پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 6:51:23 PM

به دنبال دیدار خانم رومینا پرز راموس سفیر بولیوی در ایران با دکتر علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رئیس این سازمان دوطرف نسبت به توسعه و احیای روابط دوجانبه در بخش علوم‌زمین تاکید کردند.
توسعه و احیای روابط دوجانبه ایران و بولیوی در بخش علوم‌زمین

به گزارش بیرونیت به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، بر اساس این گزارش، سفیر بولیوی در ایران ضمن ابراز تمایل برای توسعه مناسبات دو کشور با بیان این‌که در سال ۲۰۰۸ تفاهم‌نامه‌ای میان ایران و بولیوی در بخش علوم‌زمین به امضا رسید؛ گفت: این تفاهم‌نامه منجر به عقد قرارداد نشد که در حال حاضر بولیوی مایل است در تفاهم‌نامه قبلی تجدیدنظر کند و تفاهم‌نامه جدیدی داشته باشد.
خانم رومینا پرز راموس، ضمن اشاره به ذخایر معدنی گسترده در بولیوی افزود: پروژه‌های زمین‌شناسی و همچنین اکتشاف ذخایر معدنی در این کشور انجام می‌شود و بولیوی دارای منابع عظیم لیتیوم است.
وی تصریح کرد: مایل هستیم در بخش آموزش حرفه‌ای مطالعات معدنی و زمین‌شناسی بین دو کشور در قالب کارگاه‌های آموزشی و تبادل اطلاعات و دانش فعالیت کنیم.
به گفته سفیر بولیوی سازمان مسئول در زمینه اکتشافات معدنی در کشور ما مثل ایران یک سازمان حاکمیتی و دولتی است که البته شرکت‌های خصوصی نیز در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند.
خانم رومینا پرز راموس، با بیان این‌که آرشیو مناسبی از نقشه‌های زمین‌شناسی بولیوی در اختیار داریم، گفت: اطلاعات ما در زمینه مواد معدنی بسیار کامل است و مایلیم جلسه مجازی سازمان‌های ایران و بولیوی را برگزار کنیم.
وی ضمن ابراز امیدواری از این‌که مناسبات از سطح کارشناسی به سطح وزرای دو کشور برسد، افزود: پیشنهاد می‌شود در روز تحلیف ریاست‌جمهوری جدید ایران که وزیر خارجه بولیوی حضور دارند درباره مسائل مورد علاقه دوطرف در بخش علوم‌زمین صحبت شود.
سفیر بولیوی با بیان این‌که در این چند سال اخیر انقلاب صنعتی در بولیوی روی داده، گفت: می‌توانیم همکاری مثمرثمری با سازمان زمین‌شناسی ایران داشته باشیم و در ادامه تاکید کرد روابط ایران و بولیوی همواره پایدار و متکی بر مناسبات دوستانه و برادرانه است.
همچنین معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که ایران ریاست تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی خاورمیانه در کمیسیون بین‌المللی CGMW را به عهده دارد، گفت: این سازمان آمادگی دارد که در تهیه نقشه های زمین‌شناسی و همچنین انتقال این دانش با بولیوی همکاری کند.
به گفته دکتر علیرضا شهیدی، ایران دارای رتبه ۱۵‌ام در بخش اکتشاف مواد معدنی در دنیا است که بر همین اساس می‌توانیم روش‌های مورد نظر اکتشاف را با یکدیگر تبادل کنیم.
وی ضمن اشاره به سابقه مناسب سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران در ونزوئلا و تهیه نقشه‌های ژئوشیمی و زمین‌شناسی این کشور گفت: ایران قادر است این فعالیت را در بولیوی نیز انجام دهد و همچنین در بخش توسعه و راه‌ندازی پایگاه داده‌های علوم زمین و تحت وب در آوردن اطلاعات موجود در بولیوی نیز تمایل خود را ابراز می‌داریم.
معاون وزیر صمت ضمن اشاره به موضوع خام‌فروشی مواد معدنی در ایران گفت: ایران در گذشته یکی از بزرگترین صادرکنندگان سنگ آهن خام بوده ولی در حال حاضر سالانه در ایران ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می‌شود و نهمین صادرکننده تولید فولاد در جهان است.
به گفته رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، فرآیند خام‌فروشی مواد معدنی را به سمت تولیدات دارای ارزش افزوده پیش برده‌ایم و علاقه‌مند هستیم در این زمینه با بولیوی در قالب انتقال تکنولوژی و مبادله اطلاعات همکاری خود را توسعه دهیم.
شایان ذکر است؛ خانم رومینا پرز راموس همچنین ضمن بازدید از موزه علوم‌زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران از تنوع کانی‌های موجود در این موزه ابراز خرسندی کرد و تمایل خود را برای دریافت اطلاعات بیشتر از این موزه اعلام کرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین