جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 2:30:24 PM
معدن نامه پیشنهاد می دهد:

معدن نامه برای حل مشکلات بهره برداری از معدن مهدی آباد و فعال شده یکی از بزرگترین ذخایر معدنی دنیا سناریویی را پیشنهاد داده است.
سناریویی برای حل مشکل معدن مهدی آباد

به گزارش معدن نامه، با برگزاری دور تازه مزایده معدن سرب و روی مهدی آباد و برنده شدن هلدینگ معدنی مبین به عنوانی یکی از معتبرترین مجموعه های معدنی کشور، شرکت KDD که پیش از آن در مزایده اولیه برنده بهره برداری از این معدن شده بود، با رد این مزایده، تعیین تکلیف این معدن را به قوه قضاییه سپرده است.

معدن نامه اگرچه در خصوص عملکرد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، برای برگزاری مجدد مزایده مهدی آباد نقدهای زیادی دارد اما با توجه به اینکه معطل ماندن این ذخیره سبب دلسردی مردم و ناتوان جلوه دادن بخش خصوصی کشور شده و بیم آن می رود تا برخی شرکت های شبه دولتی به این معدن ورود پیدا کنند، پیشنهاد می دهد برندگان قدیم و جدید این مزایده اتحادی را به وجود آورند و در قالب یک کنسرسیوم بزرگ اقدام به بهره برداری از این معدن کنند.

طبیعی است در چنین شرایطی معدن سرب و روی مهدی آباد با اتحاد بخش خصوصی داخلی و خارجی سرانجام خوبی خواهد یافت و پس از سالها این معدن به شکوفایی رسیده و باعث رونق رشد و اشتغال در منطقه یزد خواهد شد و گرنه اگر قرار باشد کار به قوه قضاییه کشیده شود جز پلمپ شدن معدن و درگیرشدن توان معدنی کشور در دادگاه ها چیزی عاید کشور نخواهد شد.

معدن نامه همچنین به ایمیدرو پیشنهاد می دهد که با توجه به فضای اقتصاد سیاسی موجود در کشور، در راستای تشکیل این کنسرسیوم دو شرکت را یاری کرده و زمینه را برای جذب سرمایه های بخش خصوصی داخلی و خارجی فراهم آورد تا واحدهای سرب و روی کشور بدون نگرانی از کمبود خوراک اولیه احیا شده و فشار از روی معدن انگوران برداشته شود.

همچنین با توجه به اینکه اصولا مزایده های معدنی در کشور موفق نبوده پیشنهاد می شود، کمیته حقوقی ایمیدرو مدل جدیدی از قراردادهای معدنی را با جلب نظر شورای عالی معادن و وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین کرده و زمینه ساز ورود سرمایه گذاران به بخش معدن شده و فضای کسب و کار در این بخش را رقابتی کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین