جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 8:04:52 AM
نایب رییس خانه معدن هرمزگان مطرح کرد:

نایب رییس خانه معدن استان هرمزگان با بیان اینکه معدن کاران در حال حاضر با مشکلات عمده ای دست وپنجه نرم می کنند، گفت: صلاح نیست دولت با سیاستهای نامناسب بهره برداران را با موانع مواجه کند.  
نیاز به تغییر در تعریف خام فروشی

مهدی رویین در گفت و گو با معدن نامه در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی اظهار کرد: امروز چاره ای جز رفتن به سمت کار کارشناسی و تصمیم و اقدام مطالعه شده نخواهیم داشت که بارزترین نمونه آن موضوع پیش روی دولت به عنوان خام فروشی است که ما اعتقاد داریم در خام فروشی نباید همه معادن را با یک چوب راند و با زدن برچسب خام فروشی عرصه را بر همگان تنگ و سخت کرد و بهتر است نگاه خام فروشی در مواد مختلف معدنی و در سطوح مختلف فرآوری،کارشناسی مجدد شود.

او ادامه داد: چرا که این را باید در نظر گرفت که مواد معدنی تا چه مرحله ای خام است،زمانی که سنگ آهن در مراحل اولیه فرآوری دانه بندی میشود دیگر به سنگ آهن نمی توان ماده خام گفت یا در ماده معدنی سنگ گچ صادراتی باید عنوان کرد با توجه به اینکه ۹۹درصد مصرف این ماده معدنی تنها به همان شکل و وضعیت فعلی یعنی سنگ گچ قابل استفاده در تولید سیمان است به طوری که اگر مجدد فرآوری گردد دیگر هیچ کارایی در تولید سیمان نخواهد داشت، اطلاق ماده خام به سنگ گچ دانه بندی صادراتی توجیهی ندارد.

روئین با بیان اینکه هم اکنون ذایقه مصرف کارخانجات سیمان در دنیا از سنگ گچ طبیعی به سنگ گچ مصنوعی در حال تغییر است، گفت: در آینده نه چندان دور ذخایر بالاتر از یک میلیارد تنی سنگ گچ در ایران بدون تقاضا خواهد ماند.پس شایسته است که امروز معادن سنگ گچ کشور که در محروم ترین نقاط کشور فعال بوده و مصداق بارز اقتصاد مقاومتی هستند. به طوری که تنها در استان هرمزگان بیش از هزار نفر اشتغال زایی مستقیم در این بخش ایجاد شده است، با خروج از دایره مواد خام امکان ادامه فعالیت یابند.

او تصریح کرد: چرا که در شمول مواد خام قرار گرفتن تبعات سنگینی همچون لغو مشوقهای صادراتی،معافیت مالیاتی صادراتی یا وضع عوارض سنگین بر صادرات را در پی خواهد داشت و این به تنهایی خواهد توانست منجر به ایجاد رکود در بخش معدن می شود. 

روئین با اشاره به اهمیت افزایش صادرات غیر نفتی تصریح کرد: در حالی که معدن کاران با مشکلات و مسائل عمده ای دست و پنجه نرم میکنند و به لحاظ اقتصادی در شرایطی نیستند که سیاست های مالیاتی و عوارضی در بخش معدن، فعالیت آنها را محدود تر کند، صلاح نیست دولت با این سیاست ها فضای پیش روی بهره برداران را با موانع مواجه کند.

نایب رئیس خانه معدن هرمزگان افزود: سازمان بنادر و دریانوردی کشور در حال حاظر بر هر تن صادرات مواد فله(خشک) 39 هزار و پانصد ریال عوارض غیر متعارف وضع کرده است که همواره مورد اعتراض صادرکنندگان مواد معدنی بوده است، این در حالی است که سازمان بنادر و دریانوردی از زیرساخت های مناسب و به روز در فرایند صادرات، بخصوص در بندر بزرگ شهید رجایی بی بهره بوده که مهمترین آن تکنولوژی بارگیری کشتی است. 

او در ادامه بیان کرد: وجود همه مسائل فوق یعنی بالا رفتن بهای تمام شده مواد معدنی صادراتی و در نهایت توان رقابت پذیری را از ما خواهد گرفت. عدم وجود شاخص قیمتی در مواد معدنی مختلف از جمله سنگ گچ باعث شده است یک نوع رقابت منفی از گذشته تا به امروز بین تولیدکنندگان مواد معدنی وجود داشته باشد که این رقابت منفی، تیشه به ریشه فعالیت اقتصادی خودمان زده است و آب به آسیاب خریداران خارجی ریخته است  بطوریکه معادنی که ضعیف تر بودند در این چرخه مجبور شدند از دور خارج شوند و در حین سرمایه گذاری و فعالیت تعطیل شوند.

روئین افزود: تجارب جهانی نشان داده که دیگر کشورهای دنیا چگونه این مشکل را حل کرده اند به طوری که با سیاستگذاری هایی که خود دولتها در این زمینه داشته اند فضای کسب و کار معدنی رونق گرفته است و تولید کنندگان مواد معدنی با وضع شاخص قیمتی و ضمانت اجرایی بر قیمت تعیین شده می توانند فروش خود را در بازار بین المللی با قیمت واقعی و رقابتی با رقبای خارجی خود نه رقبای داخلی خود به انجام رسانند.



منبع: معدن نامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین