پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 5:30:14 PM
مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با بیرونیت تاکید کرد:

مدیرعامل سابق ایمیدرو معتقد است اگر فعالیت های اکتشافی به صورت کارشناسی انجام شود و توسعه اکتشافات عمقی تداوم داشته باشد، نه تنها نیاز سنگ آهن برای تولید 55میلیون تن فولاد در افق 1404 محقق خواهد شد بلکه برای تامین سنگ آهن پروژه های جدید نیز مشکلی نخواهیم داشت. 
معادن کوچک ناجی فولاد برای تامین سنگ‌آهن هستند
مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با "بیرونیت" با بیان مطلب فوق اظهار کرد:  در سال ۹۳ شرکت فولاد تکنیک وشرکت ملی فولادبرای بروزکردن طرح جامع فولاداقدام کردند، براساس این طرح،دولت وتمامی دست اندرکاران از نیاز سنگ آهن و مشکلات حمل و نقل و زیرساختی مطلع شدند و خوشبختانه هرسه ماه یکبار نیز برای بروزرسانی طرح جامع فولاد اقدام می شود. 

کرباسیان تصریح کرد:همزمان با تدوین طرح جامع فولاد بسیاری از مجوزهای صمت برای احداث واحدهای فولادی غیرکارشناسانه ابطال شد،تاپیش از سال ۹۲ برای تولید بیش از ۱۲۰ میلیون تن فولاد مجوز اعطا شد که خوشبختانه پس از تدوین طرح جامع فولاد مجوز برای تولید ۵۰ میلیون تن فولاد ابطال شد که این امر باعث شدازتصمیمات پوپولیستی و غیرکارشناسانه جلوگیری شود البته هنوز هم برخی مجوزها غیرکارشناسانه هستند ول تا حدزیادی این مجوزها اصلاح شد.
مدیرعامل سابق ایمیدرو بیان کرد: برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ کمبود سنگ آهن وجود ندارد چون اقدامات لازم برای تامین سنگ آهن طی سال های گذشته در ایمیدرو انجام شده است، یکی از این اقدامات حمایت از معادن کوچک است که از اواخر سال ۹۷ و ۹۸ شروع شد چون معادن کوچک و متوسط درصد زیادی از نیاز سنگ آهن را برطرف می کنند. 
او اذعان کرد: دومین اقدام ایمیدور نیز برای تامین سنگ آهن موردنیاز برای تحقق هدف طرح جامع فولاد انجام اکتشافات وسیع بود، درزمان مدیریت بنده دراین سازمان ۲۷۰ هزار کیلومتر کار اکتشافی شروع شد و بر این اساس ۲۰۰ هزار کیلیومتر ژئوفیزیک هوایی انجام شد که خوشبختانه این کار هنوز هم ادامه دارد و ایمیدرو در حال حاضر نیز برای ادامه این فعالیت های اکتشافی ورود پیدا کرده است. 
مدیرعامل سابق ایمیدرو عنوان کرد: خوشبختانه شرکت های بزرگ معدنی فعال ترشده اندو درزمان مدیریت بنده چندین قرارداد برای پروژه های گل گهر ۴، ۵ و ۶ با شرکت میدکو وفولادماهان بسته شد علاوه بر آن قراردادهای پروژه های گل گهر ۷ ، ۸ و ۹ نیز بسته شده است. 
کرباسیان عنوان کرد: شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران در فلات مرکزی در رابطه با معادن عمقی اقدامات خوبی انجام داده است به گونه ای که تنها از یکی از این معادن ۲ میلیارد تن ذخیره به دست آمد به نظر می رسدخوشبختانه اگر به سمت معادن عمقی حرکت کنیم دیگر با کمبود سنگ آهن مواجه نخواهیم شد. 
او ادامه داد: براساس تصمیمات و طرح های سال‌های گذشته ؛قرار براین بود تا درکنار دریای عمان و خلیج فارس کارخانه هایی ایجاد شود که نیاز سنگ آهن به راحتی از کشورهای استرالیا، برزیل و سایر کشورها تامین شودبراین اساس بعداز برجام توافق نامه ای با شرکت دنیلی برای تامین ۴ میلیون تن آهن اسفنجی امضا شدو شرکت تاسیس شد حتی مقدمات کارنیز فراهم شد اما با لغو برجام و خروج دنیلی از توافق نامه فعالیت این شرکت متوقف شد.
مدیرعامل سابق ایمیدرو اذعان کرد: شرکتی توسط فولادمکران برای تامین یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی ایجاد شد که ایمیدرو برای این کار پیشتازشده است که امیدواریم این پروژه حمایت شود و در نهایت این پروژه فعال شود بنابراین به اعتقاد بنده با کمبود سنگ آهن مواجه نیستیم و اگر کار اکتشافی به درستی انجام شود نه تنها تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ محقق خواهد شد بلکه حتی برای انجام پروژه های جدید نیز به میزان کافی سنگ آهن دردسترس خواهیم داشت. 


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین