جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 2:43:23 AM
بیرونیت گزارش می‌دهد:

دخالت‌ دولت در شیوه تعیین قیمت سقف یا کف برای عرضه فولاد و رقابت غیر واقعی، تولیدکنندگان را نسبت به آینده بازار نگران کرده است.  
بازار مکاره فولاد
به گزارش بیرونیت، تولیدکنندگان فولاد دو ماه گذشته درباره حمایت دولت از عرضه فولاد در بورس کالا خبر دادند و این را حاصل جلسه‌ خود با نهاد ریاست جمهوری اعلام کردند. خواسته فولادی‌ها این بود که ضرایب تعیین قیمت زنجیره فولاد اعم از کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی تغییر نکند و عرضه در بورس کالا ادامه یابد زیرا با برخی تصمیمات معاونت معدنی، روند ۱۲ ساله قیمتگذاری زنجیره فولاد بهم ریخته بود. آنها به این دلیل خواستار عدم تغییر ضریب شده بودند زیرا معتقد بودند با افزایش ضرایب، قیمت فولاد شدیداً افزایش خواهد یافت. این در حالی است که در ماه‌های اخیر افزایش نرخ دلار و به دنبال آن نرخ تورم سبب افزایش شدید قیمت محصولات فولادی شده است.
بنا بر گزارش‌های رسیده، در اوایل تیرماه امسال ستاد تنظیم بازار مصوبه‌ای برای تنظیم بازار فولاد به دستگاه‌های مرتبط و تولیدکنندگان ابلاغ کرده بود که طبق این مصوبه، عرضه شمش و اسلب فولادی، باید تنها از طریق بورس کالا انجام شود و اگر عرضه‌ای در خارج از بورس صورت گیرد، تخلف محسوب می‌شود. با این حال شایعه‌ای نیز مطرح شد که رئیس‌ جمهور قصد دارد محصولات فولادی خارج از بورس کالا عرضه شود. 
اگرچه این موج خبری به ساحل نرسید و تکذیب شد اما گفته می‌شد کاهش قیمت فولاد و سیمان و خروج این دو نهاده ساختمانی از بورس برای حمایت از صنعت مسکن از برنامه‌های رئیس‌جمهور است.
کارشناسان عرصه فولاد بر این باورند که بورس یک مکانیسم معاملاتی است و از آنجا که هم خریدار در آن مشخص است و هم معاملات قابل‌پیگیری است، عرضه فولاد در یک سیستم کاملاً شفاف انجام می‌شود. 
آنها معتقدند ممکن است برخی روش‌های اجرایی بورس به دلیل دخالت های بیرونی ایراد وارد باشد اما بورس جایی است که فروشنده محصول خود را با یک قیمت پایه عرضه می‌کند و خریداران هم با یکدیگر رقابت کرده و درنهایت قیمت واقعی کشف می‌شود. 
صاحب‌ نظران صنعت فولاد بر این باورند گرچه برخی روش‌های دستوری این مکانیسم را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما همچنان بورس جای مهم و امنی برای معاملات محسوب می‌شود.
از سویی به نظر می‌رسد وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت هم با سیاست عرضه فولاد در بورس کالا موافق است و اجماع تشکل‌های بخش خصوصی، دولت و مجلس را در این زمینه نادیده نگرفته زیرا به تازگی اعلام کرده است با افرادی که خلاف قانون در بیرون از بازار بورس اقدام به عرضه فولاد کنند از طریق تعزیرات برخورد خواهد شد.
با این حال حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داده رزم حسینی وزیر صمت هفته آینده به کمیسیون صنایع مجلس می‌رود تا اولویت‌های وزارت صمت را اعلام کند. او همچنین گفته است۴ محور باید اولویت وزارت صمت باشد، خودرو، فولاد، کالاهای اساسی و لوازم خانگی و تنظیم بازار مسائل مهمی است که وزارت صمت باید با جدیت و فوریت به آنها رسیدگی کرده و درصدد ساماندهی آنها برآید. 
این در حالی است که امروز علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است که وزیر صمت جلسات متعددی با بخش خصوصی، سندیکاها، تولیدکنندگان بخش خصوصی و دولتی فولاد طی این مدت برگزار کرده و پیش‌بینی می‌شود ظرف مدت دو هفته آینده قیمت فولاد نسبت به قیمت کنونی آن در بازار کاهش یابد.
با این حال باید دید برای ساماندهی بازار فولاد چه سیاستی دولت در پیش می‌گیرد و آیا دولت بر سر توافقش با فولادی‌ها مبنی بر عدم دخالت در بازار و قیمت‌های دستوری می‌ماند یا صنعت فولاد را از ریل بورس کالا خارج می‌کند؟


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین