جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 11:06:00 AM
سیگنال‌‌‌های چینی و آمریکایی فلزات صنعتی را از رونق انداخت

اغلب فلزات صنعتی ظرف یک هفته اخیر در مسیر افت نرخ قدم برداشته و بخشی از ارزش خود را در بازارهای کالایی دنیا از دست دادند. 
قرمزی یک‌دست فلزات صنعتی

تقویت شاخص دلار آمریکا، نزدیکی به تعطیلات یک‌هفته‌‌‌ای چین و اعلام دولت پکن مبنی بر آزادسازی ذخایر جدیدی از فلزات صنعتی در روز نهم اکتبر (پس از بازگشایی بازارهای این کشور با اتمام تعطیلات سراسری) از جمله مهم‌ترین دلایل عقبگرد یکباره قیمتی در بازار فلزات صنعتی در هفته اخیر بود.

اداره ملی غذا و ذخایر استراتژیک چین روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که پس از اتمام تعطیلات هفته ابتدایی ماه اکتبر، ۱۵۰ هزار تن از ذخایر دولتی خود در فلزات صنعتی را به حراج می‌‌‌گذارد. با توجه به رشد کم‌‌‌‌‌‌سابقه بهای کامودیتی‌‌‌ها در سال‌جاری و افزایش غیر‌منتظره هزینه تولیدکنندگان، دولت پکن درصدد برآمد تا از استمرار روند رو به رشد قیمتی در بازارهای کالایی جلوگیری کند. سیاست آزادسازی ذخایر دولتی یکی از راهکارهای دولت پکن برای کنترل قیمتی در بازارهای این کشور بود.

عموما روزهای پیش از شروع تعطیلات روز ملی چین، بازارهای کالایی با محوریت بخش فلزات صنعتی در چین یکباره رونق می‌گیرد؛ چرا که بسیاری از صنایع این کشور درصدد خرید مواد اولیه خطوط تولید و ذخیره آن برمی‌‌‌آیند. در این شرایط اعلام دولت چین مبنی بر آزادسازی ذخایر دولتی از فلزات صنعتی از رونق بازار این محصولات در روزهای منتهی به تعطیلات یک‌هفته‌‌‌ای روز ملی چین کاست. در ادامه نیز با توجه به شروع تعطیلات در چین، بازارهای کالایی با کاهش محسوس تقاضا روبه‌رو خواهند شد که این موضوع زمینه افت نرخ را فراهم می‌کند.

در این شرایط افزایش مستمر بهای انرژی در دنیا سرعت‌‌‌گیری در مسیر تعدیل نرخ فلزات پایه است. میزان مصرف انرژی در تولید اغلب فلزات صنعتی بالاست. در این شرایط بهای زغال‌‌‌سنگ حرارتی و گاز طبیعی در دنیا رو به افزایش گذاشته و همین موضوع با افزایش هزینه‌‌‌های تولید فلزات صنعتی عاملی در جهت تقویت قیمتی آنها خواهد بود. در این شرایط چین با محدودیت جدی در زمینه تامین برق روبه‌روست و این موضوع باعث شده تا برق واحدهای صنعتی این کشور سهمیه‌‌‌بندی شود. این موضوع در میان‌مدت به افت عرضه این محصولات منجر شده و زمینه رشد قیمتی را در بازارها به وجود می‌‌‌آورد. رشد شاخص دلار آمریکا سیگنال دیگر اثرگذار بر بازارهای کالایی ظرف هفته قبل بود. شاخص دلار آمریکا در هفته اخیر با رسیدن به کانال ۳/ ۹۴واحدی به اوج یک سال اخیر خود رسید و این موضوع زمینه تضعیف قیمتی در بازارهای مالی و کالایی دنیا را فراهم کرد. در هفته منتهی به‌روز جمعه ۲۴ سپتامبر فدرال‌رزرو اعلام کرد که به‌زودی سیاست‌‌‌های انقباض مالی را در پیش خواهد گرفت. اجرای این سیاست‌‌‌ها با تعدیل در میزان خرید ماهانه اوراق قرضه از سوی فدرال‌رزرو اجرایی خواهد شد. این تصمیم فدرال‌رزرو در هفته جاری بر شاخص دلار آمریکا اثرگذار شد و به این ترتیب زمینه تضعیف نرخ در بازارهای کالایی و مالی دنیا را فراهم کرد. بازارهای مالی و کالایی دنیا دیرهنگام به اعلام تغییر سیاست پولی فدرال‌رزرو واکنش نشان دادند؛ چرا که بسیاری معتقدند حتی با وجود اخذ سیاست‌‌‌های انقباضی همچنان تورم در این کشور بالا باقی خواهد ماند. اما این احتمال که فدرال‌رزرو مجبور شود برای کاهش تورم بیش از آنچه اعلام کرده، در اجرای سیاست‌‌‌های انقباضی پیش برود، باعث شد تا بازارهای مالی و کالایی دنیا با افت نرخ روبه‌رو شوند.

مخالفت سرسختانه جمهوری‌خواهان در مقابل بسته محرک پیشنهادی ۵/ ۳تریلیون دلاری از سوی جو بایدن موضوع دیگری است که به تقویت شاخص دلار آمریکا و تضعیف بهای کامودیتی‌‌‌ها در هفته جاری انجامید.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین