دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 4:10:44 AM
مدیر طرح و برنامه‌ شرکت آلومینیوم جنوب مطرح کرد:

مدیر طرح و برنامه‌ شرکت آلومینیوم جنوب مطرح کرد: صنعت آلومینیوم صنعتی تشنه سرمایه‌گذاری است، آن هم سرمایه‌گذاری کافی تا بتواند به سوددهی پیش‌بینی شده برسد.
صنعت آلومینیوم تشنه سرمایه‌گذاری است

خسرو اندیشناک در گفت‌وگو با معدن‌نامه با بیان مطلب فوق اظهار کرد: جذب سرمایه‌گذاری خارجی در تمام حوزه‌ها از جمله آلومینیوم موجب پیشرفت آن حوزه خواهد شد. این در حالیست که صنعت آلومینیوم صنعتی تشنه سرمایه‌گذاری است، آن هم سرمایه‌گذاری کافی تا بتواند به سوددهی پیش‌بینی شده برسد. اگر سرمایه گذاری در این صنعت به میزان کافی انجام نگیرد نباید انتظار تاثیر اقتصادی مثبت را داشت.

او ادامه داد: شاید بهتر است در اینجا از صنعت فولاد برای مثال استفاده کنم. صنعت فولاد از صنایعی است که بخش زیادی از مواد اولیه موردنیازش در کشور تامین می شود با این وجود اگر سرمایه گذاری خوبی در این صنعت صورت نمی گرفت امروز پیشرفت هایی را که در این صنعت شاهد هستیم، نداشتیم. سرمایه گذاری در این صنعت و تولید گندله و آهن اسفنجی و راه اندازی کارخانه های تولید فولاد باعث شد این صنعت به صنعتی اقتصادی تبدیل شود و جایگاه خوبی در کشور کسب کند.

اندیشناک افزود: مهمترین دغدغه مدیران پروژه آلومینیوم جنوب این است که این پروژه با کیفیت بالا و در زمان مقرر به  بهره برداری برسد. پروژه آلومینیوم جنوب در حال حاضر یک پروژه در دست احداث است که فاز اول آن با ظرفیت 300 هزار تن در سال در حال ساخت است و قرار است تا سال 1397 به بهره برداری برسد. چشم انداز این شرکت قرار گرفتن در جمع 4 تولید کننده آلومینیوم اولیه در خاور میانه است. همچنین این شرکت در نظر دارد تا پس از بهره برداری بخشی از تولیدات خود را به بازارهای خارجی صادر کند.  

مدیر طرح و برنامه‌ شرکت آلومینیوم جنوب تصریح کرد: در سال 2014 میلادی، مصرف آلومینیوم اولیه در ایران در حدود سیصد هزار تن بود و سرانه مصرف آلومینیوم در ایران با جمعیت 79 میلیون نفر 3.8 کیلیوگرم بود. بر اساس چشم انداز و طرح‌های توسعه ای در صنعت آلومینیوم، قرار است تا مصرف آلومینیوم اولیه به بیش از 580 هزار تن در سال 2020 میلادی، سرانه مصرف 7 کیلوگرم با جمعیت 83.4 میلیون نفر برسد. همچنین قرار است تا سال 2025 میلادی با جمعیت 5/86 میلیون نفر، سرانه مصرف آلومینیوم در کشور به 10.8 کیلوگرم افزایش یابد. این محرک ها توان این را دارند که ایران را به یکی از بازارهای با رشد سریع در زمینه آلومینیوم تبدیل کنند. در عین حال، با توجه به چشم انداز 2025، با مقایسه سطح تقاضای 935 هزار تن در سال با تولید 1.5 میلیون در سال می توان نتیجه گیری کرد که صادرات ایران در آینده افزایش خواهد یافت.

او در رابطه با پیش بینی قیمت آتی آلومینیوم نیز گفت: روند فزاینده تقاضای آلومینیوم در صنایع پایین دستی این صنعت مانند خودروسازی، ساختمان، هوا و فضا و صنایع بسته بندی می تواند موجب رشد قیمت این فلز شود. در عین حال کاهش ظرفیت تولید برخی از تولید کنندگان بین المللی نیز می تواند بر روی کاهش این فلز در بازار جهانی و نتیجتاً افزایش قیمت آن تاثیرگذار باشد.

اندیشناک در پایان گفت: دولت یازدهم تلاش های زیادی را صرف توسعه زیرساخت های کشور و ایجاد بستر مناسب جهت سرمایه گذاری خارجی از جمله سرمایه گذاری در زمینه صنعت آلومینیوم کرده است. در همین راستا استفاده از ظرفیت های مناطق جنوبی کشور از جمله ایجاد مناطق ویژه صنایع انرژی بر لامرد و پارسیان اقدام مهمی بوده که از جانب دولت صورت گرفته است. در واقع سازمان ایمیدرو به نمایندگی از دولت در این مناطق با ارایه خدمات زیرساختی، از سرمایه گذاران دعوت کرده تا صنایع بزرگ معدنی از جمله آلومینیوم را راه اندازی کنند.



منبع: معدن نامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین