جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 2:38:12 AM
رئیس ایمیدرو در گفت‌‌وگو با "بیرونیت" واکاوی کرد:

خداداد غریب‌پور با بیان اینکه ۲۲ درصد ارزش بازار سرمایه به سهام شرکت‌های زنجیره معدنی تعلق دارد، از برنامه‌های ایمیدرو برای افزایش حضور در بازار سرمایه خبر داد.
نسخه بازارگردانی معدن
خداداد غریب‌‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو معتقد است بخش معدن و صنایع معدنی بعنوان یک پیشرو در بازار سرمایه فعالیت می‌کند که تقویت این بخش اثرات زیادی بر بازار سرمایه خواهد داشت. او در گفت‌وگو با بیرونیت ضمن واکاوی تاثیر این سیاستگذاری در روند فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت‌ها، از برنامه های بخش معدن و صنایع معدنی در بازار سرمایه خبر داد که در ادامه می خوانید.
*قرار است یکشنبه آینده نشست مهمی با حضور جنابعالی، رئیس سازمان بورس و بنگاه‌ های بزرگ معدن و صنایع معدنی برگزار شود. در این نشست قرار است چه موضوعاتی مورد بحث و بررسی قرار گیرد؟
 نشست های مختلفی در سطح مدیران بالادست در طول ماه های اخیر برگزار شد و این نشست در ادامه نشست های قبلی در سطح مدیران میانی و تخصصی برگزار خواهد شد. ایمیدرو با تشکیل کارگروه نظارت بر بازار بورس با حضور شرکت های فولاد مبارکه، ملی صنایع مس ایران، گل گهر، چادر ملو،توسعه معادن و فلزات، فولاد خوزستان وفولاد خراسان جلسات منظمی را آغاز کرده است که اقدامات اساسی را با هدف تقویت بازار سرمایه و حمایت از دارایی سهام داران آغاز کرده است.
*نقش معدن و صنایع معدنی در بازار سرمایه چیست؟
  نقش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور یک نقش راهبردی و استراتژیک محسوب می‌شود به طوری که صادرات 9 میلیارد دلار در سال معادل 25 درصد صادرات کل کشور و تولید ناخالص داخلی به میزان 26 میلیارد دلار در سال گویای این نقش است. 
85 شرکت سهامی عام زنجیره معدن در بورس فعالیت می کنند.این شرکت ها بیش از 55 هزار میلیارد تومان در 5 ماهه اول سال در بورس کالا محصولات خود را عرضه کردند که به عبارتی 53 درصد فروش بورس کالا متعلق به شرکت های زنجیره معدن است.
 حدود 22 درصد ارزش بازار به سهام شرکت‌های زنجیره معدنی تعلق دارد. بنابراین بخش معدن و صنایع معدنی بعنوان یک پیشرو در بازار سرمایه فعالیت می‌کند که تقویت این بخش اثرات زیادی بر بازار سرمایه خواهد داشت. 
*بنگاه‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی در سال گذشته و سال جاری نسبت به افزایش سرمایه اقداماتی انجام داده‌اند. این افزایش سرمایه چه تاثیرات مثبتی بر بازار سرمایه و توسعه بنگاه‌ ها داشته است؟
شرکت‌های زنجیره معدنی در طی سال‌های گذشته روند افزایشی در افزایش سرمایه داشتند. بعنوان مثال در سال 1394 شرکت فولاد مبارکه 5000 میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته است که این رقم در سال 1398 به 20900 میلیارد تومان رسید و با برنامه افزایش سرمایه 9500 میلیارد تومانی سال 99 مجموع سرمایه شرکت در پایان سال 1399 به 30400 میلیارد افزایش خواهد یافت. 
این روند در سایر شرکت های پیشرو و شاخص‌ساز از قبیل شرکت ملی صنایع مس ایران، گل گهر، چادرملو و.... نیز تداوم خواهد یافت و بطور کلی برنامه افزایش سرمایه برخی از شرکت‌های تابعه و وابسته به ایمیدرو فعال در بازار سرمایه در سال 1399 معادل 39033 میلیارد تومان خواهد بود که با تحقق این ارقام مجموع سرمایه شرکت‌ها به رقم 93897 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. این افزایش سرمایه علاوه بر شفاف‌سازی وضعیت مالی شرکت‌ها و سهام‌داران با حفظ سیاست عدم توزیع سود در میان سهام داران می‌تواند به تامین منابع مالی اجرای طرح‌های توسعه شرکت‌ها منجر شود که نمونه بارز آن طرح انتقال آب دریای عمان است.
*ایمیدرو به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های توسعه‌ای کشور چه برنامه‌هایی برای افزایش حضور خود در بازار سرمایه دارد؟
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با درک عمیق شرایط فعلی اقتصاد کشور عمده فعالیت‌های خود را بر سه محور متمرکر کرده است. محور اول سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌سازی است که به توسعه خواهد انجامید، محور دوم راهبری استراتژیک شرکت‌ها یا همان تولید و سودآوری است و محور سوم توانمندسازی است که تقویت پژوهش، فناوری و ایجاد زیربناها از اهم موارد آن به حساب می‌آیند. بطور کلی برنامه‌های ایمیدرو برای افزایش حضور شرکت‌‌های تابعه و وابسته خود از این قرار است: 
- تشکیل صندوق بازارگردان با حضور شرکت های عضو کارگروه نظارت بر بازار بورس به ارزش 30 هزار میلیارد تومان که ترکیب سهام این صندوق به نسبت ارزش بازار سهام هر یک از شرکت ها  بصورت پلکانی تعیین شده است.
- اجرای مصوبه بورس در مورد 10 درصد سهام خزانه در مورد برخی شرکتهای عضو کارگروه 
- افزایش اعتبارات بازارگردانهای مستقل شرکتها: ملی مس: 500میلیارد تومان و فولاد مبارکه: 500 میلیارد تومان
- تسریع در افزایش سرمایه 39 هزار میلیارد تومانی شرکتها و تحقق برنامه: ملی مس 10 هزار میلیارد تومان ،شرکت فولاد مبارکه 9500 ،گل گهر 5200 میلیارد تومان
- هماهنگی بیشتر با شرکتهای حقوقی فروشنده سهام به منظورجلوگیری از بروز هیجان در بازار و مدیریت عرضه سهم
ما عقیده داریم ایمیدرو میتواند با ایفای درست نقش حمایتی و  نظارتی خود به ثبات سهام شرکت های زنجیره معدن کمک کند.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین