جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 11:06:26 AM
رئیس خانه معدن ایران در گفت‌وگو با "بیرونیت" مطرح کرد:

رئیس خانه معدن ایران مطرح کرد: معادن زغالسنگ کشور از نبود نقدینگی رنج می‌برند و چون نقدینگی وجود ندارد، تجهیزات ایمنی مانند دستگاه‌های هشدار دهنده گازهای خطرناک، تهویه مطلوب، سیستم‌های ضدجرقه و امکانات مربوط به نگهداری از سقف و دیواره‌های معادن تامین نمی‌شود‌‌.
نوسازی معادن زغال در گروی تامین نقدینگی
محمدرضا بهرامن در گفت‌وگو با "بیرونیت" با بیان اینکه ایمنی یکی از فاکتورهای مهم در فعالیت‌های معدنی است، اظهار کرد: اهمیت ایمنی در معادن زیرزمینی و خصوصا معادن زغال، به دلیل نشت گازهایی که هر آن ممکن است باعث انفجار در معادن شود، یکی از موضوعات مهم به شمار می‌آید. لذا فعالیت در معادن زغالسنگ را همیشه با نگاه خاصی بررسی می‌کنند.
او افزود: طرح بهره‌برداری از معادن زغال سنگ براساس همین ذهنیت تعریف می‌شود. اگر بدون لحاظ کردن موضوعات ایمنی، بهره‌برداری از معادن زغالسنگ را پیش ببریم، قطعا با چالش‌هایی روبه شده و حتما حوادث غیرمترقه‌ای خواهیم داشت.
بهرامن ادامه داد: امروزه یکسری از معادن ایران، به ویژه در مناطق شمالی و منطقه‌ طبس، به دلیل فعالیت‌های طولانی گذشته و اینکه عملا نتوانسته‌اند از امکانات و تجهیزات نو برای ایمنی معادن استفاده کنند، نگرانی را هم برای فعالان و هم متولیان بخش معدن ایجاد کرده‌اند. در حالیکه برای هرگونه فعالیت معدنی باید نگاه ایمن‌سازی داشته باشیم. در معادن زغال سنگ هم باید نیازهای امروز این معادن را مد نظر قرار دهیم. 
رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه همه می‌دانیم که به افزایش تولید فولاد به زغال نیاز داریم، گفت: برای اینکه یکسری از فولادهای امروز ما نیازمند زغال هستند و در عمل باید تولیداتمان را افزایش دهیم. بنابراین وقتی تولید می‌خواهد افزاش پیدا کند، به نوسازی ماشین‌آلات و افزایش ضریب ایمنی در معادن زغالسنگ هم نیاز داریم.
 بهرامن با اشاره به اشتغال ۱۷ هزار نفری در معادن زغالسنگ، مطرح کرد:
وظایفی به عهده‌ ایمیدرو واگذار شده؛ از جمله حمایت و توسعه‌ معادن که می‌تواند از بودجه‌هایی که به عنوان حقوق دولتی در اختیارش قرار می‌گیرد، این کار را انجام دهد. چون در ماده‌ چهل و سوم برنامه‌ ششم توسعه، بخشی از درآمدهای معدن به عهده‌ خود متولیان این بخش است و می‌تواند از همان بخش در اختیار ایمیدرو قرار بگیرد و این مجموعه هم برای ایمنی معدن طرح و برنامه‌ای ارائه دهد؛ البته با هماهنگی انجمن‌های تخصصی از جمله انجمن زغالسنگ کشور. تا بر همین اساس بتوانند این موضوعات را پوشش دهند و این نگرانی را که برای کلیه‎ فعالان و همچنین متولیان این بخش وجود دارد، مرتفع کند.  
او درباره اینکه در حال حاضر تا چه میزان موضوع ایمنی معادن اجرایی می‌شود، گفت: به هرحال بخشی از این مساله به بودجه‌ای برمی‌گردد که به بخش معادن اختصاص داده می‌شود. اما اصولا نوسازی کاملی در این حوزه انجام انجام نشده و عمدتا هم به دلیل مساله نقدینگی است. اما باید در نظر داشته باشیم که در معادن زغالسنگ باید به صورت مداوم به مساله‌ نوسازی تجهیزات معادن توجه داشته باشیم. 
بهرامن افزود: معادن کوچک زغال با چالش‌های بیشتری روبه‌رو هستند، همیشه حوادثی در کنار آنها قرار دارد که دائم باید رصد شوند، تیم نظام مهندسی باید در این باره نظارت‌های فنی منسجمی داشته باشد تا حوادثی که در کمین است، به حداقل برسد.
او در رابطه با وضعیت معادن زغالسنگ ایران در نسبت با سایر کشورها گفت: در مجموع معادن زغالسنگ ما معادن بزرگی نیستند، کل ظرفیت ما حدود سه میلیون تن است. بنابراین نباید معادن خودمان را با سایر کشورها مانند چین یا سایر کشورهایی که معادن زغال سنگ دنیا را تامین می‌کنند، مقایسه کنیم. اما حتی در ظرفیت کم هم باید ایمنی لازم را رعایت کنیم.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین