پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 9:23:08 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:47768
  • زمان انتشار:جمعه 21 مرداد 1401-11:36
  • کاربر:
رضا شهرستانی هشدار داد:

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌گوید در سال‌های پس از تدوین طرح جامع فولاد، هرساله اهداف این طرح محقق می‌شد، اما با آمدن دولت سیزدهم و تغییر بدنه وزارت صمت این روند جهشی، معکوس و ایران با افت تولید در بخش فولاد مواجه شده است.
از طرح جامع فولاد عقب می‌مانیم

به گزارش بیرونیت به نقل از فولادنامه، رضا شهرستانی درباره وضعیت فعلی طرح جامع فولاد ایران گفت: تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم، صنعت فولاد کشور طبق طرح جامع فولاد در حال حرکت بود. در سال‌های پس از تدوین این طرح، شاهد این بودیم که هرساله اهداف آن محقق می‌شود و گاهی اوقات به دستاوردهای بهتری نسبت به پیش‌بینی‌های مندرج در طرح می‌رسیدیم. این دستاوردها آنقدر بزرگ بود که حتی احتمال می‌رفت در 1404 به جای 55تن تولید فولاد، به رقم 70 میلیون دست پیدا کنیم.

او در ادامه افزود: این روند مثبت حتی در سه ماهه نخست سال 1400 نیز ادامه داشت و در این مدت نیز اهداف طرح محقق شد. اما با آمدن دولت جدید و عوض شدن کادر وزارت صمت، این روند جهشی معکوس شد و با ایران با افت تولید در بخش فولاد مواجه شد. در سال 1400 شاهد این بودیم که نه تنها نتوانستیم اهداف سال را محقق کنیم، بلکه حتی به رکورد سال 1399 در تولید هم دست پیدا نکردیم. یکی از علل عمده این کاهش تولید، مدیریت ضعیف بخش دولتی و وزارت صمت بود.

شهرستانی در همین خصوص خاطرنشان کرد: در این دولت، فشار بسیار زیادی به بخش خصوصی فولاد تحمیل شد که به کل این صنعت آسیب رساند. بخشی از این فشار ناشی از قیمت گذاری‌های دستوری بود که بخش خصوصی را با مشکل روبه‌رو کرد و حاصل آن کاهش تولید بود. در کنار بحث قیمت گذاری، عوارض صادراتی که وزارت صمت وضع کرده است، صادرات تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است.

 او همچنین گفت: مشکل کمبود برق هم یکی دیگر از دلایل کاهش تولید است. مشکلی که امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بدتری داشته است و بخشی از این مشکل ناشی از سومدیریت بخش دولتی است. به طور کلی، این ضعف مدیریتی در بخش دولتی و وزارت صمت، طرح جامع فولاد را از مسیر درست خو منحرف کرده است. شاید مانع اصلی در تحقق اهداف طرح همین ضعف‌ها و کاستی‌ها باشد.

عضو انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در ادامه گفت: کار به جایی رسیده است که در حال حاضر با کلیت طرح فولاد مخالفت می‌شود. بنظر بنده تیم اجرایی وزارت صمت آمده است تا صنعت فولاد در کشور را به نابودی بکشاند. این مشکل گریبان دیگر صنایع مثل سیمان نیز شده است. امیدوارم هرچه زودتر دولت رویه خود را تغییر دهد و این کادر اجرایی را عوض کند تا با فروپاشی صنعتی مواجه نشویم. ما از بیت رهبری، دولت و قوه‌قضایه درخواست داریم هرچه زودتر ورود کنند و جلوی این سومدیریت در این وزارتخانه را بگیرند.

او در پایان گفت: هدف اصلی این طرح رسیدن به رقم 55 میلیون تن در سال 1404 بود. با توجه به وضعیت فعلی صنعت فولاد کشور و تیم مدیریتی که در وزارت صمت حضور دارند، قطعا نمی‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم. بنظر می آید با این شرایط، در سال 1404 اگر بتوانیم به 30 میلیون تن هم برسیم اتفاق مثبتی است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین