پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 3:14:22 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:48301
  • زمان انتشار:دوشنبه 4 مهر 1401-17:19
  • کاربر:

 بررسی عملکرد واحدهای بزرگ فولادی کشور حاکی از صادرات بیش از ۲ میلیون و ۱۵۴ هزار تن محصولات فولادی است. آماری که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۳۶ درصدی نشان می‌دهد.
صادرات بیش از ۲.۱ میلیون تن فولاد تا پایان مردادماه

به گزارش بیرونیت به نقل از ایرنا، در این مدت ذوب آهن اصفهان با صادرات ۴۷۱ هزار و ۹۰۲ تنی (افت هشت درصدی در هم‌سنجی با پارسال)، فولاد خوزستان با صادرات ۴۳۶ هزار و ۸۱۷ تن (کاهش ۴۹ درصدی)، فولاد کاوه جنوب با صادرات ۳۰۹ هزار و ۶۰۰ تنی (رشد ۱۶ درصدی)، فولاد هرمزگان با صادرات ۲۴۳ هزار و ۳۷۹ تنی (بدون تغییر) و فولاد مبارکه اصفهان با صادرات ۲۰۰ هزار و ۵۱۱ تنی (کاهش ۶۲ درصدی) بهترین عملکرد را در بین شرکت‌ها ثبت کردند.

جمع صادرات ۱۴ شرکت یاد شده در مرداد ماه امسال ۲۴۹ هزار و ۴۱۹ تن بوده که در مقایسه با مرداد ۱۴۰۰ افت ۵۲ درصدی نشان می‌أهد.

در این زمینه «امیر صباغ» مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو با بیان اینکه صادرات بیلت فولادی رو به بهبود است، افزود: شرکت فولاد  کاوه جنوب در ماه گذشته رشد ۱۵۴درصدی  صادرات شمش فولاد داشته و در مجموع امسال افزایش ۱۶درصدی دارد. وضعیت ذوب آهن نیز افزایش رشد ۶درصدی ماهانه دارد.

وی گفت:‌ برخلاف بیلت، روس‌ها در اسلب رقیب اصلی ایران در بازارهای جهانی بوده و با دامپینگ شدید بازار، قیمت فوب ایران را به ۴۴۰ دلار در هر تن کاهش داده و اقدام به جایگزینی بازارهای اروپایی با آسیایی کرده اند. صباغ ادامه‌داد: شدت رقابت به حدی است که سه تولیدکننده اسلب ایران شامل فولاد هرمزگان جنوب، فولاد خوزستان و فولاد مبارکه در عمل از بازارهای صادراتی به سوی بازارهای داخلی هدایت شده اند و عمده دلایل افت ۵۲ درصدی صادرات فولاد ایران در مردادماه نیز به کاهش صادرات اسلب برمی گردد.

وی خاطرنشان‌کرد: موضوع هماهنگی با روسیه در صادرات فولاد آن کشور به‌ویژه در بخش اسلب و پرهیز از رقابت منفی با ایران توسط دولت در حال پیگیری است.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو اظهار داشت: برجام می‌تواند بازارهای بزرگ اسلب اروپا با قیمت مطلوب‌تر را برای فولادسازان ایران باز کرده و فولادسازان ایرانی را جایگزین روسیه در اروپا کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین