پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 9:16:59 PM
عضو انجمن فولاد ایران تاکید کرد

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، دستیابی کشورمان به رتبه ششم تولیدکنندگان برتر فولاد جهان را امکان‌پذیر برشمرد، اما گفت: حرکت به سمت تولید محصولات کیفی و با ارزش‌افزوده بالا باید در دستور کار باشد. 
اهمیت تولید ارزش‌افزوده در بخش فولاد

<div >به گزارش بیرونیت، بهمن قاسمی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: امروز کشورهای برتر تولیدکننده فولاد به دنبال تولید محصولات کیفی و با ارزش‌افزوده بالا و صنایع های‌تک هستند. بر این اساس ما هم باید از خام‌فروشی و نیمه‌خام‌فروشی به این سمت و سو حرکت کنیم؛ زیرا ارزش‌افزوده بالاتری برایمان خواهد داشت.<div > <div >

این مقام صنفی بیان کرد: در این زمینه باید ابتدا به تامین زیرساخت‌های موردنیاز به‌ویژه تامین آب، برق، گاز و جاده‌های پرداخت. مدیرعامل شرکت نورد آریان‌فولاد تصریح کرد: اگر سیاستگذاری مناسبی برای صادرات محصولات نهایی این بخش داشته باشیم، اشتغال‌زایی و ارزش‌افزوده بالاتری به دنبال خواهد داشت و ضمن ارزآوری برای کشور، از ظرفیت‌های خالی واحدها استفاده خواهد شد. عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، عدم‌تامین زیرساخت‌ها را پاشنه‌آشیل تولید فولاد کشور برشمرد که می‌تواند دستیابی به هدف ۵۵میلیون تنی فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ را با چالش همراه کند، اما گفت: در صورت تامین زیرساخت‌ها، سال آینده به‌راحتی به تولید ۳۵میلیون تن فولاد خواهیم رسید. قاسمی، سرانه مصرف فولاد هر ایرانی را ۲۰۰کیلوگرم برشمرد که نصف متوسط جهانی است و یادآور شد: رکود ساخت‌وسازها در سال‌های گذشته، دلیل این مساله بوده است. او اضافه کرد: با توجه به اینکه صنعت فولاد ایران، فناوری و دانش موردنیاز را از شرکت‌های بزرگ جهان همچون «دانیلی» و «نیپون» اخذ کرده، همچنین با محقق‌شدن برنامه‌های داخلی‌سازی در سال‌های گذشته در بسیاری شرکت‌ها، ‌درصد خودکفایی در این صنعت بالاست و حتی قادر به تولید بسیاری تجهیزات موردنیاز در داخل هستیم؛ با این حال در مباحث بومی‌سازی باید صرفه اقتصادی را در نظر داشت. این مقام صنفی، در ادامه به مشکلات محدودیت گاز و برق در واحدهای فولادی و نوردی اشاره و اظهار کرد: در این زمینه هرچند تابع شرایط کشور و تامین نیاز بخش خانگی به‌عنوان یک اولویت هستیم، اما می‌توان با برنامه‌هایی همچون نوبت‌بندی برای صنایع و شرکت‌ها، موجبات برنامه‌ریزی بهتر برای مواجهه با این چالش را فراهم کرد.

وی به ورود شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی به ساخت نیروگاه برای تامین برق اشاره کرد و گفت: این مهم برای شرکت‌های کوچک و متوسط فراهم نیست، ضمن اینکه موضوع تولید برق یک بحث تخصصی است و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. قاسمی همچنین ورود برخی شرکت‌های خصوصی فولادی و نورد به تامین آب موردنیاز از پساب را یادآور شد و افزود: به‌طور نمونه اکنون بزرگ‌ترین شرکت فولادساز بخش خصوصی کشور با خریداری پساب شهر بویین‌زهرا، همه آب موردنیاز خود را بدون فشار آوردن به سایر منابع سطحی و زیرزمینی تامین می‌کند. عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مشکل دیگر فراروی واحدها را عرضه اندک و قطره‌چکانی مواد اولیه در بورس‌کالا عنوان کرد.

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین