پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 1:56:37 PM
  • گروه مطلب:| گفتگو| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:29800
  • زمان انتشار:دوشنبه 4 مرداد 1400-16:24
  • کاربر:
رئیس خانه معدن استان هرمزگان در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

نیکو نورعلیزاده| رئیس خانه معدن استان هرمزگان عنوان کرد: از ۶۴۰۰ معدنی که به مزایده رفته تنها ۲۶۰۰ محدوده مورد اقبال واقع شده نشان می دهد که کمتر کسی حاضر است در معدن سرمایه گذاری کند. اگر ما معدن یا هر کدام از منابع این سرزمین از قبیل زمین، دریا و غیره را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهیم برای اینکه آثار آن در زندگی مردم مشخص شود. آیا اینکه برای ۲۵۰.۰۰۰ نفر در سطح کشور در بخش معدن اشتغال ایجاد شده و ۹۸ درصد آن بوسیله بخش خصوصی بوده است، تأثیر معدن در زندگی مردم نیست؟
انتقاد از اتهام بسیج به فعالان معدنی

مهدی رویین اهلی در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد: مزایده معدن با دیگر مزایده ها متفاوت است که بخواهد میلیاردها پول جابجا شود. در مزایده‌های دیگر مثل مسکن یا خط تولید بابت آن موضوع افراد قیمت و مبلغ را پرداخت می کنند و بله میلیاردها پول جابه جا می شود.

او افزود: اما در معدن افراد فقط عدد پیشنهادی شان را در مورد حقوق دولتی یا بهره مالکانه دولت اعلام می کنند و وقتی معدن به بهره‌برداری رسید آن وقت باید طبق عددی که تعریف کرده حقوق دولتی را بپردازد.

او مطرح کرد: به آقای دکتر فریدون همتی استاندار هرمزگان یادآور شدم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نهم اسفند ۹۹ در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، وزارت صمت را مکلف کردند حداکثر ظرف ۳ ماه پس از ابلاغ قانون نسبت به مزایده معادن شناسایی شده تا پایان اسفند ۹۹ اقدام کنند.

او ادامه داد: سؤال اینجاست چرا به رغم گذشت بیش از ۲ ماه از کلید خوردن رسمی این موضوع و قریب به ۴ ماه از تعیین تکلیف مجلس و قریب به یک سال از استارت غیر رسمی آن در سطح وزارت صمت با حضور جناب آقای رزم حسینی در مقام عالی وزارت صمت اکنون باید صحبت هایی مغلطه آمیز در موضوع بنام بسیج دانشجویی صادر شود و اسم ۴۵۰ بسیج دانشجویی را هم ذیل آن بنویسند و یک کار قانونی که ساعتها کار کارشناسی صرف آن شده را در ابهام فرو برند؟

روئین ادامه داد: پس جایگاه مجلس شورای اسلامی و دولت محترم کجاست ؟ رهبر انقلاب در ۲۲ تیرماه ۱۳۹۹ فرمودند سال آخر دولت‌ها معمولاً سال حساسی است و باید مراقبت کرد که پیگیری امور به هیچ وجه سست نشود و بر همین اساس اعتقاد راسخ دارم که دولتها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود امانت را با ارائه صورت وضعیت به دولت بعدی تحویل دهند.

او افزود: به استاندار هرمزگان مطرح کردم عجیب است که بسیج دانشجویی که باید خود عامل به فرمایشات رهبر انقلاب باشد در نامه خود به ریاست محترم قوه قضائیه ذکر می‌کنند که دولت دوازدهم در روزهای پایانی خود در صدد واگذاری است و تاکید بر اینکه تا استقرار دولت جدید به تعویق بیفتد.

رئیس خانه معدن استان هرمزگان افزود: به ایشان گفتم اگر مبنای تفکری شما تفکر ولایت فقیه است که روزهای پایانی و ابتدایی از منظر رهبر عالی شان انقلاب یکی است و تفاوتی ندارد و اگر خود را بالاتر و مترقی تر از رهبر انقلاب می دانید هم حداقل بنام بسیج که پایگاهی مردمی و عاشق رهبری دارد مکاتبه نکنید. آیا اشاره بر این که نظارت صحیح بر واگذاری معادن نیست زحمات گسترده سازمان محترم بازرسی و مجموعه محترم قوه قضائیه را زیر سؤال نمی برد؟
آیا اتهام فرار مالیاتی مالکان معادن در مناطق محروم بار حقوقی برای نویسنده یا نویسندگان این مکتوب ندارد.

او افزود: ضعف اطلاعاتی نویسندگان این مکتوب در حدی بوده که اشاره می کنند نهایتاً هر فردی که سریع تر محدوده ای را ثبت کند صاحب معدن می شود در حالیکه اینطور نیست و فرایند، فرایند مزایده است و بابت هر محدوده فردی که قیمت بالاتر نسبت به حقوق دولتی آن ماده معدنی ارائه دهد می تواند برنده مزایده شود. اینقدر عدم اشراف بر مسائل تخصصی دارند که می‌نویسند ایجاد کمیته نظارت بر معادن در سطح استان با حضور نماینده مالیات، بازرسی و صمت در حالی‌که ما طبق قانون شورای مترقی معادن را در سطح استان‌ها داریم.

روئین بیان کرد: اینقدر عدم اشراف اطلاعاتی دارند که ذکر میکنند از ۲۰۰.۰۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن ۱۰۰۰ میلیارد وصول شده در حالی‌که طبق گزارش اخیر دیوان محاسبات کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ پانزده هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معوق بوده است که تاکنون قریب به ۴ هزار میلیارد تومان وصول شده است.

او افزود: اهلیت افراد برای شرکت در مزایده در قالب امکان اخذ گواهینامه‌های صلاحیت فنی و مالی از سوی وزارت صمت در نظر گرفته شده است که اگر اشخاص حقیقی یا حقوقی موفق به دریافت آن گواهی نامه که مبنی بر حدنصابهای امتیازی فنی و مالی است شوند می توانند در مزایده شرکت کنند.

رئیس خانه معدن استان هرمزگان ادامه داد: اینکه از ۶۴۰۰ معدنی که به مزایده رفته تنها ۲۶۰۰ محدوده مورد اقبال واقع شده نشان می دهد که کمتر کسی حاضر است در معدن سرمایه گذاری کند. اگر ما معدن یا هر کدام از منابع این سرزمین از قبیل زمین ،دریا و غیره را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهیم برای اینکه آثار آن در زندگی مردم مشخص شود. آیا اینکه ۲۵۰.۰۰۰ نفر در سطح کشور در بخش معدن اشتغال ایجاد شده و ۹۸ درصد آن بوسیله بخش خصوصی بوده است، تأثیر معدن در زندگی مردم نیست؟

او افزود: آیا میلیاردها حقوق دولتی و مالیات و عوارضی که بخش معدن و صنایع معدنی پرداخت می‌کنند ادای دین این بخش به مردم و کشورشان نیست؟ آیا اینکه در دوران تحریم نفتی ما که درآمد نفتی مان به صفر رسید اگر بخش معدن و صنایع معدنی نبود امکان حفظ کشور را داشتیم؟

روئین اهلی افزود: از بیش از ۶۰۰۰ محدوه معدنی حاضر در مزایده قریب به ۴۰۰۰ محدوده ،محدوده اکتشافی اند یعنی اینکه وجود یا عدم وجود ماده معدنی در آن محدوده محرز نشده است و نیاز به انجام عملیات اکتشافی و سرمایه‌گذاری دارد تا کم و کیف آن محدوده مشخص شود، پس ما ۶۰۰۰ محدوده را بنام ۶۰۰۰ معدن نبینیم.

او خاطرنشان کرد: مزایده معدن با دیگر مزایده ها متفاوت است که بخواهد میلیاردها پول جابجا شود. در مزایده های دیگر مثل مسکن یا خط تولید بابت آن موضوع شما قیمت و مبلغ را پرداخت می کنید و بله میلیاردها پول جابه جا می شود.
اما در معدن افراد فقط عدد پیشنهادی شان را در مورد حقوق دولتی یا بهره مالکانه دولت اعلام می کنند و وقتی معدن به بهره برداری رسید آنوقت باید طبق عددی که تعریف کرده حقوق دولتی را بپردازد.

روئین افزود: مثلاً حقوق دولتی یک ماده معدنی هرتن ۲۰،۰۰۰ تومان است و شرکت کننده در مزایده یک محدوده بنام آن ماده معدنی عدد ۳۰،۰۰۰ تومان را بالاتر از دیگر شرکت کنندگان عنوان می کند و موقع پرداخت حقوق دولتی باید ۳۰،۰۰۰ تومان را پرداخت کند.
پس هیچ پولی در این مزایده سراسری جابجا نشده است و نمی‌شود.

او بیان کرد: اینجانب به نمایندگی از بخش خصوصی معدن از تصمیم‌گیرندگان و نهادهای نظارتی حاضر خواهشمندم در جهت دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مانع زدایی و پشتیبانی از تولید و اشتغال و همچنین حمایت از ساعت‌ها کار کارشناسی صورت گرفته از سوی دولت که بابت ثانیه ثانیه اش هزینه پرداخت شده بتوانیم جری فرآیند مزایده را در این استان صورت دهیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین