شنبه 15 ارديبهشت 1403 شمسی /5/4/2024 9:38:19 AM
چرا دولت بزرگترین کارخانه ماشین‌آلات سنگین را به فعالان بخش معدن نمی‌دهد؟

" در واگذاری اجازه نمی‌دهیم شرکت هپکو از چاله ای که فعلا در آن قرار دارد به چاه بیفتد" این جمله بخشی از اظهارات اخیر رییس کل دادگستری استان مرکزی است. 
دندانِ لقِ هپکو
 بیرونیت، فریبا رسولی: در حالی گمان می‌رفت که واگذاری هپکو به ایمیدرو قطعی شده که گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد هنوز در انتقال مالکیت هپکو به این سازمان توسعه‌ای با اما و اگرهایی روبه‌روست. 
همانطور که امروز سعید فرخی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی اعلام کرده در خصوص واگذاری هپکو به ایمیدرو هنوز مقاومت هایی در لایه های پایینی وجود دارد. اما منظور از مقاومت‌های لایه‌های پایین چیست؟ 
حدود سه سال از درخواست فعالان بخش معدن برای مدیریت هپکو می‌گذرد‌ اما هنوز این بزرگترین کارخانه ماشین‌آلات سنگین که می‌تواند نیاز اساسی معدنکاران را رفع کند، تعیین تکلیف نشده است. 
مدت‌ها از درخواست خانه معدن ایران به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی حوزه معدن کشور برای مدیریت هپکو می‌گذرد و پرونده این کارخانه روی میز دولت خاک می‌خورد. هیات مدیره این تشکل عزم خود را جزم کرده بود که با ورود به این کارخانه و کنسرسیوم‌سازی داخلی‌سازی ماشین‌آلات معدنی را از سر بگیرد و اوضاع بهم‌ریخته هپکو را سامان دهد. دولت به این خواست بخش خصوصی نه گفت و ترجیح داد ایمیدرو را وارد هپکو کند تا به عنوان یک سازمان توسعه‌ای فصل جدیدی را برای مدیریت این کارخانه رقم بزند. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که دست‌هایی در پشت پرده اجازه واگذاری هپکو را به ایمیدرو هم نمی‌دهند. 
در حالی که فعالان بخش خصوصی هم این واگذاری را تا حدودی کارشناسی می‌دانست و معتقد بود اگر مدیریت هپکو برای کوتاه‌مدت و با یک محدوده زمانی مشخص به ایمیدرو واگذار شود، سرنوشت آن روبه بهبود می‌رفت و و با اهداف توسعه‌ای و نوسازی بخش معدن همسو می‌شد. 
با این حال واگذاری هپکو در انتظار تصمیم دولت است و آنگونه که رضا عبدلی رئیس شورای کار هپکو به تازگی گفته است کارگران کارخانه همزمان به کار نیز مشغولند، اما عملکرد مدیریت شرکت باعث شده است که کارگران معترض باشند.
او در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها افزوده‌ است: وظیفه مدیریت یک واحد صنعتی این است که قرارداد کاری منعقد کند تا کارگران به تولید مشغول باشند. اما متاسفانه هشت ماه از مدیریت عاملی "روغنی" در شرکت هپکو و مدیریت "غلامی" در هپکوی اراک می گذرد، اما دراین مدت حتی یک قرارداد و کار جدید برای شرکت جذب نشده است و هر بار به بهانه‌هایی همچون کرونا شرکت را تعطیل می کنند در حالی که دیگر صنایع بزرگ استان مانند ماشین سازی و آذرآب و ... در همین شرایط فعالند و کارگران مشغول کارند.
به گزارش بیرونیت، با این وجود باید دید در کشاکش ماجرای واگذاری هپکو و مقاومت لایه‌های پایین قرعه به نام ایمیدرو می‌افتد یا بخش خصوصی شانس می‌آورد که مدیریت بزرگترین کارخانه ماشین‌آلات سنگین کشور را عهده‌دار شود یا در آخر دولت گزینه جدیدی را رو خواهد کرد. 


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین