دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 9:48:24 AM
رئیس خانه معدن ایران تاکید کرد:

رئیس خانه معدن ایران گفت: یکی از راه‌های ایجاد اشتغال برای تحصیل کردگان بخش معدن ارتباط صنعت با دانشگاه است که متاسفانه در شرایط کنونی در حداقل خود قرار دارد.
معدن نیازمند ارتباط با دانشگاه است

به گزارش معدن‌نامه، محمدرضا بهرامن درسومین همایش ملى گوهرشناسى، بلورشناسى و کانى‌‌شناسى ایران دردانشگاه شهید بهشتى با تاکید بر ارتباط دانشگاه و صنعت اظهار کرد: بسیار خوشحالم که در جمع اساتید خود هستم. در ایران  صنعت معدنکاری ما دارای مجموعه‌‌های علمی و صنعتی گسترده‌ای است، صنعتی‌ها امروز تشنه دست یافتن به پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها و مراکز علمی هستند و متقابلاً مراکز علمی ما نیز نیاز به داشتن بازار مصرف کننده علم خودشان هستند. اما متاسفانه بین این مجموعه رابطه منظم و کاملی در شرایط کنونی وجود ندارد.

 او افزود: اقتصاد ما امروز نیاز به تقویت دارد، صنعتی که می‌خواهد از پژوهش استفاده کند، باید برای پژوهشگاه خود سرمایه‌گذاری کند. صنعت در تمام جوامع، خصوصاً جوامع توسعه یافته همیشه در کنار دانشگاه باید با نگاه سرمایه‌گذاری حضور داشته باشد و کانال خود را با نخبگان به طور مداوم پاکسازی و روان کند. امروز یکی از راه‌های ایجاد اشتغال برای تحصیل کردگان ما همین مساله ارتباط صنعت با دانشگاه است که متاسفانه در شرایط کنونی در حداقل خود قرار داشته و فقط با بخشی از واحدهای دولتی که به هر دلیل تحقیقات آنها، استراتژیک و برنامه‌ای نبوده، وجود داشته است.

او ادامه داد: چرا امروز ما شاهد پروژه‌های تحقیقاتی سفارش شده توسط صنعت به دانشگاه و یا بالعکس نیستیم؟ چرا تاکنون قادر به استفاده از توانمندی‌های دانشجویان در مراکز صنعتی نبوده ایم؟ چرا دانشجویان ما تا زمانی که فارغ التحصیل می‌شوند ارتباطی با صنعت مرتبط با دانشی که می آموزند، ندارند؟ من خود در زمان دانشجویی با همین ارتباط مشغول به کار شده‌ام. شرکت‌های دانش بنیان، یکی از اساسی‌ترین کارها در مقوله اقتصاد مقاومتی است.

بهرامن تصریح کرد: فراموش نکنیم در شرایط امروز کشورمان برای بهبود اقتصاد باید توجه ویژه‌ای به تکمیل زنجیره‌های علم و فناوری از طریق ایده‌پردازی و فکر داشت و با استفاده ازعلم و فناوری نهایتا زنجیره تولید و بازار را کنترل کرد. خانه معدن ایران، با ایجاد کمیته دانشجویی خود و استفاده کامل از توانمندی این مجموعه در خود، با پیشنهاد ایده‌پردازی حول محورهای خود در صنعت معدنکاری کشور، مواردی را از قبیل اشتغالزایی فارغ التحصیلان، تاسیس شرکت‌های دانشجو بنیان و دانش بنیان معدنی، گسترش بخش تحقیق و توسعه (R&D )درمجموعه‌های معدنی، چگونگی بهره‌مندی از فضای مجازی جهت بهبود کسب و کار معدنی و غیره اقدام، به انجام این مهم کرده است.

رئیس خانه معدن در پایان گفت: توسعه کشور زمانی محقق می‌شود که متولیان صنعت، بخصوص بخش خصوصی و دانشگاه در کنار یکدیگر در جهت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی بتوانند به اهداف پیش‌بینی شده در افق 1404 دست یابند.



منبع: معدن نامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین