پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 1:44:27 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:50006
  • زمان انتشار:چهارشنبه 2 آذر 1401-14:55
  • کاربر:
مدیر انرژی و سیالات فولاد سبا خبر داد؛

مدیر انرژی و سیالات مجتمع فولاد سبا از افزایش بهره‌وری مصرف انرژی در این مجتمع خبر داد و گفت: پیرو خط‌مشی سازمان مبنی بر «استفاده بهینه از منابع طبیعی و انرژی» با حمایت مدیریت ارشد مجتمع فولاد سبا و تلاش مجدانه کارکنان قسمت‌های مختلف، فعالیت‌های چشمگیری در زمینه افزایش بهره‌وری انرژی برنامه‌ریزی و اجرا شده است.
دست‌یابی به بیشترین میزان بهره‌وری انرژی در مجتمع فولاد سبا

به گزارش بیرونیت به نقل از دنیای معدن، داریوش دریابار، مدیر انرژی و سیالات مجتمع فولاد سبا، با اشاره به افزایش بهره‌وری مصرف انرژی در این مجتمع اظهار کرد: با توجه به محدود بودن منابع انرژی در سطح جهان، مصرف انرژی در صنعت فولاد که یکی از اصلی‌ترین صنایع به حساب می‌آید، همواره مورد توجه بوده و به کمک شاخص شدت مصرف انرژی، عملکرد این صنعت در زمینه بهره‌وری انرژی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اهمیت این شاخص تا این حد است که در اغلب کشورهای صنعتی استانداردهای ملی و یا بین‌المللی در این خصوص تدوین شده است.

وی افزود: در کشور ما نیز استاندارد ملی شماره INSO۹۶۵۳ با عنوان «معیارهای مصرف انرژی در فرایندهای تولید آهن و فولاد» تدوین و ابلاغ شده است. به همین منظور و در راستای افزایش بهره‌وری مصرف انرژی، کاهش هزینه‌ها و ارتقای سودآوری، پیرو خط‌مشی سازمان مبنی بر «استفاده بهینه از منابع طبیعی و انرژی» با حمایت مدیریت ارشد مجتمع فولاد سبا و تلاش مجدانه کارکنان قسمت‌های مختلف، فعالیت‌های چشمگیری در زمینه افزایش بهره‌وری انرژی برنامه‌ریزی و اجرا گردیده است.

کاهش ۱۳ و ۱۰ درصدی مصرف انرژی در واحدهای احیا مستقیم و فولادسازی

علیرضا ناظریان، رئیس دفتر فنی انرژی سیالات سبا نیز افزود: در واحد احیا مستقیم فولاد سبا پس از بررسی راهکارهای مختلف و برگزاری جلسات متعدد کارگروه انرژی، با افزایش میزان تولید روزانه و ماهانه، کاهش هدررفت و پایش مستمر فرایند، در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱، شدت مصرف انرژی الکتریکی به ۱۱۵ کیلووات ساعت به ازای هر تن آهن اسفنجی رسید که کاهش مناسبی در حدود ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته داشت. این رقم علاوه بر اینکه نشان‌دهنده رعایت استاندارد ملی ایران است، کمترین میزان از زمان راه‌اندازی این واحد به شمار می‌آید.

همچنین در واحد فولادسازی و ریخته‌گری سبا، شدت مصرف برق به‌عنوان اصلی‌ترین منبع انرژی در ۶ ماه نخست سال به ۶۹۷ کیلووات ساعت بر تن مذاب رسید که حدود ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و کمترین میزان در ۵ سال گذشته است.

به گفته رئیس دفتر فنی انرژی و سیالات مجتمع فولاد سبا، این دستاورد از این جهت مهم است که کاهش شدت مصارف انرژی خطوط تولیدی منجر به کاهش هزینه‌های تولید و افزایش سودآوری شرکت می‌شود و علاوه بر آن، در استفاده بهینه از منابع طبیعی، کاهش آلودگی و حفاظت از محیط زیست نیز تأثیر بسزایی دارد.

کاهش مصرف انرژی کوره‌های قوس الکتریکی با تغییر گرید از کم‌کربن به متوسط‌کربن

علی زاهدی‌منفرد، مهندس فرایند مجتمع فولاد سبا نیز گفت: با تلاش و زحمت کارکنان مجتمع فولاد سبا و یاری خداوند، شاهد کاهش مصرف انرژی کوره‌های قوس الکتریکی این مجتمع با تغییر گرید از کم‌کربن به متوسط‌کربن بودیم. علاوه بر این، افزایش کیفیت آهن اسفنجی در تأمین کربن شارژ در اثر افزایش کربن اکسس تا مرز ۱.۷ درصد، تأمین آهن اسفنجی تا مرز ۹۷ درصد کل شارژ کوره‌ها، اجرای پروژه‌های مربوط به کنترل و تولید هوشمند سرباره و افزایش کیفیت سرباره پفکی و شارژ اتومات آهن اسفنجی و کنترل فرایند اپراتوری موجب کاهش مصرف انرژی و افزایش تولید شده است که در این بین، تقویت روحیه کار گروهی و حمایت مدیریت مجتمع، همراه با کاهش توقفات پایین‌دستی و توقفات اضطراری نسوز از نکات قابل‌توجه این اقدام مشترک است.

بنابر این گزارش، سعید مرادی خیرآبادی، مهندس فرایند مجتمع فولاد سبا افزود: در واحد احیا مستقیم فولاد سبا که تولید آهن اسفنجی را بر عهده دارد، پس از بررسی راهکارهای مختلف و برگزاری جلسات متعدد کارگروه انرژی، افزایش میزان تولید روزانه و ماهانه، کاهش هدررفت و پایش مستمر فرایند، تنظیم بار کمپرسورهای احیا مستقیم وست پوینت‌های آن‌ها و اجرای پروژه انتقال و نمایش اطلاعات مربوط به تجهیزات پرمصرف انرژی در HMI، در شش ماه نخست سال ۱۴۰۱، شدت مصرف انرژی الکتریکی به مقدار ۱۱۵ کیلووات ساعت به ازای هر تن آهن اسفنجی رسید که در حدود ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و علاوه بر رعایت استاندارد ملی ایران، کمترین میزان از زمان راه‌اندازی این واحد است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین