سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 شمسی /4/23/2024 4:05:25 PM
حواشی نمایشگاه پتروشیمی کیش به روایت بیرونیت

سومین همایش و نمایشگاه تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در حالی امشب به‌کار خود پایان می‌دهد که نحوه برگزاری آن از ابتدا مورد انتقاد بسیاری از شرکت‌کنندگان قرار گرفت.
دورهمی سرد در جزیره

به گزارش خبرنگار اعزامی بیرونیت به کیش، برگزاری‌ این همایش با توجه به شیوع گسترده اُمیکرون در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و تا یک هفته قبل از برگزاری هنوز مجوز آن صادر نشده بود.

این گزارش حاکی از آن است که با پیگیری مدیران منطقه آزاد و مسوولان مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش این نمایشگاه روز دوشنبه دوم اسفند ماه برگزار شد اما برخی حاشیه‌ها از بار کیفی آن کاست.

بر اساس این گزارش قرار بود در روز نخست افتتاحیه سخنرانانی نظیر محسن رضایی، سعید محمد، محمدرضا فرزین و مدیران ارشد منطقه آزاد کیش به سخنرانی بپردازند که این برنامه به دلیل غیبت محسن رضایی، سعید محمد و مدیرعامل منطقه آزاد کیش با دو ساعت تاخیر و با سخنرانی عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس پیشین صدا و سیما و رئیس کنونی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس آغاز بکار کرد.

سخنرانی ۲۲ دقیقه‌ای، علی‌عسگری سبب شد تا برخی از حاضران در مراسم افتتاحیه آن را کسالت‌آور و غیرحرفه‌ای قلمداد کنند.

به باور آنان بهتر بود تا رئیس هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در فرصتی ۵ دقیقه‌ای سخنان خود را پایان می‌داد چرا که هنوز تجربه لازم را در صنعت پتروشیمی بدست نیاورده و حرف جدیدی برای گفتن نداشت.

افتتاحیه همایش اگرچه با حضور برخی مدیران عامل بانک‌های صادرات و ملت و بیمه‌هایی نظیر شرکت بیمه سرمد برگزار شد اما بار اقتصاد سیاسی و حتی تخصصی لازم را نداشت.

آیین گشایش نمایشگاه هم با همین منطق طی شد و این علی‌عسگری بود که به‌عنوان پدرخوانده جدید صنعت پتروشیمی روبان سومین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل صنعت پتروشیمی را برید.

بسیاری از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه گمان می‌کردند که محسن رضایی و سعید محمد دست‌کم در نمایشگاه حضور خواهند یافت اما شانس به رئیس تازه‌کار پتروشیمی خلیج فارس رسید تا برخی شرکت‌کنندگان در اعتراض به کاهش سطح این نمایشگاه به غرفه‌های خود بازگردند و علی‌عسگری را به حال خود رها کنند.

نمایش هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به اینجا ختم نشد. ظاهرا مدیران این شرکت بخوبی می‌دانستند که او مقبولیتی در میان حاضران نخواهد داشت و کسی تلاش نمی‌کند او را به غرفه خود دعوت کند به همین خاطر بود که در غرفه بزرگ این هلدینگ حدود ۵۰ صندلی چیده بودند که بار دیگر علی‌عسگری برای آنان از تجربه چند هفته‌ای خود در صنعت پتروشیمی سخنرانی کند.

اما محسن رضایی روز دوم به این همایش آمد و در حالی سخنرانی کرد که به گفته برخی مطلعان، قدرتِ او در سال آینده کاهش یافته و به عنوان معاونی در حد مشاور به فعالیت خود ادامه‌ خواهد داد.

آنگونه که اقتصادنامه کسب اطلاع کرده سال ۱۴۰۱، تغییرات و تحولاتی اساسی در دولت با کلید واژه "ترمیم کابینه" صورت خواهد گرفت. تیم اقتصادی جدید دولت با محوریت محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور چیده خواهد شد و او قدرتمندترین فرد دولتِ رئیسی خواهد شد.

بر اساس اطلاعاتی که اقتصادنامه بدست‌ آورده علی عبدالملکی، احسان خاندوزی و سیدرضا فاطمی‌امین وزرای کنونی رفاه، اقتصاد و صمت از کابینه جدا شده و افرادی نظیر مهرداد بذرپاش، محمدرضا فرزین و مهدی غضنفری به جای آنان وارد کابینه خواهند شد.

در چنین شرایطی عملا قدرت معاونت اقتصادی کاهش یافته و در حد سخنران و مشاور به کار خود ادامه خواهد داد.

سعید محمد نیز که انتظار می‌رفت قصد دارد با حضور در این همایش و نمایشگاه با یک تیر دو نشان بزند، تیرش به سنگ خورد. ظاهرا قرار بود با توجه به منفی شدن استعلام‌های نوایی‌لواسانی، سرپرست کنونی منطقه آزاد کیش، با حکم مدیر عامل جدید به کیش بیاید اما متوجه شد که خود او نیز در آستانه تغییر قرار دارد.

شنیده می‌شود ظرف چند هفته آینده یکی از مدیران نظامی که در صنعت خودرو ایران نیز سابقه داشته به‌جای سعید محمد به شورای عالی مناطق آزاد خواهد رفت.

سومین همایش و نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با همه این حواشی برگزار شد تا کوشندگان این صنعت آخرین دستاوردهای خود را به نمایش درآورند.

در این‌میان حضور بانک‌ها و بیمه‌های بزرگ کشور قابل توجه بود و نشان می‌داد که سیاست آنان تامین سرمایه مورد نیاز برای حمایت از صنعت پتروشیمی‌ست.

این نمایشگاه بدون حضور مدیران ارشد صنعت نفت کشور، نمایندگان مجلس و حتی خبرنگاران چهارشنبه شب چهارم اسفندماه ۱۴۰۰ به کار خود پایان می‌دهد تا با کمترین دستاورد برای فعالان صنعت پتروشیمی همراه باشد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین