پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 2:12:53 PM
واکنش بورس کالا به نامه وزارت صمت درباره قیمت فولاد

به دنبال نامه معاونت معدنی وزیر صمت به مدیرعامل بورس کالا در خصوص تعیین قیمت فولاد، قائم مقام بورس کالا به جای مدیر عامل پاسخ داریوش اسماعیلی را داد و بر لزوم تعامل با این نهاد و رعایت قانون در امر قیمت‌گذاری تاکید کرد.
دستور ندهید، قانون حَکَم است
داریوش اسماعیلی، معاون معدنی وزیر صنعت روز گذشته در نامه‌ای به مدیرعامل بورس کالا درخواست  کرد قیمت پایه فولاد در بورس کالا ۷۰ درصد CIS لحاظ شود.
او خطاب به سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالا نوشت: "پیرو جلسه مورخ ۱۵ دیماه ۹۹ قرارگاه جهش تولید به ریاست جناب آقای مهندس رزم حسینی، مقام عالی وزارت صمت، لازم است از روز سه‌شنبه، ۱۶ دیماه ۹۹ قیمت پایه معاملات محصولات فولادی جدول پیوست شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضا زنجیره صنعت فولاد بر مبنای هفتاد درصد( ۷۰٪) CIS لحاظ شود."
به گزارش بیرونیت، این نامه در شرایطی نوشته شده که مدیران وزارت صمت، بورس کالا را باعث افزایش قیمت فولاد در بازار عنوان کردند و وزیر صمت نیز در کارگروه تنظیم بازار به این نهاد تاخت و آن را ناکارآمد نامید.
بلافاصله پس از این نامه، قائم مقام بورس کالا به جای مدیرعامل این نهاد، در نامه‌ای خطاب به معاون معدنی یادآور شد که وزارت صمت نمی‌تواند در این بازار قیمت‌گذاری کرده و برای فولاد نرخ تعیین کند.
از این رو نامه اسماعیلی به شورای عالی بورس ارجاع داده شد تا این نهاد درباره درخواست وزارت صمت تصمیم‌گیری کند.
قائم مقام بورس کالا در پاسخ به اسماعیلی نوشت: "همانگونه که در جلسه مورد اشاره به استحضار رسید با عنایت به مصوبه مورخ ۱۳۹۹/۴/۱۷ شورای عالی محترم بورس که اشعار می دارد در روابط میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار با شرکت بورس کالای ایران، قوانین و مقررات بازار سرمایه حاکم بر بورسهای کالایی در رابطه با قیمت کالاها و محصولات، تایید معاملات، سقف رقابت حسب ضوابط مصوب مربوط مجری خواهد بود."
او ادامه داد: "در سایر موضوعات مشترک و مرتبط، پس از برگزاری جلسات هماهنگی بین بورس کالا و وزارت صنعت، معدن و تجارت، خوابط پیشنهادی حسب مورد به سازمان بورس و اوراق بهادار و با شورای عالی بورس برای بررسی و تصمیم در چارچوب قوانین و مقررات ارائه می شود موضوع نامه جنابعالی به بخش مربوط در سازمان بورس و اوراق بهادار و دبیرخانه شورای عالی بورس جهت طرح و اتخاذ تشدید در شورای عالی بورس ارجاع خواهد شد."
اما عصر دیروز حسن قالیباف‌اصل، رئیس سازمان بورس، آب پاکی را روی دست مدیران وزارت صمت ریخت و گفت که نباید مقصر گرانی فولاد بورس کالا معرفی شود.
به گزارش بیرونیت، قالیباف اصل، روز سه‌شنبه در آئین افتتاح نخستین صندوق های کالایی کشاورزی گفت: بعضی از گرانی ها را گردن بورس کالا می‌اندازند. مخصوصا در زمینه فولاد. در حالیکه قیمت فولاد در بورس کالا ۲۰ درصد ارزانتر از قیمت این محصول در خارج از بورس است. 
او افزود: همچنین قیمت جهانی شمش ۳۰ درصد بالاتر از قیمتی است که در بورس کالا معامله می شود. اینکه می گویند بورس مخصوصا بورس کالا ابزاری برای گرانی شده است را قویا رد می کنم. باید برای قیمت های خارج از بورس دنبال راه حل باشند.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین