پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 8:34:34 PM
معاون وزیر صمت:

معاون وزیر صمت و رئیس این سازمان در مراسم افتتاحیه پروژه تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی با بیان اینکه این سازمان به عنوان سازمانی حاکمیتی دو وظیفه اصلی را به عهده دارد، گفت: تولید ثروت از طریق اکتشافات معدنی و دیگری صیانت از ثروت تولید شده با شناسایی مخاطرات طبیعی و زمین‌شناختی موجود مهم‌ترین وظیفه این مجموعه است.
در دو بخش مخاطرات طبیعی و تنوع ماده معدنی صاحب مکان در دنیا هستیم

به گزارش بیرونیت به نقل روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، علیرضا شهیدی با اشاره به این‌که تولید و صیانت از ثروت حدود ۷ الی ۸ درصد GDP کشور را به خود اختصاص داده، افزود: حدود ۱.2 درصد GDP کشور را معدن به عهده دارد که با افزودن صنایع معدنی به آن به حدود ۸ درصد می‌رسد.
به گفته وی؛ در بخش مخاطرات زمین‌شناختی متاسفانه آنچه در کشور اتفاق نمی‌افتد توجه به پیشگیری است و ما منتظریم تا حادثه‌ای اتفاق افتد تا منابعی را که به سختی به دست آورده‌ایم را صرف جبران خسارات ناشی از آن کنیم.
معاون وزیر صمت با بیان این‌که به لحاظ فرایندی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور سه وظیفه اصلی تولید اطلاعات پایه، پایش و فرآوری و در نهایت نگهداری و انتشار‌، مستند و استاندارد سازی داده‌ها را به عهده دارد، خاطرنشان کرد: تولید اطلاعات پایه در بخش‌های زمین‌شناسی و اکتشافی به صورت مطالعه لایه‌های مختلف انجام و به صورت نقشه منتشر می‌شود.
شهیدی افزود: لایه‌های اطلاعاتی در بخش‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک هوایی و زمینی اکتشاف است و این سازمان تاکنون ۱۶۵۰ لایه اطلاعاتی را تولید کرده که از این میزان بیش از 800 لایه اطلاعاتی مکان محور و دارای مختصات هستند که هر لحظه قابل رصد کردن هستند.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که این مطالعات توسط کارشناسان این سازمان در معاونت‌های زمین‌شناسی و اکتشاف در تهران و مراکز استانی و منطقه‌ای تهیه می‌شود، افزود: بخش پردازش و فرآوری توسط مدیریت ژئوماتیکس و آزمایشگاه‌های سازمان انجام می‌شود و نگهداری، انتشار و استانداردسازی اطلاعات را نیز پایگاه داده‌های علوم زمین به عهده دارد.
وی با ابراز خرسندی از این‌که پایگاه داده‌های علوم‌زمین کشور به عنوان یک لایه معدنی کاداستر در کشور در حال شناسایی است، افزود: برای سرمایه‌گذاری و ورود به بخش معدن بایستی به اطلاعات موجود در این پایگاه توجه شود.
شهیدی با اشاره به این‌که ما در کشوری هستیم که تنوع ساختار زمین‌شناسی خاصی را دارد، تصریح کرد: بر همین اساس در دو بخش مخاطرات طبیعی و تنوع ماده معدنی صاحب مکان در دنیا هستیم.
به گفته معاون وزیر صمت، از ۴۳ مخاطرات موجود در دنیا 34 خاطره در ایران اتفاق می‌افتد که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور این مخاطرات را شناسایی و پایش می‌کند.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به این‌که در بخش مواد معدنی نیز دارای تعدد و تکثر مواد معدنی هستیم؛ گفت: درگذشته عنوان می‌شد حدود ۶۸ ماده معدنی در ایران وجود دارد که این عدد در حال حاضر به ۸۱ افزایش یافته است.
شهیدی خاطرنشان کرد: اگر به نقشه معادن قدیمی یا شدادی توجه کنیم متوجه خواهیم شد در کل کشور توجه به موضوع معدن و معدنکاری در ۲۲ منطقه توسط گذشتگان ما انجام می‌شده و معدنکاری در ایران دارای یک خاستگاه بسیار خاص بوده و اکتشاف و فرآوری آهن، طلا، نقره، روی و سرب و جیوه در آثار معدنکاری گذشته مشاهده شده است.
وی با بیان این‌که بیشتر به معادن سطحی توجه کرده‌ایم؛ گفت: بر اساس آمار ذخایر زمین‌شناسی کشور حدود ۶۰ میلیارد تن است و ولی آنچه در حقیقت وجود دارد حدود ۳۷ الی ۴۰ میلیارد تن ذخیره در کشور وجود دارد.
معاون وزیر صمت؛ با بیان این‌که حدود ۶۲ درصد از این میزان به مصالح ساختمانی از جمله شن، لاشه، ماسه و انواع سنگ‌ها تعلق دارد، گفت: حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد به ذخایر فلزی و بقیه غیرفلزی است و با توجه به موقعیت خاص زمین‌شناسی کشور آمار درستی در اختیار نداریم.
شهیدی با اشاره به این‌که ذخایر سنگ‌آهن 2.7 میلیارد تن ذخیره کشور را به خود اختصاص داده؛ گفت: به همین میزان نیز ذخایر مس در اختیار داریم ولی در سرب و روی از وضعیت بهتری برخوردار هستیم و در بخش طلا نیز در حال افزایش شناسایی این ذخایر هستیم.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با ابراز امیدواری نسبت به این‌که بتوانیم میزان ذخایر کشور را به ۱۰۰ میلیارد تن افزایش دهیم؛ گفت: ما بیشتر معادن سطحی پرداخته‌ایم که با توجه به موقعیت زمین‌شناسی کشور بایستی به فکر ذخایر عمقی و پنهان هم باشیم.
وی با اشاره به آماری مبنی بر این‌که تا سال ۲۰۵۰ میلادی معادن سطحی دنیا یا به اتمام می‌رسند یا دیگر فعالیت در آن اقتصادی نیست؛ تصریح کرد: از سال ۲۰۵۰ اکتشاف ذخایر پنهان بیشتر خواهد شد و از سویی بر اساس آمار عمق معدنکاری در سال ۲۰۱۴ در آمریکا ۲۵۰ متر و متوسط عمق اکتشاف در دنیا ۷۰ الی ۸۰ متر است که در ایران این آمار کمتر از ۱۰ متر است که عدد قابل توجهی نیست.
به گفته شهیدی در معادن بزرگ مقیاس جهانی عمق اکتشافات ۱۰۰ الی 150 متر است که این امر نشان می‌دهد اگر ما عمق اکتشافات را افزایش دهیم به مواد معدنی بسیار مهمی دست خواهیم یافت.
معاون وزیر صمت، با اشاره به این‌که بر اساس آمار رابطه میان سرمایه‌گذاری و اکتشاف تا سال ۲۰۱۵ دارای رابطه مستقیم بودند، تصریح کرد: پس از آن سال فاصله زیادی بین این دو موضوع ایجاد شده که همین امر نشان می‌دهد اکتشاف در همه جای دنیا در حال گران شدن است و بر اساس آمار غیررسمی اگر شرایط تحریم برطرف شود و با افزایش قیمت دلار انجام اکتشافات بسیار گرانقیمت خواهد بود.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با تصریح این‌که اکتشاف بسیار زمان‌بر و پر ریسک است که با معیارهای اقتصادی تطابق چندانی ندارد؛ گفت: بایستی به دنبال اکتشاف ذخایر عمقی و پنهان باشیم که بر همین اساس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از سال ۱۳۸۰ برداشت لایه‌های اطلاعاتی ژئوفیزیک هوایی را آغاز کرد.
به گفته شهیدی در دهه ۸۰ حدود ۹۴۵ هزار کیلومتر خطی از کشور را مورد مطالعات ژئوفیزیک هوایی قرار دادیم که پس از آن مناطق اولویت‌دار مشخص شد و اطلاعات در قالب از اطلس پتانسیل‌های معدنی منتشر شد.
وی با تاکید بر این‌که برای تکمیل اطلاعات نیاز به 2 میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر خطی پرواز ژئوفیزیک هوایی نیاز داریم، گفت: تاکنون برای دستیابی به اکتشاف ذخایر پنهان در کشور ۶۴۰ هزار کیلومتر پرواز خطی انجام شده که با برنامه‌های موجود فاصله زیادی داریم که در تفاهم‌نامه سه جانبه قرار بر این است با استفاده از منابع موجود در ایمیدرو و پتانسیل موجود در معاونت معدنی وزارت صمت به بحث اکتشاف و تولید اطلاعات پایه از طریق مطالعات ژئوفیزیک هوایی سرعت ببخشیم.
معاون وزیر صمت ضمن ابراز امیدواری از این‌که تا پایان ماه جاری پرواز ژئوفیزیک هوایی در منطقه دیواندره واقع در استان کردستان را آغاز کنیم، خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ مطالعات ژئوفیزیک هوایی در خراسان‌جنوبی بالغ بر ۲۱ هزار کیلومتر خطی انجام شد و موفق به معرفی ۷ آنومالی شدیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین