چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 شمسی /4/24/2024 11:57:54 PM

قیمت گاز انگلیس و هلند پس از رشد چشمگیری که تحت تاثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین داشت، در پی سودگیری و انتظارات برای ازسرگیری جریان خط لوله یامال-یوروپ در مسیر غرب این خط لوله، کاهش پیدا کرد.
تطمیع بازار گاز اروپا با افزایش عرضه روسیه

به گزارش بیرونیت، نمایندگان اتحادیه اروپا در واکنش به حمله روسیه به همسایه خود، با مسدود کردن داراییهای اروپایی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و سرگی لاوروف، وزیر خارجه این کشور موافقت کردند اما عدم اعلام تحریمها علیه بخش انرژی روسیه، به کاهش قیمتها منتهی شد.

در بازار گاز هلند، قیمت قرارداد ماه آتی به میزان ۴۵.۹۰ یورو معادل ۳۳.۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۹۰.۱۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید در حالی که روز پنج شنبه تا مرز ۱۴۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت صعود کرده بود. قیمت قرارداد آوریل ۲۶.۴۰ یورو معادل ۲۲.۸ درصد کاهش یافت و به ۸۹.۶۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید در حالی که قرارداد زمستان سال ۲۰۲۲ به میزان۲۹.۴۳ یورو معادل ۳۷ درصد کاهش یافت و به ۸۸.۶۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید.

در بازار گاز انگلیس، قیمت قرارداد تحویل مارس ۹۶.۴۲ پنس معادل ۳۰ درصد کاهش یافت و به۲۲۵.۵۵ پنس به ازای هر واحد حرارتی رسید در حالی که قیمت تابستان ۲۰۲۲ به میزان ۳۱.۸۲ پنس کاهش یافت و به ۲۲۵ پنس به ازای هر واحد حرارتی رسید.معامله گران می گویند اصلاح قیمت در اوایل معاملات روی داد و بعدها با نتایج فروش که نشان داد بخش خط لوله یامال-یوروپ از لهستان به آلمان (که از اواخر دسامبر روند آن به سمت شرق تغییر کرده بود) ممکن است تا اواخر روز جریان در جهت غرب را ازسربگیرد، تشدید شد.

جریان گاز این خط لوله پس از این که مدت کوتاهی به سمت غرب جریان پیدا کرد، روز شنبه دوباره عرضه از سمت آلمان به لهستان را ازسرگرفت. گاز در بخش آلمانی-لهستانی این خط لوله از ۲۱ دسامبر به سمت شرق جریان پیدا کرده است زیرا خریداران در لهستان به جای خرید گاز در قیمتهای نقدی بالا، به سمت عرضه گاز ذخیره شده در آلمان جلب شدند.طبق اعلام شرکت "گاز سیستم" لهستان که بخش لهستانی خط لوله یامال-یوروپ را اداره می کند، ظرفیت گاز ۶.۴ میلیون کیلووات ساعت به ازای هر ساعت از روز جمعه تا صبح شنبه برای گازپروم برای ترانزیت از طریق نقطه ترانزیت کندراتکی اختصاص داده شده است.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق مسیر اوکراین روز جمعه افزایش یافت. تحلیلگران رفینیتیو اظهار کردند: افزایش اخیر قیمت، خرید گاز خط لوله روسیه را از خرید گاز در بازار معاملات نقدی ارزانتر کرده است.غول انرژی گازپروم روسیه روز شنبه اعلام کرد با وجود درگیری نظامی، گاز را از طریق اوکراین مطابق با تقاضای مصرف کنندگان اروپایی تامین می کند. این شرکت افزود: تقاضای مصرف کنندگان اروپایی روز شنبه به ۱۰۸.۱ میلیون متر مکعب رسید.

دولت فرانسه روز شنبه در پی افزایش قیمتهای نفت و گاز تحت تاثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین، اعلام کرد وزیران انرژی اتحادیه اروپا روز دوشنبه یک نشست فوق العاده در بروکسل برگزار خواهند کرد.

بهای معاملات گاز طبیعی آمریکا هم روز جمعه تحت تاثیر پیش بینیها برای تقاضای کمتر در یک هفته آینده و افت شدید قیمتهای گاز در اروپا، بیش از سه درصد نزول کرد. بهای معاملات گاز آوریل ۱۷.۱ سنت معادل ۳.۷ درصد کاهش یافت و در ۴.۴۷۰ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش (mmBtu) بسته شد اما برای کل هفته ۰.۸ درصد رشد داشت. بهای معاملات گاز طبیعی آمریکا هفته پیش از آن ۱۲.۴ درصد رشد هفتگی را به ثبت رسانده بود.با ملایم شدن سرمای هوا، رفینیتیو پیش بینی کرد میانگین تقاضا برای گاز آمریکا شامل صادرات از ۱۲۵.۱ میلیارد فوت مکعب در روز در هفته گذشته به ۱۱۲.۵ میلیارد فوت مکعب در روز در هفته جاری کاهش پیدا می کند.

طبق برآورد رفینیتو، میزان گازی که به سوی کارخانه های صادرات LNG آمریکا جریان پیدا کرد، از ابتدای فوریه تاکنون به ۱۲.۴ میلیارد فوت مکعب در روز رسید که مطابق با رکورد ماهانه ۱۲.۴ میلیارد فوت مکعب در روز در ژانویه است.بر اساس گزارش رویترز، میانگین تولید گاز در ۴۸ ایالت آمریکا از رکورد ۹۷.۳ میلیارد فوت مکعب در روز در دسامبر به ۹۴ میلیارد فوت مکعب در روز در ژانویه و ۹۳.۲ میلیارد فوت مکعب در روز در فوریه کاهش پیدا کرد که ناشی از یخ زدگی چاههای نفت و گاز چندین منطقه تولیدکننده در ابتدای سال میلادی جاری بود.

منبع: ایسنا



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین