شنبه 15 ارديبهشت 1403 شمسی /5/4/2024 11:17:52 AM
زهرا کریمی در گفت‌وگو با "بیرونیت" مطرح کرد:

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران مطرح کرد: بنگاه‌های معدنی برای تشریح توانمندهای بالقوه خود نیازمند اطلس‌ و کاتالوگ هستند و این پتانسیل‌ها برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی باید به زبان‌های انگلیسی وفارسی تهیه شود.
معدن اطلس می‌خواهد
زهرا کریمی اقتصاددان با اشاره به اهمیت حفظ بستر سرمایه گذاری در شرایط سخت اقتصادی کشور گفت: بنگاه های اقتصادی حتی در تنگنای تحریم و شرایط اقتصادی نه چندان مطلوب، تلاش می کنند توان بالقوه خود را حفظ کنند. به هر حال جمعیت 80 میلیونی و درآمد نفتی از جذابیت های ایران برای سرمایه گذاری است این ها عواملی است که وقتی برجام امضا شد سرمایه گذاران خارجی و داخلی را به سرمایه گذاری در صنایع ایران امیدوار می کرد. پس از توافق برجام بسیاری از بنگاه های معدنی فعال کاتالوگ‌هایی که پتانسیل های آنان را تشریح کنند، نداشتند و فضایی برای ارائه توانمندهای بالقوه خود به زبان‌های انگلیسی وفارسی فراهم نکرده بودند. 
وی افزود: پتانسیل های سرمایه گذاری در ایران نیاز به فضایی برای معرفی شدن دارند. ایجاد ابزارهایی همانند اطلس و نقشه های سرمایه گذاری برای معرفی این پتانسیل ها ضروری است. هر چند رشد فرصت های سرمایه گذاری از طریق شرکت های داخلی و خارجی  به آرامش در فضای کسب و کار کشور نیازمند است، که متاسفانه اقتصاد ایران در حال حاضر از آن محروم است. 
کریمی ادامه داد: با نگاهی کوتاه به وضعیت  کلان اقتصادی ایران می توان گفت اوضاع نگران کننده است و بی ثباتی مانع جذب سرمایه ها به فعالیت های مولد شده است. با این حال وضعیت نامساعد کلان اقتصادی به معنای آن نیست که در سطح خرد هیچ بنگاهی نمی تواند در جذب سرمایه گذار و گسترش ظرفیت های تولیدی موفق شود. برخی از بنگاه ها حتی در شرایط سخت هم می توانند سرمایه گذار جذب کنند هر چند شمار این بنگاه ها کم است و نمی توان این توانمندی را به همگان تعمیم داد. چون فضای سرمایه گذاری پر ریسک است و جاذبه سرمایه گذاری های بلند مدت کاهش پیدا کرده است. 
او اضافه کرد: محدودیت در مبادلات بانکی بین المللی، کاهش چشمگیر درآمدهای ارزی، و حالا هم شیوع کرونا که بر عرضه و تقاضا تاثیر منفی گذاشته  گرایش به  سرمایه گذاری در فعالیت های تولیدی را به شدت کاهش داده است. با این حال حتی در این شرایط تهیه ابزاری چون اطلس ها و معرفی مزیت های بالقوه صنعتی و معدنی می تواند زمینه مناسب برای انتقال اطلاعات مفید و جذب سرمایه گذاران داخلی وخارجی را فراهم آورد تا اگر شرایط تغییر کند به طور مثال مذاکره ای صورت بگیرد و یا هر رویدادی که به بهبود روابط تجاری ایران با جهان منجر شود، دست کم بستر همکاری از پیش فراهم شده باشد و علاقمندان به سرمایه گذاری در صنایع و معادن ایران به سهولت این اطلاعات را کسب کنند.  
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: امروز صاحبان منابع مالی  بیشتر در پی آن هستند که این منابع  را در پروژه های زودبازده در بازارهای ارز، طلا، بورس و خرید و فروش زمین و ملک  به کار گیرند و سرمایه گذاری های بلند مدت  در بخش های صنعت و معدن، گزینه های جذابی به شمار نمی‌آیند. با این حال این را هم در نظر داشته باشید که بحران هر چند در کل مانع رشد اقتصادی است، اما هر بحرانی با همه مصائب، به تقویت برخی جنبه ها نیز می انجامد. به طور مثال حتی در تنگنای کنونی اقتصادی ایران، برخی بنگاه ها با ابداعات و نوآوری های ارزشمند با افزایش کیفیت و کاهش هزینه های تولید کالا و ارائه خدمات ، موفقیت هایی به دست آورده اند. 
وی افزود: در اینجا شناخت بازار و قدرت خلاقیت است که می تواند کارساز باشد و به ایجاد بازار جدید منجر شود، چون هرچند اقتصاد کشور به دلیل تحریم ها آسیب دیده، اما ایران اقتصادی بزرگ و متنوع دارد و شمار صنایع فعال در آن بالاست، برخی از این صنایع با وجود تحریم ها نیز رشد کرده اند. 


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین