جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 10:30:28 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:47770
  • زمان انتشار:شنبه 22 مرداد 1401-1:40
  • کاربر:.
گزارش بیرونیت از تبعات اظهارات رئیس‌جمهور درباره معادن

سیدابراهیم رئیسی در این سفر از یک سو در جمع فعالان اقتصادی آنان را افسران جنگ اقتصادی نامیده و از سوی دیگر با دیدن پلاکاردی در دست عده‌ای که در میان مردم قرار گرفته‌اند، رای به خلع ید سرمایه‌گذار یک معدن داده و او را نااهل خوانده است!
دلبریِ عوام، دلخوری خواص
رئیس‌جمهور در جریان سفر به استان کرمان اعلام کرده که "ما اداره معادن را اینگونه نمی‌پسندیم و یک کار تحولی و انقلابی در معادن کرمان لازم است انجام شود". 
به گزارش بیرونیت، او البته پیش از این جملات، به پلاکاردی که دست مردم بوده اشاره کرده و گفته "عزیزان پلاکاردی دستشان بود نسبت به خلع ید معادن فاریاب. این خلع ید انجام شده و بزودی این معادن به افراد اهل واگذار خواهد شد و این نگرانی برطرف می‌شود."
سیدابراهیم رئیسی در این سفر از یک سو در جمع فعالان اقتصادی آنان را افسران جنگ اقتصادی نامیده و از سوی دیگر با دیدن پلاکاردی در دست عده‌ای که در میان مردم قرار گرفته‌اند، رای به خلع ید سرمایه‌گذار یک معدن داده و او را نااهل خوانده است!
این نوع اظهارات و تناقض در گفتار و رفتار آن هم از سوی رئیس‌جمهور که باید مدافع امنیت سرمایه‌گذاران باشد و اعتماد آنان را به دولتِ خود جلب کند، سبب خواهد شد تا بخش خصوصی داخلی و خارجی جسارت سرمایه‌گذاری جدید را در کشور از دست بدهد.
آمارهای رسمی نشان از کاهش شدید سرمایه‌گذاری در کشور دارد تا جایی که دکتر علینقی مشایخی در مقاله‌ای که اخیرا در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کرده، شیب منفی سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران را زنگ خطری برای توسعه اقتصادی کشور دانسته است.
در نبود درآمدهای نفتی و تحریم‌ها، تنها بخش خصوصی داخلی‌ست که قادر است در جهت سرمایه‌گذاری جدید گام بردارد. در میان اغلب بخش‌های اقتصادی، بخش معدن کشور توانسته با ایجاد ۱۲۰ هزار شغل مستقیم در نقاط مختلف کشور، مساله تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع گوناگون را حل کند. در ایران هر شغل معدنی دست‌کم ۲۰ شغل دیگر را ایجاد می‌کند که این‌ موضوع اهمیت بخش معدن را در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها دو چندان می‌کند.
در چنین شرایطی به نظر می‌رسد با این نوع اظهارات رئیس جمهور، سرمایه‌گذاران بخش معدن احساس امنیت نداشته باشند، جسارت خود را از دست بدهند و حتی سرمایه‌های خود را از کشور خارج کنند.
خوب است وزیر صمت به عنوان متولی بخش صنعت و معدن، در سفر رئیس‌جمهور به استان‌های معدنی گزارش‌هایی واقع‌‌بینانه و به‌دور از هیجانات نمایندگان مجلس و مقام‌های محلی به او ارائه دهد تا با دیدن پلاکاردی، امنیت سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را به کف و جیغ و سوت عده‌ای از مردم نفروشد؟ جای پرسش دارد چرا وزیر صمت که خود به اهمیت سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی در معدن واقف است، در این باره به رئیس جمهور مشاوره خیرخواهانه نمی‌دهد؟ اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس که صندلی‌های کلیدی آن را نمایندگان مردم کرمان در دست دارند چرا سکوت کرده و به دفاع از بخش خصوصی نمی‌پردازند و عنوان نمی‌کنند چنین اظهاراتی پیامی جز فرار سرمایه‌گذاران نخواهد داشت؟
🔹سکوت رئیسی درباره مشکلات معادن
سیدابراهیم رئیسی در کرمان اگرچه  اشتباهش را در سفر به آذربایجان شرقی تکرار نکرد و از تجزیه شرکت ملی مس سخن نگفت اما سخنانی بر زبان آورد که بخش خصوصی و فعالان بخش معدن را شگفت زده کرد.
به گزارش بیرونیت، رئیس جمهور روز پنجشنبه ۲۰ مرداد در بدو ورود سفر دو روزه‌اش به کرمان این استان را بهشت معادن خواند و در ادامه سفرش و در دیدار با اقشار گوناگون مردم کرمان به این موضوع اشاره کرد که در این استان ۵۰ نوع ماده معدنی استخراج می‌شود.
بر اساس این گزارش، انتظار معدنکاران این استان بر آن بود تا او درباره کمبود ماشین‌آلات معدنی و نحوه تامین آن، مساله معارضان محلی و دخالت برخی سیاسیون از منابع معدنی ملی سخن بگوید اما ترجیح داد با صورتی خاک آلود در طوفان شن با برخی از مردم دیدار کند تا تیم رسانه‌ای او این دیدارِ خاکی را به رخ رقبای سیاسی او کشانده و از الان خوراکی برای تهیه فیلم‌های تبلیغاتی او برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی تهیه کنند.
او در این سفر به شرکت‌های بزرگ معدنی یک ماموریت داد و عنوان کرد که آنان باید به مسئولیت اجتماعی خود در قبال رفع مشکلات مردم و توسعه منطقه توجه داشته باشند. 
آنگونه که پایگاه اطلاع رسانی دولت گزارش داده، او در جمع فعالان اقتصادی این استان گفته است که  کرمان به عنوان بهشت معادن کشور بیش از ۵۰ ماده معدنی قابل استخراج دارد که بهره‌برداری بهینه و دانش‌بنیان از این منابع می‌تواند نقش بسزایی در رشد اقتصادی و ارتقای استقلال کشور داشته باشد.
این درحالیست که پیش از آن با سخنانی سنجیده و عوامانه بخش خصوصی فعال در معادن این استان را نا‌اهل دانسته و گفته اصولا نحوه اداره معادن کشور را قبول ندارد و باید در این خصوص انقلاب کند.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین