جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 2:36:24 AM
تحلیل محمدحسن عرفانیان، نخستین مدیرعامل فولاد مبارکه از سیاستگذاری صنعت فولاد

بنیانگذار فولاد مبارکه معتقد است که ایران با ساختن زیربنا و اتصال جدول مندلیوف دست نخورده افغانستان و قزاقستان به دریای عمان می‌تواند شمش و ورق را تا ظرفیت ۳۰۰ میلیون تن افزایش و تا حد میلیارد تن کنستانتره سوآپ یا ترانزیت کند.
غفلت وزارت صمت از توسعه فولاد
 محمدحسن عرفانیان مطرح کرد: این سخن درستی است که قاعده‌سازان قیمت فولاد کسانی هستند که هیچ آشنایی با این صنعت ندارند اما سخن من در وهله اول، افزایش پایه پولی بی مهار است که از دست دولت چون سیل خوزستان به شهر وارد می‌شود. صنایع و دستگاهای دولتی از خود حفاظت می‌کنند، سیل شهر را خراب می‌کند ومردم را آواره.
به گزارش بیرونیت، او افزود: اکنون قدرت تخریبی افزایش پایه پولی حملات خود را به فولاد آغاز کرده و اگر سیاست نابجایی بکار گرفته شود، ۳ هزار شغل پایین دست و بالا دست به خصوص بیشتر مردمی چون سیل ویران خواهد شد.
عرفانیان در ادامه گفت: در وهله دوم، شمش و ورق محصول میانی است و طرح این مساله ضعف استدلال و از جیب مردم خرج کردن است.
بنیانگذار فولادمبارکه با بیان اینکه اصولا شمش و ورق ماده اولیه کارخانجات است، عنوان کرد: این دو محصول مسائل فنی بسیار دارد و ورود به بورس برای رقابت بین افرادی است که ماده اولیه مشابهی نیاز دارند و می‌خواهند عرضه و تقاضا را متعادل کنند. هر دخالتی غیر این دو عوض کردن صورت مسئله است. 
او افزود: سرمایه گذاری تا مرحله شمش وورق مستلزم داشتن تکنولوژی، مواداولیه، انرژی، نیروی انسانی ماهر و تامین زیر ساخت است که ایران در این زمینه‌ها دارای مزیت است.
عرفانیان ادامه داد: نورد، پروفیل، صنایع مونتاژ مثل خودرو و لوازم خانگی به سادگی درکشورها قابل شکل‌گیری است ودولت نمی‌تواند صدور خدمات کند. این صنایع تا صاحب تکنولوژی شدن فقط می‌توانند بازار داخلی را داشته باشند. هر تلاش زودرس دولتی یا خصوصی، دادن یارانه به معنای صادرات به آن کشور است‌.
بنیانگذار فولادمبارکه با این پرسش که چرا با وجود اینها وزارت صمت از ماموریت فولاد در ایران غافل است، خاطرنشان کرد: صنعت ابزار اعتلای فرهنگ است و صنعت فولاد زمینه صنعتی شدن و رشد پایدار است. با توجه به موارد فوق، فولاد بازوی اجرای گام دوم انقلاب است.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین