پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 9:39:16 AM
شورای سیاستگذاری فولاد بدون حضور اعضای انجمن تولیدکنندگان برگزار شد

نشست مشورتی شورای سیاستگذاری فولاد در حالی پنجشنبه شب هفته گذشته با حضور وزیر صمت، معاون اقتصادی و مشاور رئیس جمهور و مدیران برخی شرکت‌های فولادی برگزار شد که نماینده‌ای از انجمن تولیدکنندگان فولادسازان در این جلسه حضور نداشت.
تنظیم بازار به سبک سمیه
به گزارش بیرونیت، علیرضا رزم‌حسینی در این نشست مشورتی در حالی اعمال نظر متخصصان، تشکل‌های بخش‌خصوصی و فعالان حوزه فولاد را در روند تصمیم‌گیری‌ها، سیاست جامع وزارت صمت عنوان کرد که پیگیری‌های "بیرونیت" حاکی از آن است که انجمن تولیدکنندگان فولاد به عنوان تشکل بخش خصوصی فعال در این صنعت، حضور و هم‌اندیشی در شورای سیاست‌گذاری هفته گذشته نداشته است. 
رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با "بیرونیت" با بیان اینکه هیج یک از اعضا انجمن فولادسازان در این جلسه حضور نداشته است، مطرح کرد: تنها تعدادی از فولادسازان که حضور فعال‌تری در بازار داشته‌اند، در این جلسه حضور به هم رسانده‌اند و انجمن تولیدکنندگان فولاد در جریان خروجی جلسه نیست. 
او درخصوص علل افزایش قیمت فولاد و سیاست تنظیم بازار از سوی دولت به "بیرونیت" گفت:  وزارت صمت به منظور کنترل قیمت فولاد می‌خواهد با اعمال نظر خود به طور دستوری قیمت فولاد را کنترل کند و صنایع فولادی کل شمش خود را در بورس به فروس برسانند. در قالب این طرح زمانی که عرضه افزایش یابد، دیگر قیمت‌ها رقابتی نخواهد بود و بهای اعلام شده به ازای هر شمش فولاد در واقع به میزان ۷۰ درصد ارزش واقعی خود نسبت به شاخص FOB و با احتساب ارز نیمایی که خود ارزشش ۲۰ درصد کمتر از قیمت دلار در بازار آزاد است، محاسبه خواهد شد.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه سیاست اعمال قیمت دستوری در بازار معمولا با شکست مواجه می‌شود، عنوان کرد: این طرح‌ها در واقع بستر مناسبی برای بهره بردای برخی از افراد به منظور ایجاد رانت‌هایی در این بازار موجب خواهد شد که در نهایت هیچ گونه تاثیری بر روی قیمت نهایی کالای اخذ شده توسط مصرف کننده اصلی نخواهد داشت.
 شهرستانی با بیان اینکه قیمت فولاد در کشور تبعیت مستقیمی نسبت به افزایش بهای دلار دارد، افزود: در ماه‌های اخیر که شاهد افزایش قیمت دلار بوده‌ایم به تبع تعییراتی نیز در ارزش نهایی فولاد حاصل شده است. علت دیگر رغبت مردم برای تبدیل سرمایه ریال خود به کالایی با بازدهی و سود بالا همچون فولاد، توانسته تاثیراتی را در افزایش قیمت این محصول داشته باشد.
او در ادامه به دلایل جهانی متاثر در حوزه فولاد اشاره کرد و گفت: دو علت عمده را می‌توان در سطح بین المللی برای افزایش چشمگیر قیمت فولاد حایز اهمیت دانست. یکی از موارد مهم که در سطح جهانی بر روی کاهش تولید و در نتیحه افزایش بهای محصولات تاثیر گذاشته است، شیوع ویروس کرونا است؛ گرچه چین با کنترل این ویروس توانسته، روند تولیدات سابق خود را ادامه دهد. این کشور با تقاضای بالای خود برای خرید فولاد باعث افزایش بهای جهانی این کالا شده است و اگر وضع موجود به این گونه ‍‍‍‍پیش برود، انتظار می‌رود قیمت هر شمش فولاد به ۵۰۰ دلار نیز برسد. 
 شهرستانی با اشاره به راهکار پیشنهادی خود برای گذر از وضعیت موجود، عنوان کرد: دولت باید عرضه و تقاضا را آزاد بگذارد؛ زیرا ما بین ۳۰ تا ۳۲ میلیون تن تولید سالانه فولاد در کشور داریم و از طرفی میزان مصرف داخلی ما حدود ۱۳ میلیون تن است؛ که اگر به ما اجازه دهند مازاد این مقدار صادر شود؛ بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.
او در پایان به بیرونیت یادآور شد: اگر عرضه و تقاضا آزاد شود، به دلیل ارزی آوری این صنعت، هم دولت قادر خواهد بود نوسانات بازار ارز را به شیوه موثرتری کنترل کند و هم دست واسطه‌ها و رانت‌هایی که در این صنعت وجود دارد؛ قطع خواهد شد و در نهایت اختلاف قیمت بین بازار آزاد و بورس تعدیل خواهد شد. 
با این حال علیرضا رزم‌حسینی در نشستی که با نهاوندیان، فروزنده، اسماعیلی، عظیمیان داشته، گفته است: در وزارت صمت متناسب با ظرفیت های تولیدی کشور، شرایط تامین نیاز صنایع پایین دستی به فولاد در اولویت قرار می گیرد.
گرچه وزیر صمت اعلام کرده با هم افزایی همه بخش‌های عامل تنظیم بازار فولاد صورت می‌گیرد اما به نظر می‌رسد بهتر است نشست‌های مشورتی با حضور نمایندگان  تشکل‌های معدنی و صنایع معدنی برگزار شود تا نظرات کارشناسی و متخصصان این حوزه نیز مطرح شود و راهکارهای نهایی بر پایه این همفکری‌ها ارائه شود.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین