سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 شمسی /4/23/2024 7:14:53 PM

محیط معادن ایران اغلب مردانه است. در کمتر معدنی امکانات مناسب برای حضور یک زن دیده‌شده است. این موضوع سبب شده تا دانشجویان شاخه‌های مختلف علوم زمین برای رفتن به معادن و اقامت در آنجا با مشکل همراه شوند.
چرا محیط معادن ایران مردانه است؟

محیط معادن ایران اغلب مردانه است. در کمتر معدنی امکانات مناسب برای حضور یک زن دیده‌شده است. این موضوع سبب شده تا دانشجویان شاخه‌های مختلف علوم زمین برای رفتن به معادن و اقامت در آنجا با مشکل همراه شوند. پیشنهاد می‌شود با توجه به وجود ذخایر فراوان معدنی در کشور و پرورش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بادانش در شاخه‌های مختلف علوم زمین، معادن فضای مناسبی برای اقامت و اشتغال بانوان در نظر گرفته و حضور آنان را در مجتمع‌های معدنی تسهیل کنند.

بارها پیش‌آمده که برخی معادن پذیرای زنان نبوده‌اند چراکه ساختار آنان به‌قدری مردانه است که حتی تصور نمی‌کرده‌اند روزی ممکن است یک زن به‌عنوان مسئول، کارمند، خبرنگار، عکاس، فیلم‌ساز و یا هر حرفه دیگری پا به معادن بگذارند.

به نظر می‌رسد با توجه به تربیت بسیاری از دانشجویان در مقاطع و گرایش‌های مختلف علوم زمین، بهتر است ساختار معادن دولتی و خصوصی به سمتی رود که محیط‌هایی برای حضور و اقامت زنان در معادن شکل گیرد و آنان به‌راحتی بتوانند در این فضا به کارهای پژوهشی و مطالعات علمی پرداخته و یا در این محل‌ها مشغول به کار شوند.

یکی از مشکلات اساسی معادن کوچک و متوسط آن است که کمتر به ایجاد مهمانسراها و محیط‌های زندگی در جوار معادن توجه می‌کنند که با توجه به حجم فعالیتشان بهتر است معادن خود را برای پذیرایی از زنان آماده کرده و محیط آن را از مردانگی مطلق برهانند.


فریبا رسولی، مدیر روابط عمومی خانه معدن ایران

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین