پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 3:40:31 AM

بهای زغال‌سنگ حرارتی در معاملات فیوچرز به حدود ۱۵۰ دلار به ازای هر تن در نیمه ماه جولای رسید که این رقم رکورد قیمتی این محصول ظرف یک دهه اخیر است. افزایش تقاضا و محدودیت در عرضه مهم‌ترین دلیل این رشد قیمتی بوده است.
گرمایش زمین به رکوردشکنی بهای زغال‌سنگ انجامید

در حال حاضر تابستان در نیمکره شمالی شروع شده و بسیاری از کشورهای این نیمکره با گرمای بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده‌اند. زغال‌سنگ حرارتی سوخت مصرفی در بخشی از کشورهای دنیا به منظور تولید نیروی برق است، گرمای بی‌سابقه هوا تقاضا برای مصرف برق به منظور روشن شدن دستگاه‌های تهویه هوا را افزایش داده است.

در این میان بخش قابل‌توجهی از نقاط دنیا با مساله افت بارش روبه‌رو بوده‌اند که این موضوع نیز از توان تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی کاسته و در نتیجه فشار بر نیروگاه‌های زغالی را افزایش داده است. چین، ژاپن، کره‌جنوبی، آمریکا و... از جمله کشورهایی در دنیا هستند که با موج گرما روبه‌رو شده‌اند و همین موضوع باعث رشد تقاضای زغال‌سنگ حرارتی در آنها شده است.

در عین حال که بر میزان تقاضای جهانی برای زغال‌سنگ افزوده شده، محدودیت‌هایی در بخش عرضه این محصول نیز به وجود آمده است. استرالیا و اندونزی از جمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول در دنیا هستند که ظرف هفته‌های اخیر با سیل روبه‌رو شده‌اند و این موضوع از میزان تولید و عرضه زغال‌سنگ از سوی آنها به بازارهای جهانی کاسته است. چین نیز از جمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان زغال‌سنگ در دنیاست که البته با توجه به تقاضای بالای مصرفی در این کشور بخشی از نیاز خود را از طریق واردات نیز تامین می‌کند.

افزایش محدودیت‌های زیست محیطی در این کشور تولید این محصول را با چالش روبه‌رو کرده است. در عین حال ظرف هفته‌های گذشته جدل‌های تجاری میان چین و استرالیا افزایش پیدا کرده که این موضوع بر واردات این محصول نیز تاثیر منفی داشته است. بلومبرگ در گزارشی که در ۱۶ جولای منتشر کرد به افزایش مصرف برق در چین به دلیل گرمای بی‌سابقه در این کشور اشاره کرده است. میزان مصرف برق در استان ژیجیانگ چین در نزدیکی استان شانگهای در سه‌شنبه هفته گذشته برای اولین مرتبه از ۱۰۰ میلیون کیلووات ساعت بالاتر رفت.

این موضوع تقاضا برای زغال‌سنگ را در این کشور افزایش داد و نرخ معامله زغال‌سنگ در معاملات فیوچرز را به ۹۰۰ یوآن به ازای هر تن رساند. قیمت این محصول در معاملات آتی از ابتدای امسال رشد ۳۰ درصدی داشته است. با توجه به استمرار فصل گرما انتظار می‌رود که تقاضا برای زغال همچنان افزایشی باشد و به این ترتیب رالی صعود زغال‌سنگ تمام نشده است. وانگ هایتائو، تحلیلگر شرکت Huatai Futures می‌گوید جنوب چین همچنان بسیار گرم است و بار برق به شکل روزانه زیاد می‌شود. در برخی مناطق چین جیره‌بندی برق شروع و نسبت به میزان مصرف زغال‌سنگ هشدار داده شده است.

در عین حال با توجه به کنترل کرونا در این کشور و بازگشت اقتصاد به روال طبیعی بر میزان مصرف برق صنعتی این کشور هم افزوده شده که این موضوع در کنار گرمای هوا چالش‌ساز شده است. مقامات چینی برای کنترل وضعیت و جلوگیری از رشد مستمر نرخ اقدام به آزادسازی ۱۰ میلیون تن زغال‌سنگ از ذخایر دولتی این کشور کرده‌اند که این آزادسازی پنجمین برنامه آزادسازی ذخایر ملی این کشور در سال‌جاری است.

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین