پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 12:15:18 PM
به همت اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان:

مسئول تهیه نقشه‌های ژئومرفولوژی گیلان از تهیه ۴ نقشه ژئومرفولوژی ساحلی در مقیاس یکصدهزارم خبر داد و گفت: نقشه‌های لنگرود، رشت، بندرانزلی وآستارا طی سال‌های گذشته تهیه شده و از سال ۱۳۹۸ طبق اهداف شاخص‌های سازمانی تهیه نقشه‌های یک‌پنجاه‌هزارم ژئومرفولوژی ساحلی در دستور کار گروه ژئومرفولوژی بخش مدیریت زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور قرار گرفته است.
نقشه یک‌پنجاه‌هزارم ژئومرفولوژی ساحلی بندرانزلی تهیه می‌شود

به گزارش بیرونیت به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، پانته‌آ گیاهچی افزود: نقشه‌های یک‌پنجاه‌هزارم مناطق زاغه مرز و امام‌ده در استان مازندران تهیه شده و در حال حاضر در استان گیلان نقشه یک‌پنجاه‌هزارم ژئومرفولوژی ساحلی بندرانزلی در دست تهیه است.
وی با بیان این‌که انسان با اشکال و و فرایندهای مختلف سطح زمین در ارتباط است، تصریح کرد: تمام پروژه‌های عمرانی و مهندسی بطور مستقیم و غیرمستقیم تحت‌تاثیر علم ژئومرفولوژی هستند که بر همین اساس مطالعه این علم بهترین راه‌حل برای تعدیل شرایط بحرانی و محیط‌زیست است.
این کارشناس ژئوموفولوژی با اشاره به این‌که در گیلان، اشکال و فرایندهای ژئومرفولوژی دارای تنوع بسیار زیاد است، گفت: این ناهمواری‌ها و نیروهای دینامیک بیرونی نقش علم ژئومرفولوژی را در مدیریت محیط برجسته‌تر و ضروری‌تر نشان می‌دهد و با توجه به رشد جمعیت و تغییرات شدید کاربری لجام گسیخته از منابع‌طبیعی، منجر به ظهور چالش‌های محیطی شده است.
وی؛ خشک شدن تالاب‌های داخلی، تغییرات سطح و تخریب سواحل دریای‌خزر، برداشت شن و ماسه و ساخت‌وسازه‌های غیرقانونی در بستر سواحل و رودخانه‌ها را به‌عنوان عواقب ناشی از فعالیت‌های انسانی یاد کرد و افزود: در این راستا تهیه نقشه‌های ژئومرفولوژی در جهت پیشگیری ساخت‌وساز در حریم‌های دریای‌خزر با توجه به سابقه تغییرات سطح دریا بسیار مفید بوده که بتوانیم پیش‌بینی‌های در این ارتباط انجام دهیم.
به گفته گیاهچی؛ با مطالعه و تهیه نقشه‌های ژئومرفولوژی سواحل می‌توانیم از رخدادهای سیلابی که ممکن است در سواحل استان اتفاق بیفتد جلوگیری کنیم.

پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه تهیه نقشه ژئومرفولوژی ساحلی

همچنین، سرپرست اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان ضمن اشاره به پیشرفت ۶۵ درصدی از پروژه تهیه نقشه ژئومرفولوژی ساحلی گفت: انتظار می‌رود این پژوهش‌ها پژوهشگران عرصه ژئومرفولوژی و علم زمین‌شناسی را به فعالیت در این زمینه ترغیب کند.
مسلم امانی خاطرنشان کرد: امید است انجام چنین پژوهش‌هایی یادآور این نکته به مسئولان، مدیران و بخشی از مهندسان کشور باشد که توان و تحمل گیلان زمین برای بهره‌کشی بیشتر به پایان رسیده و راهی جز بازساخت محیط طبیعی برای دوام زندگی در این سرزمین سبز نیست.
بابک نجفی‌ها نیز به عنوان ناظر علمی پروژه تهیه نقشه‌های ژئومرفولوژی ساحلی سطح کشور گفت: حضور و فعالیت انسان‌ها درمحیط‌های ساحلی؛ موجب تغییر چشم‌اندازهای ساحلی شده که امیدواریم پژوهش‌های ژئومرفولوژیک برای زمین‌شناسان، مهندسان، خاک‌شناسان، مدیران حاکمیتی و برنامه‌ریزان زیست‌محیطی ارزشمند باشد و پشتوانه علمی مناسبی را برای آنها فراهم سازد.
شایان ذکر است؛ نقشه‌های ژئومرفولوژی گیلان با مسئولیت دکتر پانته‌آ گیاهچی و دکتر ایران میرتوحیدی و تحت نظارت دکتر بابک نجفی‌ها رئیس گروه ژئومرفولوژی بخش مدیریت زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حال انجام است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین