شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 6:50:49 PM
  • گروه مطلب:| گفتگو| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:29186
  • زمان انتشار:سه شنبه 28 ارديبهشت 1400-13:38
  • کاربر:
رضا شهرستانی در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح کرد: در آزادسازی شمش فولاد افراط و تفریط نداشته باشیم چراکه اشتباهی محض است.
از افراط و تفریط در آزادسازی شمش خودداری کنیم

رضا شهرستانی در گفت‌وگو با بیرونیت عنوان کرد: در تعامل با وزارت صمت دنبال راه‌اندازی شورای آهن و فولاد هستیم که به نفع کل زنجیره برد برد گام برداریم تا از این طریق قیمت زنجیره تکمیل شود.

او در ادامه با اشاره به اینکه در مجموع موافق آزادسازی در تمام بخش های زنجیره فولاد هستیم، بیان کرد: در سال گذشته نزدیک به ۱۹ میلیون تن شمش در کشور تولید شد که امیدواریم در سال جاری از ۳۲ میلیون تن تولید ۲۰ میلیون تن شمش تولید شود.

شهرستانی در ادامه با اشاره به میزان صادرات شمش بیان کرد: چهار و نیم میلیون تن شمش و یک و نیم میلیون تن اسلب صادر شده این در حالی است که به دلیل سیاست‌های غلط معاون معدنی وقت با وجود افزایش تولید، مصرف و صادرات کاهش پیدا کرد پس از آن وزارت صمت در صدد برآمد که به دنبال آزادسازی شمش باشد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه به تشریح موضوع آزادسازی شمش پرداخت و گفت: در مرحله اول به تولیدکنندگانی که شمش خود را در بورس عرضه می‌کنند اعلام شده که ۷۰ درصد محصول باید در بورس عرضه شود که در این شرایط با توجه به بازار عرضه و تقاضا ممکن است تولید کننده را با چالش مواجه کند که البته به کارخانه های تولیدی بستگی دارند.

او ادامه داد: آن دسته از کارخانه‌های فولادی که در دسترسی به آب‌های آزاد دارند شرایط صادرات برایشان آسان تر از آن است که بخواهند هزینه‌های بسیاری را برای معامله در داخل کشور بپردازند به نظر می آید که مجموعه این اقدامات را باید به متخصصین انجمن فولاد واگذار کرد از سوی دیگر مدت زمان سه ماهه برای سفارش و ثبت سفارش و کارهای بروکراسی اداری اندک است.

شهرستانی در پایان خاطرنشان کرد: نباید افراط و تفریط داشته باشیم چرا که با افزایش قیمت‌های صادراتی ممکن است با چالش‌های متعددی مواجه شویم که مهمترین آن افزایش قیمت های مواد اولیه برای تولید شمش خواهد بود، قیمت آهن اسفنجی به ۷۰ درصد رسیده است بنابراین باید از آشفتگی و هجوم در بازار جلوگیری شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین