پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 4:01:32 PM
در پی دلیل حمله روسیه به اوکراین رخ داد:

قیمت گاز اروپا به دلیل نگرانیهای که پیرامون عرضه وجود دارد و همزمان احتیاط معامله گرانی که نگران تبعات نقض تحریمهای غربی علیه روسیه هستند، در معاملات روز چهارشنبه حداکثر ۶۰ درصد افزایش یافت.
پرش قیمت گاز در اروپا

به گزارش بیرونیت، بهای گاز طبیعی اروپا به رکورد بالایی صعود کرد اما در ادامه معاملات اندکی کاهش یافت. منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: معامله گران گاز و برق از قراردادهای جدید با واحدهای بازرگانی شرکت گازپروم روسیه اجتناب می کنند. این ریسک وجود دارد که شرکتها قراردادهایی که پیش از آن مورد توافق قرار گرفته بودند را باطل کنند یا مراکز تسویه مالی مبادلات تصمیم بگیرند همکاری با زیرمجموعه گازپروم را متوقف کنند.

جنگ، قیمت کالاهای انرژی را افزایش داده است زیرا خریداران، معامله گران و صادرکنندگان را نگران معاملات مربوط به انرژی روسیه کرده است. کاشال رامش، تحلیلگر ارشد شرکت "ریستاد انرژی" گفت: آسیب به زیرساخت اوکراین ممکن است باعث اختلال در عرضه گاز شود اما ریسک تحریمها برای انرژی یک احتمال واقعی مانده است.

در حال حاضر جریان گاز روسیه ادامه پیدا کرده و حتی از زمان آغاز حمله به اوکراین در هفته گذشته، افزایش پیدا کرده است. صادراتی که از طریق اسلواکی انجام می گیرد، به سطح عادی بهبود پیدا کرده و گاز به آلمان از طریق خط لوله یامال-یوروپ شب گذشته جریان پیدا کرد و ظرفیت بیشتری برای روز چهارشنبه رزرو شد.

بهای معاملات گاز ماه آتی هلند که قیمت پایه گاز طبیعی اروپاست، به بالای ۱۹۴ یورو در هر مگاوات ساعت صعود کرد و ساعت ۱۱ و ۱۵ دقیقه صبح چهارشنبه به وقت محلی در آمستردام با ۳۴ درصد افزایش، به ۱۶۲.۸۰ یورو رسید. قرارداد انگلیسی معادل آن ۳۳ درصد افزایش داشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اروپا برای یک سوم از گاز مورد نیازش به روسیه وابسته است و هر گونه اختلال در جریان گاز، قیمتها را برای مدت طولانی تر بالا نگه می دارد و پر کردن مخازن گاز را در طول تابستان دشوار کرده و کمبود انرژی را طولانی تر می کند. دولتهای این منطقه به دنبال تقویت واردات گاز طبیعی مایع هستند که آنها را در رقابت با خریداران آسیایی قرار می دهد که از مارس به بعد ذخیره سازی مجدد گاز را آغاز می کنند.

منبع: ایسنا



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین