پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 4:26:40 PM
‌مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان خبر داد:

‌مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان از افزایش قیمت سیمان تا پایان شهریورماه خبر داد و گفت: ایجاد متحرک‌های لازم در صنعت سیمان ضرورت دارد زیرا سیمان کالایی است که طی سه سال اخیر با وجود افزایش هزینه‌های تولید به لحاظ قیمتی افزایش نیافته است. 
افزایش قیمت سیمان تا پایان شهریورماه امسال/بازار سیمان محرک می‌خواهد

مرتضی لطفی در گفت‌وگو با معدن‌نامه با اشاره به تعمیق رکود در بازار سیمان اظهار کرد: در سه سال اخیر صنعت سیمان گرفتار رکود شده و رکود هم متاثر از عدم ساخت و ساز در حوزه مسکن، عدم فعالیت پروژه‌‌های عمرانی  و محدود بودن تقاضا در بازارهای صادراتی است. تمام اینها عواملی بوده تا شرایط فعلی در این صنعت شکل بگیرد. گرچه در حال حاضر رکود در بازار سیمان حاکم شده اما دهه 80 ظرفیت‌سازی خوبی در صنعت سیمان شده و به همین خاطر بوده که ظرفیت تولید سیمان کشور هم اکنون حدود 80 میلیون تن است. از این رو با توجه به سرانه مصرف در کشور، مقداری تولید مازاد سیمان داریم که این مازاد باید صادر شود.

او افزود: رکود شرایطی را ایجاد کرده که با توجه به عدم تعادل بین تقاضا و عرضه، شرکت‌ها به لحاظ فروش با مشکل مواجه شوند و زمانی که فروش متناسب با ظرفیت تولید نیست، هزینه‌های تولید افزایش پیدا می‌کند و واحدها دیگر قادر به تامین هزینه‌ها و پرداخت هزینه‌هایشان نخواهند بود. به همین دلیل تنها تشکل این صنف، انجمن صنفی کارفرمان صنعت سیمان در سال گذشته برنامه‌هایی را در جهت ایجاد تعامل و هماهنگی در هم‌افزایی تولیدکنندگان ایجاد کرد تا متناسب با تقاضا تولید سیمان صورت گیرد.

‌مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان با بیان اینکه قیمت سیمان از اواسط یا پایان شهریورماه افزایش می‌یابد، گفت: انجمن در این مدت بازار سیمان را توانست با تمهیداتی کنترل کند گرچه با توجه به مشکل نقدینگی واحدهای سیمانی و ناتوانی آنها در بازپرداخت تسهیلات ارزی و ریالی که آنها در راستای توسعه واحدهایشان این تسهیلات را اخذ کرده بودند، باید گفت این واحدها نتوانستند تسهیلات خودشان را به موقع پرداخت کنند و در این مدت افزایش قیمتی را هم این کالا به خود ندیده است.

او توضیح داد: علت این موضوع هم این است که ما در این مدت نتوانستیم مجوز افزایش قیمت را از دولت دریافت کنیم و دغذغه‌مان در این مدت فقط مساعد ساختن بازار و به کار گرفتن راهکارهای لازم برای صادرات و افزایش قیمت بود. با توجه به اینکه از اواسط 93 و در سال 94 امکان افزایش قیمت هم برای این کالا فراهم نشد و به رغم اینکه اجزای تشکیل دهنده تولید گران شدند و در قیمت تمام شده سیمان و هزینه‌های تولید تاثیرگذار واقع شدند، از سویی افزایش هزینه‌های انرژی و حمل ونقل این کالا با افزایش مواجه نشد و به دلیل شرایط بازار و کاهش تقاضاهای شرکت‌ها واحدهای سیمانی نتوانستند محصولات خود را با قیمت مصوب سال 93 در بازار بفروشند. در این مقطع برخی کارخانه‌ها شروع به فروش با تخفیف محصولات‌شان کردند که این سیاست، آفت جدی برای صنعت سیمان محسوب شد زیرا نه به نفع تولیدکننده بود ونه مصرف‌کننده از این ناحیه نفع می‌برد و فقط یکسری افراد که به عنوان واسطه‌گر در بازار فعالیت می کردند از این قضیه سود می‌بردند.

لطفی با بیان اینکه انجمن صنفی سیمان جلسات متعددی را در این راستا برگزار کرده است، گفت: طرح مدیریتی را به اجماع و با مشارکت همه تولیدکنندگان به اجرا گذاشت. پیش‌بینی می‌شد در فاز اول ظرفیتی را معادل 70 درصد به تولید رسانیم، انجمن تمامی شرکت‌ها را با توجه به بازار عرضه خود در این راستا کنترل و مدیریت کرد تا با توجه به بازار منطقه‌شان بیش از 70 درصد تولیدشان را عرضه نکنند. در فاز بعد برای شرکت‌ها صادرات و فروش سیمان سهمیه‌بندی شد. در این مدت به رغم اینکه شرکت‌ها ظرفیت قابل توجهی داشتند و در سال‌های رونق بیش از 100 درصد تولید می‌کردند، سال گذشته 70 درصد بیشتر تولید نکردیم وبرخی کارخانجات هم در این مسیر متوقف شدند.

او افزود: پیرو این سیاست به تدریج تخفیف‌ها در کارخانه‌ها از بین رفت و در حال حاضر تصمیم گرفته شده تا سیمان اواسط شهریور یا پایان شهریور با قیمت مصوب 93 فروخته شود سیمان تنها کالایی است که قیمتش به دلیل عدم اجرای افزایش قیمت در سنوات گذشته با توجه به افزایش تورم در سطح بسیار پایینی مانده است.  

‌مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان درباره پیشنهاد اخیر وزیر صنعت مبنی بر جایگزینی سازه‌های بتنی به جای سازه‌های فلزی گفت: ایجاد متحرک‌های لازم در صنعت سیمان ضرورت دارد از این رو انجمن صنفی جلساتی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل داده و به چالش‌های این صنعت پرداخته است. در این راستا کارگروهی تشکیل شده که در قالب بسته حمایتی قرار است ظرفیتی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای مصرف ۵ میلیون تن سیمان ایجاد شود و این فرصت راهسازی و تامین اعتبار در اختیار صنعت سیمان قرار گیرد. این تصمیم باعث می‌شود سهم فلز و سازه‌های فلزی در عرصه ساختمان از طریق نظام مهندسی کاهش یابد تا بازار مصرف جدیدی برای سیمان به وجود بیاید.

لطفی افزود: قرار شده در حوزه حمل و نقل برای صادرات و صادرکنندگان تسهیلاتی تخصیص داده شود تا از طریق خط اعتبار ارزی توسط صندوق توسعه ملی این اعتبار بازار سیمان را از حالت رکود خارج کند. در این زمینه حتی در قرار شده تسهیلاتی به عنوان وام مسکن در بخش مسکن تعریف شود.

او با اشاره به ضرورت تخصیص یارانه برای حمل و نقل دریایی و ریلی در راستای صادرات گفت: در سال‌های گذشته واردات فولاد بسیاری داشتیم و الان همچنان رکود در صنعت فولاد سنگین است اما بازار مصرف فولاد گسترده است اما سیمان تنها بازار مصرفی که دارد در بخش ساخت و ساز است. به همین دلیل دولت باید حتما در واردات فولاد تعرفه‌ها را منطقی کند تا تولید داخلی بتواند مسیر واقعی خود را پیدا کند و از این ناحیه هم تولید و هم بازارها کنترل شود.

 

 

                                                                                                                        

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین