پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 9:59:43 AM
رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد:

رئیس هیات عامل ایمیدرو با تشریح دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه معدن و صنایع معدنی اعلام کرد: تا پایان امسال 13 طرح معدنی و صنایع معدنی با سرمایه‌گذاری 1.1 میلیارد دلار در کشور به بهره‌برداری می رسد. 
دستاوردهای دولت در حوزه معدن و صنایع معدنی/صادرات فولاد رکورد زد

به گزارش معدن‌نامه، مهدی کرباسیان امروز به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قرار است تا پایان امسال 13 طرح معدنی و صنایع معدنی با سرمایه‌گذاری 1.1 میلیارد دلار در کشور به بهره‌برداری برسد. در حال حاضر 38 طرح نیز با سرمایه‌گذاری 7 میلیارد و 300 میلیون دلار نیز فعال شده و ایمیدرو در دست اقدام قرار دارد که در پایان سال 96 تکمیل شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: برای برنامه ششم توسعه، 30 میلیارد یورو برای بخش معدن و صنایع معدنی پیش‌بینی شده تا مانع از خام‌فروشی در این بخش شود. سه میلیارد یورو در قالب برنامه ششم توسعه از سوی ایمیدرو درخواست وام شده تا با سرمایه‌گذاران خارجی و بخش خصوصی بتوانیم به میزان سه برابر این رقم نسبت به جذب سرمایه‌گذار خارجی اقدام کنیم.

او با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اصلی ایمیدرو جلوگیری از خام‌فروشی و ارتقای ارزش افزوده است، گفت: طی سه سال اخیر در صنعت فولاد بسیاری از طرح‌های راکد گندله و کنستانتره فعال شده‌اند و پیش‌بینی‌ها بر این است که این واحدها با ظرفیت ۱۵ هزار تنی به بهره‌برداری برسند. با احتساب پروژه‌های در دست احداث و پروژه گندله‌سازی پنج میلیون تنی سنگان که در حال بهره‌برداری است و دیگر پروژه‌ها ظرفیت گندله‌سازی کشور به ۲۰ میلیون تن برسد.

کرباسیان یکی دیگر از دستاوردهای دولت را کارخانه آلومینیوم جنوب با ظرفیت۳۰۰ هزار تن دانست و گفت: این کارخانه به عنوان بزرگترین پروژه در حوزه آلومینیوم شناخته می‌شود و می‌تواند به شکل قابل توجهی سرانه تولید را افزایش دهد. 

 او با بیان اینکه دنبال فعال‌سازی طرح بوکسیت گینه هستیم، گفت: برای آغاز کار آن با یک شرکت قوی اروپایی مذاکراتی انجام دادیم و قرار است تا پایان مهرماه  این شرکت گزارش نهایی خود ‌را در اختیار ما بگذارد. البته این طرح یک طرح اقتصادی خواهد بود که وارد مناقصات بین‌المللی خواهد شد. در راستای تامین پودر آلومینا احداث کارخانه تولید آلومینا در چابهار هم می‌تواند مفید واقع شود که با کمک  گروه سرمایه گذاری قدیر تا سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

کرباسیان درباره رشد سرمایه این صندوق از 100 به یک هزار و 100 میلیارد ریال گفت: بیش از هفت ماه رایزنی با بانک ملت برای فعال کردن این صندوق به طول انجامیده و اخیرا بانک ملت پذیرفته با جذب یک هزار میلیارد ریال منابع صندوق، نسبت به تخصیص سه هزار میلیارد ریال تسهیلات به بهره‌برداران معادن کوچک و متوسط بخش خصوصی اقدام کند.

رییس هیات عامل ایمیدرو در پایان از رشد 77 درصدی صادرات فولاد در چهارماهه نخست امسال خبر داد و افزود: چهار ماهه ابتدایی سال گذشته 1.1 میلیون تن فولاد صادر شده بود که امسال این رقم به 2 میلیون تن رسیده است. این در حالی است که سال 94 در مجموع 4.1 میلیون تن فولاد خام صادر شده بود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین