جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 8:18:41 PM
مدیرکل امور استان‌های خانه معدن ایران مطرح کرد:

مدیرکل امور استان‌های خانه معدن ایران از افزایش حضور خانه معدن استان‌ها در نمایشگاه خبر داد و اعلام کرد: خانه معدن می‌تواند به عنوان بازو در کنار وزارت صنعت باشد و تفویض اختیاری که وزارتخانه به خانه معدن داشته باشد ما را در بخش معدن توانمند می‌کند.
نقش فعال خانه معدن استان‌ها در دوازدهمین نمایشگاه ایران کان‌مین/صبحانه کاری روسای خانه معدن استان‌ها با سرقینی

عارف حامدی در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن ایران در گفت‌وگو با معدن‌نامه اظهار کرد: در نمایشگاه امسال خانه معدن استان‌ها بسیار خوب در نمایشگاه ظاهر شدند و نقش بسیار پررنگی داشتند. زیرا اغلب بازدیدکنندگان از نمایشگاه بازخورد خوبی از این حضور به ما منتقل کردند.

او ادامه داد: ما امسال توانستیم 17 خانه معدن استان را هماهنگ کنیم تا در نمایشگاه غرفه بگیرند و حضور داشته باشند اما به دلیل کمبود جا نتوانستیم باقی استان‌هایمان را هم به این نمایشگاه بیاوریم. یکسری از استان‌ها به دلیل همین کمبود جا نتوانستند در این فضا حضور پیدا کنند.

مدیرکل امور استان‌های خانه معدن ایران تصریح کرد: برای همین امیدوار هستیم که سال‌های آینده بتوانیم هر 30 استان را در نمایشگاه مستقر کنیم. نمایشگاه فضای بسیارخوبی برای مذاکرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است چرا که خانه معدن هر استان نماینده بخش معدن آن استان است و می‌تواند در این زمینه و برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بسیار کمک کند.

او افزود: امسال 17 استان در نمایشگاه مشارکت کردند که بسیار هم حضور چشمگیری داشته‌اند و بسیار هم مورد توجه واقع شده‌اند. درحالی که درنمایشگاه سال گذشته 4 الی 5 استان بیشتر در نمایشگاه حضور نداشت اما امسال توانستیم 17 استان را به نمایشگاه بیاوریم و امیدواریم که سال آینده حضور30 استان را در نمایشگاه داشته باشیم.

حامدی به تاثیر مثبت نمایندگی‌های خانه معدن استان‌ها بر فضای نمایشگاه اشاره کرد و گفت: طی یکی دو سال اخیر توانستیم در 30 استان نمایندگی‌های خانه معدن استان‌ها را تاسیس کنیم که با استقبال بسیار زیاد فعالان معادن استان‌ها مواجه شدیم و با همکاری سازمان صنایع معدن و اتاق بازرگانی استان، توانسته‌ایم در این 30 استان نمایندگی فعال داشته باشیم و اکثر بهره‌برداران و فعالان استان معادن استان در انتخابات هیات ‌رئیسه خانه معدن شرکت داشتند.

او افزود: الان خانه معدن استان‌ها بسیار قوی عمل می‌کند و در همه کمیته‌ها و کارگروه‌های استانی عضویت دارند. در شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی در کمیته‌های برنامه‌ریزی بخش معدن استان‌شان و در تعامل منابع طبیعی با سازمان معدن استان و همینطور ارتباطشان با شورای معادن و کارگروه شورای معادن قوی است.

حامدی افزود: خانه معدن استان‌ها مسائل و مشکلاتشان در رابطه با بهره‌برداران به ما منعکس می‌کنند و پرونده‌هایی که در رابطه با بهره‌برداران به شورای عالی ارسال می‌شود را پیگیری می‌کنیم واز حقوق بهره‌برداران دفاع می‌کنیم تا بتوانند به حق‌شان برسند.

او افزود: الان توانسته‌ایم 30 استان را هماهنگ کنیم و یکی دو استان هم در حال برنامه‌ریزی برای امورات‌شان هستیم. تا حدود دو ماه آینده 32 استان ما تکمیل خواهد شد. در قانون معادن که الان دولت درحال  کار بر روی آن است، پیش‌بینی شده که این شورای عالی معادن استانی عمل کند یعنی همان اختیاراتی که شورای عالی معادن در مرکز دارد در همه استان‌ها تفویض شود.

حامدی تصریح کرد: هم اکنون خانه معدن جایگاهی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی شده و درهر خانه معدن یک کمیته سرمایه‌گذاری خارجی تشکیل شده که می‌توانند با سرمایه‌گذاران خارجی ارتباط داشته باشند و آنها را با فعالان معادن استان روبه‌رو کنند.

مدیرکل امور استان‌های خانه معدن ایران افزود: در این زمینه‌ها خانه معدن بسیار پیشگام بوده و خانه معدن ایران قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته و در نمایشگاهی هم که هفته پیش در دوبی برگزار شد، غرفه خانه معدن ایران ملاقات‌های بسیار خوبی با فعالان و سرمایه‌گذاران خارجی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌اند و یک میزگرد بسیار خوبی برگزار شد که تمام سرمایه‌گذاران و غرفه‌داران آن نمایشگاه حضور داشتند و با استقبال روبه‌رو شد.

حامدی با اشاره به مشکلات معادن استان‌ها ادامه داد: در حال حاضر هر استانی برای خود بسته سرمایه‌گذاری دارد و اگر لازم شود که در مرکز یا تهران جلسه‌ای باشد ما از نمایندگی خانه معدن استان‌ها این بسته‌ها را می‌گیریم و پس ازجمع‌بندی در آنجا برای سرمایه‌گذاران عرضه می‌کنیم و خود آنها به سرمایه‌گذاران خارجی عرضه می‌کنند.

او با اشاره به جلسه امروز روسای خانه معدن استان‌ها با جعفر سرقینی معاونت معدنی وزارت صنعت گفت: امروز با آقای دکتر سرقینی جلسه‌ای داشتیم که بسیار مفید بود و بسیاری از سوالات و مشکلات روسای خانه معدن استان در رابطه با بخش معدن در این جلسه مطرح شد. اما به دلیل محدودیت وقت قرار شد جلسه مفصل دیگری روز سه‌شنبه در خانه معدن به صورت صبحانه کاری داشته باشیم.

او بیان کرد: با آقای دکتر سرقینی قرار است بنشینیم در مورد تفویض اختیار یکسری مسائل که وزارتخانه می‌تواند به خانه معدن استان‌ها تفویض کند بررسی کنیم. امروز صحبت‌های مقدماتی انجام شد و البته قبلا هم با آقای دکتر سرقینی صحبت کرده بودیم و یکسری از اختیاراتی که وزارتخانه دارد و می‌تواند به خانه معدن تفویض کند تا بخش خصوصی بتواند راحت‌تر کارهایشان را انجام دهد، گفته بودیم.

حامدی افزود: این بروکراسی اداری و مشکلاتی که سازمان‌ها در بخش استان‌ها در ارتباط با کمبود کارشناس و توان فیزیکی‌شان دارند، در این جلسه بیان می‌شود و ما می‌توانیم بازویی باشیم برای سازمان صنایع ملی استان‌ها که کارهایشان سریع‌تر انجام شود.

او ادامه داد: توزیع بارنامه‌های معادن معدنی موضوع دیگری است که مطرح شده چرا که می‌دانیم هر کامیونی که بخواهد بار مواد معدنی حمل کند، باید بارنامه‌ای از طرف وزارت صنعت و معدن داشته باشد. قرار شده خانه معدن آن بارنامه را بدهد و بعد آن بارنامه‌ها جمع‌ آوری شود. در این صورت تولید معدنی آن استان مشخص شده و این روند خود به خود آماری از میزان تولید استان ها می‌شود. بخش آمار وزارتخانه می‌تواند به این شکل از این اطلاعات استفاده کند و بخش آماری خود را تقویت کند. محاسبه حقوق دولتی هر معدنی را هم از این طریق می‌توانند بررسی کنند. خانه معدن می‌تواند به عنوان بازو در کنار وزارت صنعت باشد و تفویض اختیاری که وزارتخانه به خانه معدن داشته باشد ما را در بخش معدن توانمند می‌کند.

 



منبع: معدن نامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین