارد تا سلامت بماند. در حین وقوع حادثه به خودنمایی نیاز دارد تا بتواند به سلامت محیط تنفسی نامناسب را ترک کند اما بعد از وقوع حادثه نیاز به رادیاتور است تا گروه امداد و نجات بتوانند وارد تونل شوند. بنا بر این پایگاههای امداد و نجات پس از حادثه نقش مثمری دارند.

ولدخانی در پایان گفت: پایگاه های امداد و نجات عامل پیشگیری از وقوع حادثه نیستند و ما پس از وقوع حادثه به پایگاههای امداد و نجات نیازمند هستیم تا بتوانیم تبعات و شدت اثرات را کنترل کنیم و باید در کنار احداث این پایگاه ها به سمت پیشگیری و مدیریت حوادث گام برداریم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین