جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 8:01:39 AM

تکنولوژی در معادن استرالیا انقلاب می‌آفریند و دو غول معدنی جهان ریوتینتو و بی‌اچ‌پی‌بیلتون که هر دو استرالیایی هستند، بی‌شک از دستاوردهای انقلاب بی‌نصیب نمانده‌اند.
انقلاب فناوری در معادن استرالیا

به گزارش بیرونیت به نقل از ماینینگ-تکنولوژی، گزارش جدیدی که انجمن مواد معدنی استرالیا تهیه کرده حکایت از آن دارد که در بیش از 5 سال آینده بیش‌تر از 77درصد مشاغل معدنی این کشور به دلیل نوآوری‌های فناورانه تغییر خواهد کرد و در پی این دگرگونی‌ها، تولید معادن استرالیا 23درصد رشد خواهد داشت. این تغییرات در بخش‌های گوناگون اکتشاف، استخراج، فرآوری، حمل‌و‌نقل و تجارت مواد معدنی روی خواهد داد.

در اکتشاف، فناوری‌های جدید مانند داده‌های جغرافیایی-فضایی، نقشه‌کشی سه‌بعدی و تصویربرداری هوایی فراطیفی این امکان را فراهم می‌کند که مواد حفاری‌شده به طور پیوسته بازبینی شود و در همان حال ابزاری همچون مته‌های خودکار اجازه می‌دهند روش‌های اکتشافی با داده‌های جمع‌آوری شده وِفق داده شوند. در حال حاضر شرکت‌هایی مانند ریوتینتو و بی‌اچ‌پی‌بیلتون از این ابزار و روش‌های فناورانه بهره می‌برند. ریوتینتو از نقشه‌برداری سه‌بعدی و بی‌اچ‌پی از عیارگیری داخل چاله‌ای استفاده می‌کند.

ریوتینتو پیشرفت‌های فناورانه‌اش را مبتنی بر طرحی که «برنامه‌ معادن آینده» نام دارد، پیش می‌برد. در راستای این طرح بر تعیین اندازه، موقعیت و کیفیت ذخایر زیرزمینی کنونی کار می‌کند و داده‌ها را از کامیون‌ها و مته‌های خودکاری که در سایت‌های معدنی آن به کار گرفته می‌شوند، به دست می‌آورد.

بررسی درون‌چاله‌ای بی‌اچ‌پی نیز در پروژه‌های پیلبارا انجام می‌شود تا به مدد آن تفاوت مواد معدنی و ضایعات تشخیص داده شود. پیش‌بینی می‌شود دستاوردهای این فناوری بیش از 10میلیون دلار صرفه‌جویی مالی در سایت‌های استرالیای غربی داشته باشد. این کاهش هزینه در حفاری و عیارگیری اتفاق می‌افتد.

در فرآوری، ادغامِ فناوری و ابزار مانند فناوری‌های مرتبط با طبقه‌بندی کانی و پهبادها می‌تواند به ارتقای بهره‌وری و کیفیت محصول کمک کند. فناوری‌های طبقه‌بندی کانی در جداسازی مواد ارزشمند از زائدات و کاهش موادی که نیاز به فرآوری دارد تاثیرگذار است. پهبادها، تحلیل‌های پیشرفته و مرکز عملیات یکپارچه ابزاری را برای مدیریت بهتر ارائه خوراک، ارتقای عملکرد کارخانه و قابل‌پیش‌بینی کردن اختلالات جریان کار در اختیار معدنکاران می‌گذارد.

فناوری‌ها در تجارت مواد معدنی نیز نفوذ داشته‌اند. با افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان از مشکلات اخلاقی موجود در زنجیره عرضه مواد معدنی، تقاضا برای شفافیت در منبع و نحوه فرآوری افزایش یافته است. در همین راستا فناوری بلاک‌چِین ابزار کارآمدی برای ردیابی فلزات از استخراج تا فرآوری به شمار می‌آید. بلاک‌چین به تشخیص خودکار تقلب‌ها و کاهش دور زدن قوانین می‌انجامد.

در بخش حمل‌و‌نقل، فناوری‌هایی مانند تشخیص خودکار شکستگی ریل این امکان را می‌دهد که هم آسیب‌های ریلی قابل پیش‌بینی باشد و هم از شمار توقف‌ها کاسته شود. ریوتینتو در سال 2017 میلادی از ترن‌های خودکار در پروژه‌های منطقه پیلبارا استفاده کرد. این ترن‌ها امکان کنترل از راه دور را دارند و از نیاز به نیروی انسانی راهبر می‌کاهند.

همچنین بهینه‌سازی برنامه‌ریزی و زمان‌بندی از دیگری دستاوردهای فناوری‌های نو است. بی‌اچ‌پی‌بیلتون از هوش مصنوعی برای زمان‌بندی و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل مواد معدنی استفاده می‌کند.

در استخراج، فناوری‌های نو به پیشرفت‌های چشمگیر در ایمنی معادن انجامیده‌اند. برقی شدن ماشین‌های معدنی به این معناست که کارگران دیگر در معرض ذرات سرطان‌زایی نیستند که از ماشین‌های سنتی خارج می‌شوند. شرکت کانادایی گولدکورپ در حال ساخت یک معدن تمام برقی است که در آن ماشین‌های حفاری و کامیون‌های حمل‌و‌نقل، برقی هستند. گولدکورپ تخمین زده این تغییر به حذف حدود 2میلیون لیتر سوخت دیزلی در سال و کاهش 70درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌انجامد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین