پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 5:46:07 PM
بیرونیت از افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای عملیاتی شرکت ملی مس گزارش می‌دهد:

درآمد عملیاتی شرکت ملی صنایع مس ایران از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه به ۱۶ هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان رسید.
روزگار خوش مس
به گزارش بیرونیت، درآمد عملیاتی شرکت ملی صنایع مس ایران از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه به ۱۶ هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان رسیده بررسی‌ها نشان می‌دهد از این رقم میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان سود خالص تخمین زده شده است. 
آمارهای اخیر شرکت ملی مس حاکی از آن است که در ۶ ماهه نخست سال ۹۹، این شرکت مبلغ ١٠٠٨ ریال برای هر سهم سود محقق کرده، که با رشد حدود ٧٨ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه بوده است.
بر اساس این گزارش، افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای عملیاتی دوره شش ماهه اول ۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل عمدتاً ناشی از افزایش فروش خارجی کاتد  و تسعیر با نرخ های بالاتر از نرخ ارز در سال گذشته است.
از سویی بررسی‌ها حاکی از آن است که بهای تمام شده کالای فروش رفته با توجه به افزایش مقداری فروش کاتد خارجی و افزایش هزینه‌ها، تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۷ درصد افزایش داشته است.
نکته حائز اهمیت دیگر این است که تحت تاثیر افزایش درآمدهای عملیاتی به میزان ۶۲ درصد و افزایش بهای تمام شده به میزان ۶۷ درصد، سود ناخالص به میزان ۵۹ درصد افزایش یافته است.
ضمن اینکه آمارها نشان می‌دهد درآمد سرمایه‌گذاری‌ها که در سال ۹۸ منفی بود در ۶ ماهه سال ۹۹ حدود ۴۰۸ میلیارد تومان مثبت است و شرکت در ۶ ماهه نخست به سود خالص حدود ۱۰۲۱۸ میلیارد تومانی دست یافته است.
بنا بر استراتژی شرکت ملی مس، این شرکت قرار است با افزایش خرید و فروش مس در بازارهای جهانی از طریق مشتقات مالی فرصتی برای پوشش ریسک از طریق تجارت محصولات مسی فراهم کند. ضمن اینکه کاهش هزینه‌های تولید می‌تواند فرصتی برای افزایش حاشیه سود و امکان بقای شرکت در حاشیه گسترده‌تری در صورت کاهش قیمت‌های جهانی مس و امکان سرمایه گذاری بیشتر باشد.
بنا بر این گزارش، در سال ۲۰۱۹ ایران با مصرف ۱۶۰ هزار تن، رتبه ۲۴ ام مصرف مس پالایش شده در دنیا را دارا بوده به طوری که سهم مصرف مس ایران در دنیا در این سال ۷ درصد بوده است.
این گزارش می‌افزاید، شرکت ملی صنایع مس ایران دارای معادن متعدد مس در کشور و ۳ معدن فعال به نام‌های مس سرچشمه، معدن مس میدوک در کرمان و معدن مس سونگون در آذریایجان شرقی است که از مهمترین معادن مس جهان به شمار می‌رود.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین