پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 11:41:09 AM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:49997
  • زمان انتشار:چهارشنبه 2 آذر 1401-7:30
  • کاربر:
ارتباط نقدی با زغالسنگ؟

سردار نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه گفته است: "اقتصاد آمریکا به دریوزگی افتاده سپس اشاره کرده کار آمریکا به‌جایی رسیده که کشورش را با صادرات زغالسنگ اداره می‌کند."
معاونت هماهنگی سپاه از صادرات زغالسنگ چه می‌داند؟

به گزارش "بیرونیت"، گذشته از صحت و سقم گفته‌های این مقام رسمی سپاه، صنعت معدنکاری زغال یکی از سخت‌ترین، پیچیده‌ترین و در عینِ حال پیشرفته‌ترین بخش در صنعت معدنکاری‌ دنیاست.

نقش این صنعت در تامین انرژی مورد نیاز کشورهای گوناگون بر کسی پوشیده نیست و اهمیت آن بقدری‌ست که اگر کشوری بتواند آقاییِ تامینِ این ماده معدنی را در دنیا تصاحب کند در حقیقت توانسته هم دست بالایی در مذاکرات بین‌المللی داشته باشد و امتیازهای مد نظرش را بگیرد هم درآمدهای سرشاری را نصیب مردمش کند و اشتغالزایی بالایی بوجود آورد.

آمریکا با وجود منابع نفتی، از فرصت ایجاد شده در دنیا استفاده کرده و نیاز آنان را به انواع زغالسنگ حرارتی (برای استفاده در نیروگاه‌ها) و کُک شو (برای استفاده در صنایع فولاد)، تامین کند نشان می‌دهد که نبض بازار زغالسنگ دنیا را در دست گرفته است.

در این میان چین هم بزرگترین تولیدکننده و یکی از بزرگترین صادرکنندگان انواع زغالسنگ به‌شمار می‌رود، آیا می‌توان نتیجه گرفت که اقتصاد چینی‌ها هم به دریوزگی افتاده است؟

وانگهی این مقام سپاه از زغالسنگ آنچنان با تحقیر سخن گفته که انگار آمریکایی‌ها اقدام به صادرات فضولات حیوانات کرده‌اند، غافل از اینکه یکی از پیچیده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین صنعت در دنیا برای تامین انرژی به‌شمار می‌رود.

در ایران نیز حدود یکصد هزار تن از کارگران در معدن زغالسنگ کار می‌کنند و جان‌شان را کف دستشان قرار داده و برای تامین زغالسنگ مورد نیاز برخی کارخانه‌های فولاد از جمله ذوب آهن اصفهان به فعالیت می‌پردازند تا کشور را از واردات این ماده معدنی استراتژیک بی‌نیاز کنند.

بی ارزش نشان دادن صنعت معدنکاری زغالسنگ، یعنی کم اهمیت جلوه دادن برترین تکنولوژی‌های روز و فعالیت فعالانِ صنعت زغالسنگ و نوعی گل به خودی به شمار می‌رود.

خوب است که سردار نقدی یا درباره مسائل تخصصی سخن نگوید یا حداقل با چند تن از متخصصان و اهالی فن مشورت کند که دست‌کم سخنی به زبان نیاورد که موجب تمسخر وی قرار گرفته و جامعه تخصصی کشور او را فردی کم‌سواد و هیجانی خطاب کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین