پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 3:25:53 PM
علاءالدین میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با "بیرونیت" مطرح کرد:

رئیس هیات امنای خانه معدن ایران به علیرضا رزم‌حسینی وزیر جدید صمت توصیه کرد تا جلسات مشورتی با دست اندرکاران بخش معدن داشته باشد.
وزیر جدید با تشکل‌های معدنی نشست مشورتی داشته باشد
علاءالدین میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با بیرونیت با بیان اینکه معدنکاران مشکلات بسیاری دارند اما قابل حل هستند و می‌توان با هم‌ اندیشی آنها را ساماندهی کرد، اظهار کرد: یکی از منابع خدادادی که از آن بهره‌مند هستیم، بخش معدن است ‌که باید از ظرفیت‌های آن حداکثر استفاده را داشته باشیم. از آنجا که صادرات مواد معدنی می‌تواند ارزآوری فوق‌العاده‌ای در شرایط کنونی کشور داشته باشد، از این رو مشکلات بخش معدن باید با نظرات کارشناسی حل شود. 
او افزود: در سال‌های گذشته به بخش معدن توجه بسیاری نشده و در زمینه اکتشاف و استخراج معادن مشکل نقدینگی بوده و کار بزرگی انجام نشده و بهتر است از سوی دولت زیرساخت‌ها تقویت و تجهیزات موردنیاز معدنکاران به نحوی تامین شود تا بخش معدن کشور توسعه یابد. 
میرمحمدصادقی ادامه داد: وزارت صمت با خانه معدن که یک تشکل معدنی بزرگ متشکل از معدنکاران بخش خصوصی فعال است، نشست مشورتی برگزار کند تا فعالان معدنی که مشکل یا موانعی را در این بخش تجربه کرده‌اند، مطرح کنند تا راهکاری برای آنها شناسایی شود. اگر به این نظرات از سوی دولت توجه شود و برای حل مشکلات همت گمارده شود، روند بهره‌برداری در معدن سرعت خواهد گرفت. 
این کارآفرین پیشکسوت افزود: به آقای وزیر توصیه می‌کنم حتما نشست هم‌اندیشی با فعالان بخش خصوصی معدن داشته باشد تا در این ۱۰ ماه باقیمانده اقدام درست و کارشناسی شده‌ای برای معادن انجام شود. در غیر این صورت عملکرد وزارت طی چند ماه آینده نیز برای صنعت معدنکاری کشور عایدی ندارد. 
او با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از معادن راکد هستند که هر کدام به دلیلی غیرفعال شده‌اند، عنوان کرد: برخی از آنها به دلیل نبود بازار و رکود تولیدشان متوقف شده و برخی ماشین آلات لازم را ندارند و به لحاظ مالی تامین نیستند. دولت می‌تواند با ارایه طرح تامین مالی ماشین آلات موردنیاز این معادن را فراهم کند و با همفکری با بخش خصوصی هر راهکار کارشناسی شده‌ای را برای نقاط ضعف این معادن اجرا کند تا معادن دوباره فعال  شوند. در این صورت می‌توان تحولی در بخش معدن ایجاد کرد. 
 میرمحمد صادقی افزود: اگرچه برخی بدون صلاحیت لازم پروانه بهره‌برداری معدنی را گرفته‌اند و آن را راکد نگه داشته‌اند اما در وهله اول باید مشکلات آنهایی که پروانه بهره‌برداری را به نیت تولید و اشتغالزایی دریافت کرده‌اند و حال با مشکل مواجه شده‌اند را حل کرد. 
بسیاری از این معادن راکد به دلیل اینکه مقامات محلی مانع بهره برداری شده‌اند، امکانات مالی نداشته‌اند یا بازار برای این مواد معدنی پیدا نکرده است، غیرفعال شده‌اند. به همین دلیل از وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌خواهم مشکلات بخش معدن را با برگزاری نشست مشورتی با تشکل‌ها و مطرح شدن مشکلات معدنکاران شناسایی و حل کند.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین