جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 10:39:10 AM

سنگ‌آهن مجددا از رالی صعود بهای فلزات جا ماند. ظرف سه‌هفته اخیر و پس از سقوط بهای سنگ‌آهن به زیر ۱۰۰دلار به‌‌‌ازای هر تن در روز ۲۰سپتامبر امسال، بهای این محصول رو به افزایش گذاشت که این روند رو به رشد تا روز پنج‌شنبه هفته گذشته برابر چهاردهم اکتبر ادامه یافت و بنابر گزارش پلتس، سنگ‌‌‌آهن ۶۲درصد فاین استرالیا تحویل بنادر شمالی چین در این روز با نرخ ۱۲۶دلار به ازای هر تن به فروش رفت.
سنگ‏‏‌آهن در مرز کاهش نرخ

اما در ادامه با کاهش تقاضا برای خرید سنگ‌‌‌آهن، نرخ این محصول در روز پایانی هفته قبل به ۴/ ۱۲۵دلار به ازای هر تن رسید که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز جمعه هشتم اکتبر تنها ۴۰سنت بیشتر بود.

به گزارش پلتس، در روزهای گذشته، ریوتینتو (شرکت استخراج معادن و فلزات بریتانیایی-استرالیایی که یکی از بزرگ‌ترین معدن‌کاران دنیاست و بخش عمده‌‌‌ای از فعالیت آن در استرالیا تمرکز دارد)، اعلام کرد که به اهداف تعیین‌شده در خصوص حمل دریایی سنگ‌آهن تولیدی خود در استرالیا دست پیدا نخواهد کرد و برآورد حمل دریایی سنگ‌آهن سالانه خود را از ۳۲۵میلیون تا ۳۴۰میلیون تن در سال‌جاری میلادی به ۳۲۰میلیون تا ۳۲۵میلیون‌ تن کاهش داد.

این شرکت دلیل افت تولید و حمل را تاخیر در اتمام پروژه‌‌‌ها به دلیل کمبود نیروی کار در استرالیا و افزایش بارندگی سالانه عنوان می‌کند. محدودیت‌های اجرایی وضع‌شده از سوی دولت استرالیا برای کنترل کووید- ۱۹ باعث شده است تا از میزان کارگران مهاجر در این کشور کاسته شود و این موضوع برنامه آغاز به کار پروژه‌‌‌های جدید معدنی این شرکت را با تاخیر روبه‌رو کرده است.

در عین حال، امسال استرلیا با رشد قابل ملاحظه بارندگی روبه‌رو بود که این موضوع بر دشواری تولید و حمل محصولات افزود.

بازار سنگ‌آهن چین در بلاتکلیفی افزایش و کاهش نرخ قرار دارد و ظرف هفته اخیر، در بازه‌‌‌ای محدود نوسان داشت. ایجاد تقاضا از سوی تجار چینی به منظور ذخیره‌‌‌سازی سنگ‌‌‌آهن در انبارها به رشد قیمتی در این بازار می‌‌‌انجامد و کاهش تحرکات نیز زمینه افت قیمتی را در این بازار فراهم می‌کند.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین