سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 شمسی /4/23/2024 11:28:26 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:47785
  • زمان انتشار:دوشنبه 24 مرداد 1401-8:52
  • کاربر:
مصطفی موزن‌زاده در گفت‌و‌گو با فولادنامه مطرح کرد:

بنیانگذار سازمان ایمیدرو معتقد است در شرایط رکودی بازار جهانی، شرکت‌های فولادی باید به دنبال بازارهای جدید باشند. راهی که شاید وضعیت صادرات کشور را بهبود بخشد.
باید به دنبال بازارهای جدید باشیم

صادرات محصولات زنجیره فولاد، یکی از مهم‌ترین بخش‌های صادراتی کشور محسوب می‌شد. صادراتی که در سالهای گذشته امید به افزایش آن وجود داشت. با این وجود، در حال حاضر میزان این صادرات به صفر نزدیک شده است. چالشی که به یکی از بزرگ‌ترین مسائل این صنعت تبدیل شده است.

 درباره این چالش و ریشه‌های آن گفتگویی داشتیم با مصطفی موذن زاده، بنیان‌گذار ایمیدرو ونماینده پیشین مجلس. موذن زاده درباره چرایی کاهش صادرات فولادی کشور گفت: برای این مسئله دلایل محتلفی وجود دارد. در زمستان سال گذشته، بخش دولتی عوارض صادراتی جدید برای صادرات بخش فولاد وضع کرد. این عوارض باعث شد تا ترمز صادرات فولاد ایران شود.

او در ادامه افزود: در کنار این عوارض، ورود روس‌ها با قیمت‌های بسیار پایین به بازار بی تاثیر نیست. بعد از تحریم‌های اعمالی بر روسیه، روس‌ها‌ تخفیف‌های بسیار زیادی برای مشتریان خود قائل شدند و توانستند بخشی از بازار ایران را برای خود کنند. توقف بازار در چین هم بی تاثیر نیست. بخش مسکن چین در حال حاضر با رکود مواجه شده است که کاهش مصرف فولاد را در این کشور در پی داشته است.

 او همچنین خاطرنشان کرد: باید به این موضوع هم توجه کنیم که همیشه در پس سالهای خوب، سالهای بعد در راه است. بعد از چندسال که شاهد رشد فولاد در سطح ایران و جهان بودیم، اکنون با چالش رکود روبه‌رو هستیم. بخشی از کاهش صادرات کشور حاصل این رکود جهانی است.

موذن‌زاده افزود: متاسفانه وضعیت بازار داخلی هم خوب نیست و میزان مصرف در کشور پایین است. در سال‌های گذشته هم نتوانستیم تحرکی در بازار داخل ایجاد کنیم و میزان مصرف را افزایش دهیم.

بنیانگذار ایمیدرو درباره راه‌های خروج از این بحران گفت: یکی از کارهای که فولادسازان در این وضعیت می توانند انجام دهند، کاهش هزینه‌های خود است. همچنین باید به دنبال بازارهای جدید باشند و بتوانند مشتریان دیگری هم پیدا کنند. بنظرم فولادسازان برای به دست‌آوردن مشتریان جدید، باید انعطاف بیشتری نشان دهند.

او در همین خصوص افزود: در کنار این موارد، در بخش فروش باید بورکراسی را درون شرکتی را کاهش دهیم. گاهی اوقات تعلل در این قسمت باعث می‌شود تا مشتریان به سراغ فولادسازان دیگری بروند. 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین