پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 12:12:31 PM
افزایش بهای مس و آلومینیوم با وجود تقاضای ضعیف

اخباری مبنی بر گسترش دوباره کرونا برای چندمین بار در سال میلادی جاری موجب شد تا در هفته گذشته بازار فلز مس در مسیر نزولی قرار گیرد. 
چین؛ محرک قیمتی فلزات

کاهش تقاضا و تقویت ارزش دلار از عوامل نزولی‌شدن این بازار بودند. اما در روزهای گذشته بهای مس و آلومینیوم به مسیر افزایشی بازگشت، در حالی که نگرانی‌ها از کاهش عرضه مس نیز کاهش یافته؛ چراکه شرکت پی‌‌‌اچ اعلام کرده که مذاکرات با اتحادیه کارگری موفق بوده است و معدنچیان این شرکت اعتصاب نخواهند کرد.

اخبار چین بازار را صعودی کرد
معاملات آتی فلز مس پس از طی یک‌دوره نزولی به مسیر افزایشی برگشت. نگرانی‌ها از گسترش بیشتر پاندمی در چین موجب شد تا تقاضای ضعیف و نگرانی از رکود در ذهن معامله‌‌‌گران در جایگاه بعد قرار گیرد. روز گذشته بهای هر تن مس در بورس کالای لندن به ۸‌هزار دلار به‌ازای هر تن رسید که نسبت به سه‌‌‌شنبه گذشته افزایش ۱۰۰دلاری داشته است.

پکن، پایتخت چین طی روزهای گذشته محدویت‌‌‌های جدیدی را اعمال کرد و امید‌‌‌ها به گسترش بازگشایی‌‌‌ها با مقررات جدید کاهش پیدا کرده است. در روزهای اخیر اولین مرگ کرونایی در چین پس از ۶ماه اعلام شد. اول هنسن، رئیس بخش کامودیتی در بانک ساکوی کپنهاگ معتقد است، به‌‌‌نظر می‌رسد بازار باور دارد که این تعطیلی‌‌‌ها موقتی است؛ ولی امکان دارد بیش از حد انتظار طول بکشد و مانعی برای هرگونه جنب و جوش در بازار شود.

روند معکوس بازار در روزهای قبل
پیش از انتشار آخرین وضعیت کرونایی در چین، بازار فلز سرخ روندی نزولی را طی می‌‌‌کرد. دوشنبه گذشته بهای هر تن مس در بورس کالای لندن به ۷‌هزار و ۹۰۰دلار به‌ازای هر تن رسید که نسبت به دوهفته گذشته کاهش بیش از ۶درصدی را تجربه کرد. بهای مس در نیمه ماه نوامبر به بالاترین سطح قیمتی خود در پنج‌ماه گذشته رسیده بود؛ اما نشانه‌هایی مبنی بر تقاضای ضعیف و تقویت ارزش دلار بر نگرانی‌ها از کاهش عرضه غلبه کرد و بازار نزولی شد. البته همچنان قیمت‌ها بالاتر از سطح قیمتی در ابتدای ماه میلادی جاری هستند؛ چراکه خبرها حاکی از کاهش عرضه مس بود. بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد که تولیدات صنعتی چین برای ماه اکتبر بیشتر از حد انتظار کاهش داشته است؛ در حالی که میانگین قیمت املاک مسکونی نیز برای ششمین ماه متوالی کاهشی اعلام شد.

رفع نگرانی از کاهش فلز سرخ
انتشار خبر اتمام اعتصاب معدنچیان اسکوندیا موجب شد تا نگرانی‌ها از کاهش عرضه فلز مس نیز کاهش یابد. پس از هشدار معامله‌گران کالایی ترافیگورا مبنی بر اینکه ذخایر مس به پایین‌‌‌ترین میزان خود رسیده است و موجودی حال حاضر کفاف تقاضای جهانی را تنها برای چند روز می‌دهد، این نگرانی از عدم‌تامین عرضه شکل گرفت. اما شرکت اچ‌‌‌پی که صاحب اسکوندیا، بزرگ‌ترین معدن مس دنیاست، شنبه گذشته اعلام کرد با کارگرانی که قصد اعتصاب در روزهای اخیر را داشته‌‌‌اند به توافق رسیده است. البته این توافق هنوز به تایید اعضای این اتحادیه کارگری نرسیده است. این کارگران پیش‌تر اعلام کرده بودند که طی روزهای ۲۱ تا ۲۳ نوامبر به‌‌‌دلیل عواملی همچون عدم‌رعایت حقوق و تخلفات ایمنی دست به اعتصاب خواهند زد.
بازار آلومینیوم
بهای آلومینیوم همچنان در مسیر افزایشی قرار دارد. اعلام محدودیت‌های کرونایی چین نیز یاری‌دهنده این افزایش قیمت شده است. روز گذشته بهای معاملات نقدی آلومینیوم به ۲‌هزار و ۴۰۵دلار به‌ازای هر تن رسید که نسبت به ‌روز دوشنبه افزایش ۲درصدی داشت. در سمت عرضه نیز بورس‌کالای نیویورک تصمیم گرفت ممنوعیتی بر معاملات فلزات روسیه و ذخیره آن در انبارهای این بستر وضع نکند؛ چراکه بخش بزرگی از بازار قصد خرید این محصولات در سال ۲۰۲۳ را دارند.

با این حال، بهای آلومینیوم حدود ۴۰‌درصد کمتر از رکورد قیمتی آن در ابتدای سال میلادی جاری است. پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین بهای این فلز نقره‌‌‌ای در ماه مارس به بالاترین سطح قیمتی خود در تاریخ رسید و در سطح قیمتی ۴‌هزار و ۵۰دلار به ازای هر تن معامله شد. آلکوا، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم دنیا، هشدار داده است که بهای بالای انرژی و هزینه تولید فلزات خام موجب کاهش حاشیه سود این شرکت شده است.

تاثیر اروپا بر قیمت‌‌‌ فلزات
مدیرعامل شرکت ترافیگورا در نشستی در سنگاپور اعلام کرد، اروپا و ایالات‌متحده محرک اصلی قیمت‌‌‌ فلزات پایه در بازارهای بین‌‌‌الملی هستند و چین هم در رتبه دوم قرار دارد؛ چراکه تقاضا برای الکتریکی‌‌‌ کردن صنایع موجب افزایش تقاضا برای فلزات در این نواحی شده است. جرمی ویر معتقد است، پیش‌تر چین در جایگاه تقاضا‌کننده اصلی به‌‌‌عنوان اثرگذارترین عامل بر سطح قیمت‌‌‌فلزات در نظر گرفته می‌‌‌شد؛ چراکه این کشور حدود نیمی از فلزات پایه تولیدشده در دنیا را مصرف می‌کند. اما حال وضع مقررات جدید در اروپا مبنی بر قطع انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای موجب شده است تا صنایع بیشتری به سمت الکترونیکی شدن بروند و تقاضا برای فلزات در این قاره افزایش یابد. با وجود اینکه بیشترین استخراج از معادن و واحد‌‌‌های ذوب برای برخی از فلزات بسیار مهم در چین است، برخی کشورها معتقدند که این موضوع به نفع امنیت عرضه در بلندمدت برای آنها نیست. این دولت‌‌‌های نیاز دارند تا کارآیی را افزایش داده و بدون کاهش استاندارد معادن جدید را به بهره‌برداری برسانند تا صنایع بتوانند نیاز خود برای فلزات پایه به جهت تغییر رویه در مصرف سوخت‌‌‌های فسیلی به انرژی‌های پاک را تامین کنند تا دیگر شاهد بحران‌هایی از جنس بحران انرژی به‌‌‌دلیل افزایش تنش‌‌‌ها با روسیه نباشیم. البته ویر می‌‌‌گوید، به نظر می‌رسد با وجود اینکه پیش‌بینی می‌‌‌شد زمستان آتی ملایم باشد و درحال حاضر ذخایر گاز طبیعی اروپا کاملا پر هستند، اروپا می‌‌‌تواند این بحران را رد کند.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین