پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 1:25:32 PM
رئیس پژوهشکده علوم زمین در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

راضیه لک معتقد است مخاطرات اتفاق تازه ای در کره زمین نیست و در دوره های مختلف زمین شناسی پدیده تغییر اقلیم را داشتیم. او می‌گوید در دوره های مختلف کره زمین با گرمایش و سرمایش دوره‌های یخچالی مواجه بوده است. در اقلیم سرد و خشک که  یخچال ها توسعه پیدا کردند توأم با خشکسالی بوده است از سوی دیگر کره زمین  در دوره‌هایی گرم و مرطوب همراه با سیلاب و بارش فراوان را تجربه کرده است. لک بر این باور است که هر کدام از ارگانها موظف به در نظر گرفتن شرایط برای مواجه شدن با مخاطرات اقلیمی هستند و زمین شناسان باید دوره ها را بازسازی کنند.
مخاطرات اقلیمی و راه کنترل آن
رئیس پژوهشکده علوم زمین با اشاره به مخاطراتی که کره زمین با آن مواجه شده است، بیان کرد: به طور کلی موضوعات مرتبط با تغییرات اقلیمی مهمترین مخاطراتی است که کره زمین را تحت تاثیر قرار می دهد. این مخاطرات منطقه ایی نیست و همه کره زمین را در بر می‌گیرد.
 راضیه لک با بیان این که این مخاطرات اتفاق تازه ای در کره زمین نیست و در دوره های مختلف زمین شناسی پدیده تغییر اقلیم را داشتیم، تصریح کرد: در دوره های مختلف کره زمین با گرمایش و سرمایش دوره های این یخچالی مواجه بوده است.
او افزود: در اقلیم سرد و خشک که  یخچال ها توسعه پیدا کردند توأم با خشکسالی همراه بوده است، از سوی دیگر کره زمین در دوره‌هایی گرم و مرطوب همراه با سیلاب و بارش فراوان را تجربه کرده است.
رئیس پژوهشکده علوم زمین در ادامه با بیان اینکه این دوره ها چند هزار ساله است، تصریح کرد: به دلیل گازهای گلخانه‌ای و تغییرات اقلیمی فرایندهای چندهزارساله تبدیل به فرایندهای چند سال شده است، بنابراین کره زمین نمی‌تواند با این فرآیندها سازگار شود چرا که نسبت به سازگاری کره زمین مدت زمان آن کوتاه است.
او ادامه داد: سیلاب ها و توفان ناشی از فرایند گرم شدن کره زمین است  و زمین نمی‌تواند خود را با اینکه سیستم هماهنگ و سازگار کند. 
لک در ادامه درباره راهکار مواجه با این اکوسیستم گفت: واقعیت این است که باید بر روی فرآیندهای زمین شناسی مطالعه کنیم، در دوره های زمین شناسی که گرمایش و سرمایش را تجربه کرده‌اند و تحت تاثیر شرایط اقلیمی بودند می توانیم مطالعات را در دستور کار قرار دهیم، چرا که اکوسیستم های مختلف در تالاب ها و دریاچه ها حفظ شده اند و ما می‌توانیم با بازسازی دمای هوا چه در دوره های ترسالی و خشکسالی در زمان‌های مختلف بررسی هایی را انجام دهیم.
 رئیس پژوهشکده علوم زمین در بخش دیگری از گفته‌های خویش با اشاره به این تغییرات اقلیمی و مخاطرات در مناطق مختلف،  گفت: باتهیه گراف در ۱۰ هزار سال گذشته  و اینکه از سوی سازمان زمین شناسی درباره بازه زمانی اکوسیستم‌ها خشک و تر سالی مورد مطالعه قرار گرفته است ما نیاز به این داده‌ها داریم تا بتوانیم تغییرات اقلیمی در دوره‌های ترسالی و خشکسالی را بررسی کنیم و برای آینده تصمیم درست بگیریم.
به گفته او همواره دانشمندان این هشدار را می‌دهند که کره زمین با فرآیند  extreme event مواجه می شود که برگشت پذیر نیستند.
لک با تاکید بر اینکه هر کدام از ارگانها موظف به در نظر گرفتن شرایط برای مواجه شدن با مخاطرات اقلیمی هستند، اظهار داشت: زمین شناسان موظف هستند که دوره ها را بازسازی کنند.  در قسمت جنوبی ایران که تحت تاثیر پدیده مانسونی قرار گرفته‌است و اکنون که این نوار تا عرض جغرافیایی بالاتر کرمان را نیز درگیر کرده است، باید این فرآیند را ترسیم کرده و ببینیم که تا چه اندازه ای این عرض جغرافیایی بالا خواهد رفت.
او در پایان خاطرنشان کرد: راهکار اصلی این مخاطرات را باید کسانی در نظر بگیرند که تخصص دارند و باید بررسی کنند که در چنین شرایطی چه نوع پوشش گیاهی برای آن منطقه مناسبتر است. بنابراین زمین‌شناسان تنها تکرار فرایند را بررسی و ارزیابی می‌کنند.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین