پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 7:46:51 PM
وحید میرزایی، مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری خبر داد:

شرکت "ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری" در سال آینده با سرمایه‌گذاری ۷ میلیون یورویی و ۶۰۰ میلیارد ریالی، خط تولید خود را مجهز به قابلیت تولید ورق‌های رویه خودرو خواهد کرد.
خیز صنعت فولاد برای تأمین ورق خودروسازان

به گزارش بیرونیت به نقل از ماهنامه تخصصی پردازش، وحید میرزایی، مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر گفت: این اقدام به دنبال بی‌نیاز کردن خودروسازان داخلی به واردات ورق‌های بدنه رویه خودرو است که تجهیزات و تکنولوژی مورد نیاز آن نیز از کشور کره خریداری و تأمین می‌شود، ضمن آن‌که قطعات داخلی نیز توسط سازندگان داخل کشور تأمین می‌شود.
وی با اشاره به این‌که بهار سال آینده عملیات اجرایی بهینه سازی خط تولید Revamp اجرایی می‌شود، اظهار امیدواری کرد که در مدت یک ‌ماه نصب تجهیزات و تکنولوژی به پایان برسد.
به گفته وی، در صورت اجرایی شدن پروژه فوق، ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری عملاً تنها شرکتی خواهد بود که ورق رویه خودرو را در کشور تولید می‌کند.
میرزایی، ظرفیت اسمی شرکت ورق‌خودرو را ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن در سال عنوان کرد و افزود: این شرکت ابتدای سال تاکنون حدود ۱۹۰ هزار تن محصول تولید کرده و در تلاش است تا پایان سال این میزان را به ۲۷۰ هزار تن برساند. این در حالی است که با اتمام عملیات بهینه سازی خط تولید (Revamp) و راه‌اندازی مجدد خط، ظرفیت تولید تا ۲۰ درصد نیز افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال یکی از عمده‌ترین دلایل پایین بودن تولید را مشکلات موجود در تأمین مواداولیه عنوان کرد و افزود: در صورت تأمین مواداولیه قادریم روزانه بالغ بریک هزار تن ورق را تولید و روانه بازار کنیم.
میرزایی همچنین میزان صادرات شرکت را یادآور شد و گفت: ورق‌خودرو در سال ۹۸ با صدورحدود ۵۰ هزار تن محصول به کشورهای صنعتی اروپا و دیگر بازارهای جهانی به عنوان صادرکننده نمونه فولادی شناخته شد.
وی با تاکید بر این‌که ورق فول هارد موردنیازاین شرکت به اندازه کافی تأمین نمی‌شود، خاطرنشان کرد که باید ورق گرم مورد نیاز را دریافت و طی فرآیندی از طریق دیگر شرکت‌ها به ورق فول‌هارد تبدیل کند که خود زمینه کاهش تولید را فراهم می‌سازد.
میرزایی افزود که با افزایش سرمایه شرکت، سهام فولادمبارکه نیز افزایش و سود خالص این شرکت که درپایان ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۲۹۰ میلیارد تومان بوده، به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.
مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال با تاکید بر این‌که وزارت صمت و دیگر متولیان در تدوین شیوه‌نامه خود باید وضعیت تولید این شرکت را مدنظر قرار دهند تا مواداولیه به سهولت در دسترس تولیدکنندگان قرار گیرد، گفت: اساساً ما با هر نوع سیاستی که باعث تنظیم بازار و رسیدن مواداولیه به دست تولیدکنندگان باشد، موافقیم اما اگر در تهیه مواداولیه صرفاً ناگزیر به تأمین از بورس‌کالا آن هم پیرو شرایط قیمتی آنها باشیم، شاهد کاهش ۴۰ الی ۵۰ درصدی تولید این کارخانه خواهیم بود. طبیعی است، اتخاذ چنین سیاستی تولید و اشتغال را دچار مشکل کرده و توجیه اقتصادی را نیز از بین خواهد برد.
وی با اعلام این‌که ارزش‌افزوده ایجاد شده این شرکت با تولیدات منحصربه فرد خود بسیار بالاست و ضروری است مسوولان صنعتی کشور در تدوین شیوه‌نامه‌های تولید، این موضوع را مدنظر قرار دهند، اظهار امیدواری کرد که مدیران وزارت صمت ضمن پی بردن به مشکل تأمین مواداولیه، این شرکت را در افزایش تولید و به تبع آن رفع نیاز خودروسازان به ورق یاری کنند.
میرزایی تصریح کرد: ما از خرید ورق در بورس‌ استقبال می‌کنیم؛ اما انتظار داریم که با هدف جلوگیری از آسیب به تولید و اشتغال، اجازه خرید و تأمین بخشی از مواداولیه مورد نیاز این کارخانه به‌طور مستقیم از فولادمبارکه نیز تأمین میسر شود.
او با اشاره به این‌که شرایط خرید و فروش در بورس هم باید مهیا شود، افزود: امروز صنایع کشور مانند صنایع ساختمانی، تولیدکنندگان لوازم خانگی و... هم باید بتوانند از تولیدات این شرکت بهره ببرند، در حالی‌که درصورت عرضه کالای تولیدی این شرکت در بورس، مصرف‌کنندگان نهایی نمی‌توانند از ما خرید کنند و عملاً آنها نیز دچار مشکل می‌شوند که باید با درنظر گرفتن تمهیداتی، راه‌کارهای اساسی برای حل این موضوع مهم نیز اتخاذ شود.
مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال از لزوم ایجاد فضای توسعه، سرمایه‌گذاری و افزایش تولید با توجه به رویکرد مثبت و توسعه‌گرایانه مهندس عظیمیان، مدیرعامل محترم شرکت فولادمبارکه و نیز ضرورت توجه به پتانسیل‌های مجموعه و نیاز منطقه برای توسعه سخن گفت و تصریح کرد که اساساً همه باید با کمک یکدیگر در تلاش باشیم که با تأمین مواداولیه، شرایطی مهیا سازیم که با توسعه صنعت، زمینه رشد و شکوفایی همه‌جانبه کشور فراهم شود. امروز در همین منطقه می‌توان با احداث خط نورد و با تکمیل زنجیره و نیز با بهره‌گیری از پتانسیل کارخانه‌هایی مانند شرکت فولاد سفیددشت، گام‌های اساسی در این راستا برداشت.
میرزایی افزود: شرکت ورق‌خودرو در حال حاضر با مساعدت و همکاری مدیریت ارشدشرکت فولاد مبارکه و با قول تأمین مالی (ارزی و ریالی) درصدد کسب مجوز احداث یک خط نورد با ظرفیت ۳۵۰ هزار تن و در قالب سند چشم‌انداز در منطقه است. طبیعی است، انجام این‌گونه طرح‌های توسعه‌ای نیاز به مساعدت و همکاری همه مسوولان به‌ویژه مدیران وزارت صمت در تأمین مواداولیه دارد.
وی در ادامه موضوع توجه به مسوولیت‌های اجتماعی در منطقه را یادآور شد و با اعلام این‌که امروز کشور ما بیش از هر زمانی نیاز به اشتغال دارد، گفت: در پی مذاکره‌های صورت‌گرفته میان ورق‌خودرو و صندوق کارآفرینی، ساز و کار ایجاد اشتغال خرد فراهم شده و مقرر شد که در صورت مشارکت آنها، گام‌های اساسی برای توسعه منطقه و کمک به بهبود فضای کسب و کار ایجاد شود.
در حال حاضر شرکت ورق‌خودرو ۷۵ درصد نیاز ورق گالوانیزه صنایع خودروسازی (ایران خودرو وساپکو) و بخش قابل توجهی از نیاز لوازم خانگی را مرتفع می‌کند.
این کارخانه در حال حاضر برای ۲۷۰ نفر به‌طور مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین