پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 3:11:37 PM
بیرونیت گزارش می‌دهد:

بیش از ۱۶ میلیون دلار لاستیک‌ وارداتی معدنی‌ها پشت درهای بسته گمرک مانده و در حال خاک خوردن است. آیا گره ترخیص این تایرها به دست بانک مرکزی باز می‌شود؟
قهر نیما با معدن
به گزارش بیرونیت، با اینکه طی یک سال گذشته معدنکاران نسبت به کمبود تایر در بخش معدن هشدار داده‌اند اما فعالان حوزه می‌گویند در این مدت هیچ تایر معدنی وارد کشور نشده و چیزی به ارزش ۱۴ میلیون یورو تایر در گمرک بندرعباس متوقف شده است. در حالی برای ماشین آلات معدنی تایر فراهم نشده و معادن بسیاری در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند که اگر تایرهای انبار شده در گمرک نیز به دست معدنکاران نرسد، ۳۰ تا ۴۰ درصد از کیفیتشان کاسته می‌شود.
فرید دهقانی مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی در گفت‌وگو با بیرونیت در این باره می‌گوید: حجمی به ارزش بیشتر از 16میلیون دلار لاستیک ماشین‌‌های معدنی ماه‌هاست در گمرک بندرعباس مانده است. 
او دلیل ترخیص نشدن این لاستیک ها را  تشریح کرد و گفت: این اقلام همواره با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شد و این تایرها هم قرار بود با همین رویه وارد شود، اما مشکل اینجاست که  بانک مرکزی ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد که در اختیار واردکنندگان قرار دهد، به همین دلیل قرار شد ارز نیمایی به واردات این لاستیک ها اختصاص یابد؛ واردکنندگان هم پذیرفتند که با ارز نیمایی کالا را ترخیص کنند اما حالا دیگر نیمایی هم نمی دهند به همین دلیل این لاستیک ها در گمرک بندرعباس گیر کرده اند. 
او درباره از بین رفتن احتمالی لاستیک‌ها در گمرک گفت: لاستیک تاریخ مصرف ندارد، اما با توجه به وضعیت آب و هوایی بندرعباس، اینها یا به کل از بین می رود و دیگر قابل استفاده نیست و یا اینکه عمر مفید آنها به شدت کاهش پیدا می کند.
 
دهقانی افزود: در حال حاضر ماشین آلات معدنی در معادن بزرگ با مشکل نبود تایر مواجه هستند و کار آنها می خوابد، توقف کار این معادن به معنای توقف تولید در یکی از صنایع ارزآور کشور است. 
مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی اضافه کرد: امروز کار به جایی رسیده که واردکنندگان این لاستیک ها حتی حاضرند با ارز ۲۰ هزار تومانی کالا را ترخیص کنند، ولی بانک مرکزی برگه ترخیص آنها را امضا نمی‌کند، بنابراین گره ترخیص این لاستیک‌ها تنها به دست بانک مرکزی باز می شود. 
 این در حالی است که حمیدرضا امیریان دبیر کمیته پیمانکاران خانه معدن ایران پیش از این‌ها گفته بود: در سال گذشته با ممانعت از تخصیص ارز و عدم ورود تایر انبارها کلا تخلیه شد و امروز شاهد آن هستیم که معادن یکی پس از دیگری در حال تعطیلی هستند.
پیگیری‌های انجام شده هیچ نتیجه ای نداشته است، این در حالی است که تمام تایرهای وارد شده در گمرک در حال نابودی هستند.
او همچنین بر این باور است که چالش دیگر ترخیص تایر با ارز نیمایی و محل ارز ثانویه است.  بعد از ثبت سفارش باید در بانک عامل درخواست فیش آماری کنیم که از محل ارز ثانویه، ارز تخصیص داده شود. این روند مشکل‌ساز است زیرا اکنون این ارز به موارد اساسی مردم به سختی اختصاص می‌یابد. 
او معتقد است: دولت اعلام کرده که می‌توان از محل کارفرما، ارز را تامین کرد. این در حالی است که اکنون فقط ۲۰ درصد ارز حاصل از صادرات می‌تواند توسط خود کارفرما هزینه شود. ما اکنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار ماشین آلات نیاز داریم و امروز مساله تامین مالی مساله بزرگی است.
حال باید دید با چه سیاستی گره ترخیص ۱۶ میلیون دلار لاستیک ماشین‌‌‌آلات معدنی به دست بانک مرکزی باز می‌شود؟


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین