جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 5:56:30 PM
معدن نامه گزارش می دهد:

در حالی پیش بینی می شود با اکتشافات گسترده ذخایر معدنی جدیدی در منطقه سنگان شناسایی شود که هم اکنون در راستای چالش تامین آب طرح های توسعه ای این مجموعه طرح انتقال آب از دریای عمان به سنگان پیشنهاد شده است.
چالش آب در عسلویه معدنی ایران
به گزارش معدن نامه، با گذشت چهار دهه از فعالیت اکتشاف در سنگان هنوز اکتشافات در این منطقه ادامه دارد و امید می رود با عملیات اکتشافی جدید در این پهنه ذخایر بیشتری شناسایی شود. بر اساس اطلاعات موجود از این معدن در حال حاضر 17.5 میلیون گندله و 17.5 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن تولید می شود این در حالی است که نبود آب بزرگترین چالش در منطقه سنگان مهمترین چالشی است که طرح های توسعه ای این مجموعه را تهدید می کند. 

علی صدیقی فر مدیرعامل مجتمع سنگان عصر چهارشنبه در پی بازدید خبرنگاران از این معدن اظهار کرد: طبق اکتشافات انجام شده در منطقه سنگان نزدیک 1.2 میلیارد تن ذخیره سنگ آهن شناسایی شده که از این رقم 730 میلیون تن در ناحیه غربی، 320 میلیون تن در منطقه مرکزی و باقی هم در منطقه شرقی قرار دارد. 
او در ادامه افزود: اکتشافات جدید نشان می دهد که در منطقه شرقی سنگان ذخایر جدیدی وجود دارد زیرا در پهنه سنگان ایمیدرو به مساحت 12 هزار کیلومتر مربع اکتشافات انجام داده و از این رو پیش بینی می شود ذخایر جدید معدنی در این پهنه بزرگ شناسایی شود.
صدیقی فر با بیان اینکه منطقه سنگان عسلویه معدنی ایران محسوب می شود، تصریح کرد: منطقه سنگان در طرح جامع فولاد و رسیدن به 55 میلیون تن فولاد نقش اساسی دارد و بر این اساس برنامه ریزی کرده ایم که طرح جامع توازن بین بخش های مختلف زنجیره فولاد صورت گیرد. 
او با بیان اینکه نیازمند تولید 140 میلیون تن استخراج سنگ آهن خام هستیم، افزود: برای طرح جامع فولاد ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن از 43 میلیون تن فعلی به 80 میلیون تن، تولید گندله از 23 میلیون تن فعلی به 80 میلیون تن و تولید آهن اسفنجی از 22 میلیون تن فعلی به 54 میلیون تن باید برسد اما برای این میزان تولید گندله و کنسانتره نیاز به تولید 140 میلیون تن استخراج سنگ آهن  خام داریم. 
صدیقی فر ادامه داد: سهم منطقه سنگان در طرح جامع فولاد تولید 17 میلیون تن گندله و 17.5 میلیون تن کنسانتره  سنگ آهن است. از سویی طرح تولید 2.5 میلیون تن گندله در نیشابور از سوی فولاد خراسان از منابع معدنی سنگان خواهد بود که اگر هم این طرح جز طرح های توسعه منطقه سنگان محسوب شود، تولید  گندله در سنگان طی سال های آینده به 17 میلیون تن خواهد رسید.
مدیرعامل مجتمع سنگان با بیان اینکه در سنگان باید استخراج سالانه ماده معدنی به 40 میلیون تن برسد، گفت: این در شرایطی است که ظرفیت استخراج در منطقه سنگان هم اکنون 15 میلیون تن است و قرار است فولاد مبارکه اصفهان، شرکت های اوپال کانی پارس، سرمایه گذاری توسعه ملی ، فولاد شرق کاوه  وفولاد خراسان برای تولید گندله و کنسانتره در منطقه سنگان اقدام کنند. 
او به مشکلات حمل رو نقل ریلی و نبود آب در این مجتمع اشاره کرد و گفت: هم اکنون بزرگترین چالش در منطقه سنگان که ممکن است طرح های توسعه را با مشکل جدی روبه رو کند همین کم آبی و حمل و نقل است که در همین راستا پیشنهاد دادیم طرح انتقال آب از عمان به منطقه سنگان به صورت جدی پیگیری شود و مطمئن هستیم اگر سرمایه گذاران از ظرفیت های صنعتی و معدنی منطقه کسب اطلاع کنند،  با قطعیت برای سرمایه گذاری در انتقال آب عمان به سنگان اقدام می کنند. 
صدیقی فر با بیان اینکه در حال حاضر قیمت سنگ آهن روند افزایشی دارد، بیان کرد: آخرین محموله سنگ آهن سنگان  به صورت فوب به قیمت 54 دلار فروخته شده است و فعلا قیمت این مواد معدنی شیب صعودی دارد. از سویی در سال 96 برنامه صادرات سنگ آهن نداریم اما اگر شرایط لازم فراهم شود، ممکن است  صادرات جریان گیرد. 
او افزود: برای طرح های تولید گندله و کنسانتره در سنگان نیاز به 40 میلیون تن سنگ آهن خام داریم که با توجه نسبت باطله به ماده معدنی در معدن دولتی سنگان باید برای این میزان تولید سنگ معدن 130 میلیون تن باطله برداری داشته باشیم اگرچه برای انجام 170 میلیون تن عملیات معدنکاری به طور همزمان از لحاظ برداشت مشکلی وجود ندارد و پیمانکاران جدیدی آماده همکاری با معدن دولتی سنگان هستند.
 او در ادامه تصریح کرد: در منطقه سنگان خام فروشی وجود ندارد چرا که در این مجتمع باور داریم که محصولات معدنی باید در داخل کشور فرآوری  شود و در این راستا خط دانه بندی سنگ آهن که ظرفیت آن 5.2 میلیون تن بود را به یک میلیون کاهش دادیم.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین