جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 12:08:25 PM
فولادساز شدن معدنکاران و معدنکار شدن فولادسازان در گفت‌وگوی "بیرونیت" با مصطفی موذن‌زاده

بنیانگذار ایمیدرو می‌گوید: اینکه معدنکاران فولادساز شدند و فولادسازان معدنکار، ناشی از این است که صنعت فولاد کشور مدیریت نشده است.  
جدال آهنی
بنیانگذار ایمیدرو درباره نقدی که به طرح جامع فولاد مطرح می‌شود مبنی بر اینکه معدنکاران فولادساز شدند و فولادسازان معدنکار، معتقد است که این جریان ناشی از منفعت‌طلبی دست‌اندرکاران این حوزه است.

او باور دارد که چنین جریانی ربطی به طرح جامع فولاد و دوبرابر شدن میزان تولید ندارد. از نگاه موذن زاده فولادسازان زمانی که سود در معدنکاری بوده، به سمت معدن‌داری رفته‌اند و زمانی که سود در صادرات فولاد، معدنکاران واحدهای فولادی ساخته‌اند. او می‌گوید که به هر دو بازیگر صنعت نمی‌توان گله‌ای داشت.
مصطفی موذن‌زاده در گفت‌وگو با بیرونیت اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر صنعت فولاد مدیریت نشده است. اگر الان می‌بینیم که برخی معدنکاران واحدهای فولادی احداث کرده‌اند و فولادساز شده‌اند، از سویی فولادسازان معدن خریده‌اند و معدنکاری می‌کنند، این جریان ناشی از نبود مدیریت و منفعت‌طلبی فولادسازان و معدنکاران بوده است. 
او افزود: در مقطعی که بازار مواد معدنی داغ بوده، فولادسازان به  بخش معدن ورود پیدا کرده‌اند و زمانی که تولید فولاد سودآوری خوب داشته، معدنکاران به سمت فولادسازی ترغیب شده‌اند. 
موذن‌زاده ادامه داد: فولادسازان بر فرض اینکه توانایی معدنکاری دارند به این عرصه آمده‌اند و برعکس. این هم ناشی از سیاستگذاری‌های غیرکارشناسی و نبود مدیریت است.  در حال حاضر هم نمی‌توان سیاستی در این حوزه اعمال کرد و این جریان را متوقف کرد. 
بنیانگذار ایمیدرو با تاکید بر اینکه در مقطع کنونی تنظیم این جریان باید در معاملات و بازار سرمایه مدیریت شود، افزود: الان نمی‌توان معدنکاران را مجبور کرد واحد فولادسازی‌شان را بفروشند و فولادسازان معدن‌شان را بفروشند. چرخه این واحدها بر اساس سهامداری است و ممکن است سهامداران با چنین رویکردی موافق نباشند و همین موضوع در صنعت فولاد اختلال ایجاد خواهد کرد. 
 او افزود: فولادساز شدن معدنکاران و معدنکار شدن فولادسازان به دلیل وجود طرح جامع فولاد نیست و هیچ ربطی به افزایش تولید فولاد در برنامه ۱۴۰۴ ندارد. زیر در این طرح فقط بر ظرفیت‌های تولید فولاد و افزایش آن برنامه‌ریزی شده است. 
موذن‌زاده درباره آینده صنعت فولاد یادآور شد: بررسی‌ها در بازار نشان می‌دهد در آینده فولادسازان با کمبود سنگ‌آهن مواجه می‌شوند و سیاستگذاران در راستای اینکه بازار با کمبود سنگ‌آهن مواجه نشود بهتر است راهکارهای جدیدی بیاندیشند و  میزان اکتشافات را افزایش دهند.
او درباره تاثیر کرونا در بازار سنگ‌آهن نیز گفت: کاهش بهای این محصول در بازار طبیعی و مقطعی است اما می‌توان پیش‌بینی کرد که میزان فروش چین کاهش می‌یابد و سرعت رشد اقتصاد آن با کاهش مواجه می‌شود. به هر حال باید دید سیاست‌های اخیر چین در مقابله با این جریان چه خواهد بود.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین